[Wydawnictwo Poltext]
Kategoria: Ekonomia
Wycena przedsiębiorstwa jest nierozerwalnie związana z
dążeniem do maksymalizacji jego wartości. Celem spółki jest
pomnażanie kapitałów własnych, co wymaga sformułowania i wdrażania
długoterm...
Pełen opis produktu 'Wycena przedsiębiorstwa. Od teorii do praktyki.' »
Wycena przedsiębiorstwa jest nierozerwalnie związana z dążeniem do
maksymalizacji jego wartości. Celem spółki jest pomnażanie
kapitałów własnych, co wymaga sformułowania i wdrażania
długoterminowej strategii budowania jej wartości. Podstawowe
znaczenie ma przy tym ekonomiczna wartość przedsiębiorstwa, przez
którą rozumiemy jego zdolność do generowania wolnej gotówki. Akcent
jest zatem położony na przyszłość, a nie na przeszłość, oraz na
realne przychody, a nie zysk księgowy.
Celem książki jest prezentacja teorii, modeli i metod wyceny w
powiązaniu z praktyką wyceny spółek kapitałowych. Rozważania
rozpoczynamy od szczegółowego przedstawienia różnych ujęć i
rodzajów kategorii wartości - od historyczno-filozoficznych po
ekonomiczne.
Historia i współczesność skłania do konkluzji, iż wycena jest
zarówno teorią (jako jedna z wyjściowych i najważniejszych części
Value Based Management), jak i sztuką opartą na doświadczeniu i
intuicji wyceniających. Trzeba jednak mieć pełną świadomość, że
zastosowanie nawet najlepszych teorii, metod i narzędzi nie musi
(zwłaszcza w krótkim okresie) odzwierciedlać rzeczywistej wyceny
rynkowej danych aktywów.
Marek Panfil, Andrzej Szablewski
OPINIE
Książka jest zbiorem tekstów, które wszystkie razem i każdy z
osobna są znakomitym przykładem łączenia wysokiej, wnikliwej
fachowości z umiejętnością zaciekawienia odbiorcy. Jest to dzieło
zarówno naukowe, jak i w najlepszym tego słowa znaczeniu popularne.
Przedstawia panoramę zagadnień, których znajomość i zrozumienie
ułatwia odnajdywanie się w coraz bardziej skomplikowanych realiach
globalnej gospodarki. Inwestorzy giełdowi znajdą w tej książce
inspiracje dla własnej refleksji na temat podstaw kształtowania się
wartości przedsiębiorstw i z pewnością bogatą wiedzę pozwalającą im
krytycznie oceniać własne decyzje inwestycyjne.
- Dr Ludwik Sobolewski, Prezes Zarządu, Giełda Papierów
Wartościowych w Warszawie SA
Książka zawiera w 24 rozdziałach cenne informacje, które każdemu
menedżerowi dają asumpt do poszukiwania wartości w swoim
przedsiębiorstwie. Teoria, a zwłaszcza podane przykłady praktyczne
wzbogacają prezentowane zagadnienia, które przedstawione w
przystępny sposób stanowią doskonałe kompendium wiedzy dla
studentów, pracowników naukowych, a także praktyków. Z chęcią
sięgam do tej publikacji, aby zgłębić swoją wiedzę w zakresie
wyceny oczekiwań inwestorów czy też określenia wpływu wartości
klienta na wartość zarządzanego przedsiębiorstwa. Zwłaszcza podane
modele opcji rzeczywistych mogą być w większym stopniu
wykorzystywane w wycenie przedsiębiorstw w branży surowcowej.
- Dr inż. Herbert Wirth, Prezes Zarządu, KGHM Polska Miedź SA
Nareszcie mam w ręku książkę, w języku polskim, którą mogę z pełnym
przekonaniem polecać jako kompleksowy podręcznik do wycen - od
spółek po wartości niematerialne i prawne. Jej zaletą jest
niewątpliwie różnorodność poruszanych tematów i przedstawienie
zastosowania różnych podejść i metod wyceny do specyficznych
sytuacji. Jako ciekawostkę można potraktować przykład wyceny klubu
piłkarskiego. Interesujące są również dwa teksty poświęcone wycenie
przedsiębiorstw działających w branży surowcowej - KGHM (miedź) i
Exxon Mobil (ropa).
- Jacek Socha, Wiceprezes oraz Partner PwC w Polsce
Praktyczny przewodnik po tematyce wyceny i wartości. Książka jest
bardzo mocno osadzona w realiach polskich, a wiedza teoretyczna
jest wzbogacona wieloma przykładami oraz studiami przypadków.
Obowiązkowa lektura również dla finansistów i uczestników rynku
kapitałowego.
- Dr hab. Michał Wrzesiński, Prof. SGH, Prezes Zarządu, Dom
Maklerski Navigator SA
Akademia wyceny w pigułce. Wykład o fundamentach wartości i
metodach wyceny przedsiębiorstw. Przykłady wycen: Exxon Mobil,
KGHM, Jutrzenka, Mieszko, Infovide Matrix, K2 Internet, Gino Rossi,
klub piłkarski Juventus Turyn.
- z recenzji prof. dr hab. Ireny Lichniak, Dyrektor Instytutu
Przedsiębiorstwa, SGH