[Poltext]
Kategoria: NOWOŚCI
się między innymi początkami firmy Uber ? na tym przykładzie
pokazuje, że na podstawie różnych opowieści sformułować można różne
wyceny. Zastanawia się również nad tym, dlaczego Twitter i
Fa...
Pełen opis produktu 'Wycena firmy' »
Od opowieści do liczb. Od liczb do wartości.
Jak to możliwe, że firmę, która jeszcze nigdy nie wygenerowała
żadnego zysku, wycenia się na wiele milionów dolarów? Dlaczego
niektóre start-upy przyciągają inwestorów jak magnes, podczas gdy
innym się to nie udaje?
Profesor finansów i doświadczony inwestor Aswath Damodaran uważa,
że wartość spółki zależy w dużej mierze od treści opowiadającej o
niej historii, ponieważ ta opowieść stanowi kontekst dla liczb i ma
moc przekonywania nawet tych inwestorów, którzy mniej chętnie
podejmują ryzyko. Świat biznesowy dzieli się na gawędziarzy, którzy
potrafią snuć przekonujące historie, oraz speców od liczb, którzy
opracowują modele i obliczenia. Oba te podejścia są jednakowo
istotne z punktu widzenia sukcesu. Damodaran przekonuje, że tylko
poprzez umiejętne połączenie tych dwóch elementów firma może
osiągnąć i utrzymać wartość.
Odwołując się do analiz licznych przypadków, książka ta wyjaśnia
znaczenie opowieści jako tego czynnika, który pozwala lepiej
zrozumieć i osadzić w kontekście liczby. Sugeruje również, że
dzięki historiom o firmie specjaliści od liczb mogą tworzyć
bardziej skomplikowane modele i nadal skutecznie przekonywać swoich
odbiorców. Damodaran zajmuje się między innymi początkami firmy
Uber ? na tym przykładzie pokazuje, że na podstawie różnych
opowieści sformułować można różne wyceny. Zastanawia się również
nad tym, dlaczego Twitter i Facebook osiągnęły tak wysoką wycenę
już na etapie debiutu giełdowego oraz dlaczego pierwsza z tych firm
weszła w fazę stagnacji, podczas gdy druga dalej się rozwijała.
Przygląda się również firmom o bardziej ugruntowanym modelu
biznesowym, takim jak choćby Apple czy Amazon. Na ich przykładzie
pokazuje, że historia o firmie czasem stanowi czynnik wzbogacający,
ale niekiedy może też ograniczać narrację. Autor przytacza również
przykład brazylijskiego globalnego koncernu wydobywczego Vale ? aby
wyjaśnić, jaki wpływ na historię o firmie mogą mieć czynniki
zewnętrzne, w szczególności dotyczące kraju prowadzenia
działalności, charakterystyki produktu oraz waluty.
Damodaran pokazuje nam ten punkt, w którym drogi Josepha
Campbella i Warrena Buffetta przecinają się ze ścieżką Nassima
Taleba. Autor wskazuje z jednej strony wartość, z drugiej zaś
ryzyko, które ignorują ludzie polegający wyłącznie na historiach
lub wyłącznie na liczbach. Opowiada nam o tym, jak powstawały jego
opowieści, analizy i wyceny spółek takich jak Alibaba, Amazon,
Uber, Theranos czy Ferrari. Przyznaje, że sam polegał kiedyś
głównie na danych ilościowych, ale teraz zalicza się do grona
analityków bardziej wszechstronnych, a przy tym do autorów
świetnych opowieści o firmach i finansach ? czego dowodzi na każdym
kroku w swoich tekstach i podczas wykładów.
David Foster, dyrektor generalny Business Valuation Resources
Damodaran, którego wielu uznaje za autorytet w dziedzinie
wyceny, w jasny sposób przekonuje, dlaczego rozwiązania o
charakterze wyłącznie ilościowym to za mało i dlaczego koniecznie
należy wzbogacać je o jakościowy element opowieści. Oczywiście
analiza jakościowa obarczona jest pewnym ryzykiem, choćby już z
tego powodu, że opowieść ma charakter subiektywny. Damodaran
umiejętnie łączy więc historie o firmie z bardziej formalną
strukturą analizy ilościowej, dzięki czemu jego wyceny znajdują
mocniejsze oparcie w faktach.
Stephen Penman, autor książki Accounting for Value