[OSSOLINEUM]
Kategoria: DramatWysyłka: od ręki
koniec datuje się na rok około 1840, powstały wystawione za życia
pisarza i do dziś najbardziej znane komedie, takie jak Mąż
i żona, Damy i huzary, Śluby panieńskie, czyli Magnetyzm serca,
Pan...
Pełen opis produktu 'Wybór komedii' »
W biografii artystycznej Aleksandra Fredry można wyodrębnić dwa
okresy, oddzielone prawie piętnastoletnim milczeniem spowodowanym
nieprzychylnym nastawieniem krytyki literackiej. W pierwszym,
którego koniec datuje się na rok około 1840, powstały wystawione za
życia pisarza i do dziś najbardziej znane komedie, takie jak Mąż i
żona, Damy i huzary, Śluby panieńskie, czyli Magnetyzm serca, Pan
Jowialski czy Zemsta. W drugim natomiast, rozpoczynającym się około
1854 roku, Fredro napisał utwory, które pojawiły się na scenie
dopiero po jego śmierci, m.in. Wielki człowiek do małych interesów,
Świeczka zgasła, Teraz.Niniejszy wybór odzwierciedla ten podział i
ukazuje specyfikę obu okresów twórczych. W książce znalazły się
wszystkie wymienione wyżej dzieła. We Wstępie Marian Ursel
analizuje najważniejsze cechy formalne oraz tematy Fred rowskich
komedii.Odnoszę wrażenie, że ciągle jesteśmy jak z Fredry, z tej
samej społeczności, mentalności. Chociaż bardzo chcemy być
obywatelami świata, to tkwimy w naszym rodzimym zaścianku. Fredro
pozostawił partytury brzmień naszego charakteru narodowego.Anna
Augustynowicz, reżyserka teatralnaAutor Zemsty zawsze lubił patrzeć
na produkcje błaznów w cyrku. Jakby wiedząc, że początki teatru i
początki cyrku z jednego korzenia wyrastają (?).Adam
Grzymała-SiedleckiFredro uważał dobrych aktorów za współtwórców
sukcesu teatralnego. W Nienawiści mężczyzn, pierwotnej redakcji
Ślubów panieńskich, zanotował w tekście pobocznym: ?ten niemy
monolog zostawia się talentowi aktora?. Niemy monolog! Talentowi
aktora! ? to mówi samo za siebie.Ze Wstępu Mariana UrselaAleksander
Fredro (1793-1876) ? związany ze Lwowem, jeden z najwybitniejszych
polskich komediopisarzy, sięgający również po inne formy wypowiedzi
literackiej, m.in. balladę, poemat, bajkę, przysłowie czy aforyzm.
Autor pisanego w latach 1844-1846 pamiętnika Trzy po trzy, w którym
zawarł wspomnienia z czasów służby w armii Księstwa Warszawskiego i
w wojsku Napoleona. Tworzył w epoce zdominowanej przez romantyków,
ale jego dzieło nosi cechy późnego klasycyzmu. Ze względu na
mistrzowskie wykorzystanie języka, komizm sytuacyjny oraz
zapadające w pamięć kreacje bohaterów jego komedie do dziś są
chętnie grywane; stały się także podstawą kilku scenariuszy
filmowych.Marian Ursel (1950) ? profesor nauk humanistycznych,
kierownik Zakładu Historii Literatury Romantyzmu w Instytucie
Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, rektor Karkonoskiej
Państwowej Szkoły Wyższej w Jeleniej Górze. Opublikował m.in.
Bajkopisarstwo Aleksandra Fredry (1980), O wierszach Aleksandra
Fredry (1992), Fredrowskie teatralizacje. Studia i szkice (1994),
Romantyzm (2000), Aleksander Fredro. Na scenie życia i teatru
(2009), Romantycy i okolice śmierci (2011).Biblioteka Narodowa,
seria I, numer 325