[Wydawnictwo Naukowe UMK]
Kategoria: Wydawnictwa naukowe i popularno-naukoweWysyłka: od ręki
funkcjonowania polskich gimnazjalistek i gimnazjalistów ? ogólnie
oraz konstrukcji ich tożsamości ? szczególnie, należy zdać
sobie sprawę z uwarunkowań określających miejsce młodzieży w
przestrzeni...
Pełen opis produktu 'Konstrukcje tożsamości gimnazjalistów' »
Prezentowana książka jest próbą zrozumienia młodzieży gimnazjalnej
poprzez odpowiedź na podstawowe pytanie ?kim są polscy
gimnazjaliści?? Zainteresowanie tym zagadnieniem wyrosło ze
zniecierpliwienia doniesieniami medialnymi, podsycanymi dyskusją
polityczną, które straszą polskie społeczeństwo, nagłaśniając
szkolne patologie i problemy nastolatków. Dokonując krótkiej
analizy dyskursu medialnego, można wysunąć wniosek o ukrytych
oczekiwaniach, jakie społeczeństwo (raczej dorosłych) formułuje
wobec młodzieży. Gimnazjaliści powinni być dojrzali i
odpowiedzialni, i najbardziej jak to możliwe podobni do dorosłych.
Można powiedzieć, że samo dorastanie jest traktowane jako problem,
a gimnazjum, poprzez instytucjonalne wyodrębnienie młodzieży w
okresie adolescencji, szczególnie to wyostrzyło.Poruszając się w
tematyce funkcjonowania polskich gimnazjalistek i gimnazjalistów ?
ogólnie oraz konstrukcji ich tożsamości ? szczególnie, należy zdać
sobie sprawę z uwarunkowań określających miejsce młodzieży w
przestrzeni społecznej. W przypadku rekonstruowanej kategorii
tożsamości najważniejsze są trzy podstawowe konteksty, układające
się w strukturę zawężających się kręgów. Pierwszy, najszerszy krąg,
to kontekst kultury ponowoczesnej, na który składają się procesy
(post)modernizacyjne o zasięgu i oddziaływaniu ponadnarodowym. W
kontekście kultury ponowoczesnej możemy mówić o globalnych
nastolatkach, co pozwala na wyodrębnienie kolejnego kontekstu ?
rozwojowego, wpisującego się w kontekst kulturowy. Zatem drugi
krąg, środkowy, zawiera charakterystykę młodzieży w fazie
rozwojowej, w jakiej się ona znajduje. Okres dorastania to jeden ze
szczególnie ważnych etapów, w którym rozwój tożsamości zajmuje
centralne miejsce. Ponadto jest to czas intensywnego rozwoju
fizycznego, psychicznego i społecznego, co z jednej strony skutkuje
pojawieniem się nowych potencjalności młodego człowieka, a z
drugiej rodzi trudności i niespotykane dotąd problemy. Początek
okresu dorastania został w Polsce niejako sformalizowany i
?zamknięty? w trzyletnim obowiązkowym gimnazjum. Jest to ostatni,
najwęższy kontekst, aczkolwiek skupiający wpływy dwóch pozostałych.
Szkoła nie działa bowiem w ?społecznej próżni?, ale jest terenem,
który odtwarza aktualne procesy społeczno-ekonomiczne oraz
polityczne.Główną kategorią analityczną w wyjaśnianiu
zaobserwowanych w terenie zjawisk jest wizerunek tożsamości
młodzieży gimnazjalnej, definiowany z trzech perspektyw: ?ja?, ?my?
,?oni? gimnazjaliści. Definicje tożsamości zostały ujęte w ramy
różnorodnych obrazów, stworzonych na podstawie kategorii wydobytych
podczas analizy zgromadzonych danych, tj.: zewnętrzne atrybuty (np.
ubiór, ciało, język werbalny, zachowanie) oraz narracyjne
komponenty tożsamości (np. ?Jestem osobą potrzebującą wolności,
nawet, jeśli nie będę z niej korzystać?). Na podstawie kategorii
centralnych zostały sformułowane dwa pytania szczegółowe: Jakie
zewnętrzne atrybuty wchodzą w skład konstrukcji tożsamości
młodzieży gimnazjalnej? oraz Jakie komponenty narracyjne wchodzą w
skład konstrukcji tożsamości?