[Antyk]
Kategoria: HistoriaWysyłka: od ręki
. Kultura tolerancji oraz antysemityzm, antynomiczny paradygmat
chrześcijańskich postaw wobec Żydów, wart jest
prześledzenia u źródeł, czyli w europejskim,
chrześcijańskim średniowieczu....
Pełen opis produktu 'Intelektualiści chrześcijańscy wobec Żydów...' »
Chronologicznie monografia Gilberta Dahana, Les Intellectuels
chrtiens et les Juifs au Moyen Age obejmuje okres od roku 1096
(pierwsza wyprawa krzyżowa) kiedy po raz pierwszy doszło do
masowych pogromów, do roku 1391, który autor przyjmuje za koniec
rozkwitu judaizmu hiszpańskiego. Geograficznie praca obejmuje
obszar: Włoch, Niemiec, Niderlandów, Francji, Anglii i półwyspu
Iberyjskiego. Na tym obszarze wpływy Kościoła katolickiego były
najsilniejsze, chrześcijaństwo krzepło, umacniały się więzi
cywilizacyjne kultury łacińskiej, krzewione przez elity
intelektualne. Treścią pracy jest stosunek tych elit do Żydów,
ulegający procesowi dynamicznej transformacji; Żydzi byli
początkowo akceptowani i traktowani w dysputach po partnersku (XII
w.), później zaledwie tolerowani (XIII w.), w ostateczności
potępiani i prześladowani (XIV w.). Autor, w oparciu o źródła i
literaturę, lokalizuje historycznie narodziny "problemu
żydowskiego", wskazuje gdzie powstał stereotyp Żyda jako intruza i
wroga chrześcijan.
Kultura tolerancji oraz antysemityzm, antynomiczny paradygmat
chrześcijańskich postaw wobec Żydów, wart jest prześledzenia u
źródeł, czyli w europejskim, chrześcijańskim średniowieczu.
Uniwersalne przesłanie dzieła Dahana polega na tym, że Jest to
dzieło historyczne, które implikuje współczesne analogie, ponieważ
stosunek do judaizmu, narodu żydowskiego oraz państwa Izrael,
stanowią wyznacznik poglądów wielu społeczeństw. Chociaż autor nie
pisze o tym expressis verbis, dzięki lekturze książki, można
wysunąć wnioski odnoszące się do dziejów stosunków
polsko-żydowskich. Historycznie bowiem "problem żydowski" narodził
się na zachodzie Europy, a do Europy Środkowej i Wschodniej został
przeniesiony wraz wypędzonymi stamtąd Żydami. Rzeczpospolita
przyjęła Żydów z otwartymi rękami i otoczyła tolerancją. Na kilka
wieków stała się ich drugą ojczyzną. Nietolerancja wobec Żydów nie
jest więc polskim wynalazkiem, co współcześnie sugerują jej
spadkobiercy. Tezy zawarte w książce Dahana, której trudno zarzucić
brak obiektywizmu w tej kwestii, wskazują wyraźnie genezę i miejsce
zjawiska.
Polski przekład dzieła stanowi wkład w dyskusję historyczną o roli
Żydów w społeczeństwach europejskich i stosunku do nich
intelektualnych elit. Wydanie ma duże znaczenie dla wyznawców
judaizmu w Polsce. Dla polskiej historiografii, nauki i kultury
stanowi ważne wydarzenie. Należy do klasycznych i najciekawszych
monografii tego tematu. Dzięki retrospektywnej analogii
historycznej pozwala spojrzeć na, także współcześnie aktualny,
problem antysemityzmu w Europie. Stanowi przyczynek w dyskusji na
temat historycznej roli i znaczenia diaspory żydowskiej w
społeczeństwach europejskich.