[Dr Lex]
Kategoria: KsiążkiWysyłka: od ręki
Komplet 4 książek Zielony verde Poezja
latynoamerykańska I połowa XX wieku antologia oraz Zielony
verde Poezja latynoamerykańska II połowa XX wieku
antologiaWiek XX...
Pełen opis produktu 'Zielony / verde Poezja latynoamerykańska I połowa XX wieku antologia + Zielony / verde Poezja latyno' »
Komplet 4 książek Zielony verde Poezja latynoamerykańska I połowa
XX wieku antologia oraz Zielony verde Poezja latynoamerykańska II
połowa XX wieku antologiaWiek XX był okresem szczególnym dla
literatury światowej. Epoka ?-izmów? pozwoliła patrzeć nam na świat
innymi oczami, docenić to, co minione i pokładać nadzieję w tym, co
nowe i będące w nieustanej zmianie.Także dla literatur
latynoamerykańskich był to okres szczególny. Dotąd mało znana i
niedoceniana w Europie wkroczyła dziarsko na europejskie literackie
salony dając się nie tylko poznać i zrozumieć, ale i oddziałując
silnie na całą literaturę światową.Modernizm, który dzięki Rubénowi
Darío stał się wiodącą estetyką przełomu wieku XIX i XX, a nie
tylko przejawem buntu młodych i odwrócenia się od starej estetyki
romantyzmu, rozpoczął triumfalny marsz po Nowym Świecie dając
możliwość poszukiwania nowych form poetyckiej wypowiedzi i tematów,
które odległe były romantyzmowi. Wiek XX potwierdził ważność
literatury i jej zdolność do kształtowania i kreowania
rzeczywistości bez konieczności rezygnacji z osobistej wypowiedzi i
odkrywania własnych doświadczeń.To okres wielkich indywidualności i
wielkich przemian. Nowy Świat zyskał nowy wymiar, a niezliczone
głosy płynące z amerykańskiego kontynentu brzmiały coraz mocniej i
głośniej. Tym głosom poświęcamy kolejne nasze spotkanie z
literaturami Ameryki Łacińskiej.Błękitny / azul Poezja
latynoamerykańskiego modernizmu antologiaModernizm literacki języka
hiszpańskiego był syntezą poetyk parnasizmu i symbolizmu. Z
parnasizmu pochodzi koncepcja poezji rozumianej jako ?marmurowy
blok?, czego wyrazem była formalna doskonałość, czy bardziej
dążenie do doskonałości, egzotyczna tematyka utworów poetyckich
oraz akcentowanie wartości zmysłowych jako tych, które mają
wyznaczyć granice poznania i rozumienia rzeczywistości. Z poetyki
symbolizmu pochodzi natomiast koncepcja mówiąca, iż sztuka powinna
sama z siebie (i przez siebie) sugerować odbiorcy (czytelnikowi),
poprzez określone symbole oraz ich układ w utworze, jakie wartości
treściowe są przekazywane oraz jakiej sfery uczuć one dotyczą oraz
poszukiwanie rytmicznych ?efektów? w swoistej melodycznej
zmienności, dzięki której struktura wiersza ulega zmianie stając
się wolną kompozycją.Czerwony/rojo poezja latynoamerykańskiego
surrealizmu antologiaW Ameryce Łacińskiej do roku 1924 prym wiódł
modernizm i nieśmiało pojawiały się pierwsze estetyki awangardy
literackiej, przede wszystkim symbolizm i kreacjonizm. Z Francji do
Nowego Świata dotarł La Révolution Surréaliste, a w ślad za nim sam
André Breton czy Antonin Artaud . I co dla Ameryki Łacińskiej
bardzo szybko do Europy zaczął napływać surrealizm jakby zmieniony,
obdarzony nowymi cechami, akcentujący latynoamerykański sposób
myślenia. Począwszy od wielkich przedstawicieli literatur
latynoamerykańskich jak Julio Cortázar, Octavio Paz, Alejo
Carpentier po Pabla Nerudę, Wilfreda Lama, Vicente Huidobro, Angela
Cruchagę, Rosamela del Valle, Braulia Arenasa, Gonzala Rojasa,
Teófila Cida, Jorge Cáceresa, Enrique Gómeza Correa, Humberta Díaz
Casanuevę, Carlosa Latorre, Julia Llinása, Francisca Madariagę,
Olgę Orozco, Césara Moro, Alda Pellegriniego, Emilia Westphalena,
Oliveria Girondo, Pabla de Rokhę, Enrique Moline i Alejandrę
Pizarnik, wszyscy oni oddali hołd Europie i dali jej w darze
latynoamerykańską wersję surrealizmu.