[Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu]
Kategoria: ZARZĄDZANIE
biznesowych kursów i studiów, lecz także z punktu widzenia
postkapitalistycznych czasów, w których przyszło
współczesnym menedżerom żyć i działać. Oznacza to bowiem,
zwłaszcza w odniesieniu...
Pełen opis produktu 'Edukacja menedżerska w społeczeństwie współczesnym. Studium teoretyczno-empiryczne' »
James March, słynny profesor amerykańskich szkół biznesu, między
innymi Uniwersytetu Stanforda, w jednym z wywiadów powiedział:
Są cztery rzeczy, których pragną studenci szkół biznesu. Pierwsza
to nauczyć się czegoś o takich biznesowych dyscyplinach, jak:
organizacje, księgowość, finanse, produkcja czy marketing. Druga to
pogłębiać rozumienie relacji między biznesowymi działaniami a
głównymi zagadnieniami związanymi z ludzką egzystencją. Trzecia to
być zdolnym do komunikowania, że jest się osobą uczęszczającą do
pewnego rodzaju szkoły biznesu. Czwarta z kolei to położyć
fundamenty pod określony zestaw kontaktów osobistych (Schmotter,
1995: 58, cyt. za: Mintzberg, 2003: 70).
Te słowa doświadczonego dydaktyka oraz praktyka są nie tylko trafne
z punktu widzenia nastawienia przeciętnego słuchacza biznesowych
kursów i studiów, lecz także z punktu widzenia
postkapitalistycznych czasów, w których przyszło współczesnym
menedżerom żyć i działać. Oznacza to bowiem, zwłaszcza w
odniesieniu do dwóch ostatnich punktów, że współczesna edukacja
jest postrzegana (ale i kształtowana) jako „dostarczyciel"
określonych wartości. Wśród nich prócz wiedzy znajdują się także
pragmatyczne wartości pozwalające szybko i sprawnie osiągać
zamierzone cele. Wiedza jednakże nigdy nie była i wciąż nie jest
tak błyskawicznie apliko-walna. Wymaga od „użytkownika" sporego
nakładu pracy i wysiłku, by ją przetworzyć, nierzadko także
uzupełnić, wzbogacić o własne doświadczenia oraz wnioski i
następnie zastosować. Dodatkowo, nie zawiera ona aż tylu alternatyw
jak książka telefoniczna w osobistym telefonie komórkowym, która -
rzecz jasna - znacząco powiększa się w toku biznesowego kształcenia
oraz zawodowych kontaktów. Jednakże bardzo wyraźnie podkreślam, że
opisywane podejście nie jest specyficznie amerykańskie, lecz jest
raczej głównym międzynarodowym nurtem postępowania. Należałoby
wprawdzie oddzielić kształcenie w toku studiów ekonomicznych czy
studiów w zakresie zarządzania od kształcenia podyplomowego (np.
MBA), a także od szerzej rozumianego edukowania (np. pod wpływem
relacji międzyludzkich, przekazów medialnych itd.).
Spis
treści
Uwagi wstępne
ROZDZIAŁ I
Społeczne funkcje menedżerów w strukturach nowoczesnych
społeczeństw
Pojęcie menedżera
Funkcje menedżerów w podziale pracy
społecznej
Kooperacja. Uwarunkowania gospodarcze i
społeczne
Praca kierownicza i wykonawcza
Rewolucja menedżerska - koncepcja i
krytyka
Menedżerowie a zagadnienie produkcyjności pracy
ludzkiej
Thorsteina Veblena rozumienie produkcyjności pracy a położenie
menedżerów w
społeczeństwie
Archaiczność pojęcia „praca umysłowa i
fizyczna"
Menedżer jako zawód i powołanie
Podsumowanie
ROZDZIAŁ II
Klasowość menedżerów jako główny składnik
tożsamości
Znaczenie kategorii „klasa społeczna" w analizie pozycji
społeczno-ekonomicznej
menedżerów
Pojęcie klasy społecznej
Klasy menedżerskie a specyfika ekonomiczno-socjologicznego
pojmowania własności
Własność środków produkcji
Własność siły roboczej
Makro- i mikrozróżnicowania
społeczne
Menedżerowie jako klasa i jako stan
społeczny
Makroklasy i ich zorganizowane działania. Rola organizacji
menedżerskich....
Menedżerowie jako
technostruktura
Menedżerowie a elita w sensie absolutnym i
relacyjnym
Sposoby produkcji a mikroklasy
społeczne
Niektóre przykłady praktyki
zarządzania przedsiębiorstwami
w świetle wykształcenia i kwalifikacji
menedżerów
Etyczne problemy menedżerów
Mikroklasa top menedżerów a właściciele
przedsiębiorstw
Apropriacja stanowisk
kierowniczych
Stałość zatrudnienia menedżerów
Menedżerowie a szacunek społeczny kształtujący ich
tożsamość
Podsumowanie
ROZDZIAŁ III
Menedżerowie a organizacja i społeczeństwo
wiedzy
Kompetencje menedżerów a organizacja wiedzy i organizacja ucząca
się
Kwalifikacje a kompetencje. Uwagi
definicyjne
Organizacja wiedzy
Społeczeństwo wiedzy
Klasyczne koncepcje na gruncie nauk społecznych a współczesne
stosunki w gospodarce. Prolegomena do Emila Durkheima koncepcji
anomii i grupy profesjonalnej
Anomia jako kategoria
zapoznana
Grupa profesjonalna i jej
funkcje
Socjalizacja w ramach grupy profesjonalnej. Znaczenie etyki
zawodowej
Grupa profesjonalna a typy więzi
społecznej
Współczesne przykłady anomii w życiu
gospodarczym
Podsumowanie - o przydatności
Durkheimowskich kategorii w analizie
współczesności
ROZDZIAŁ IV
Konflikt w organizacji. Socjopedagogiczne ujęcie miejsca i roli
menedżerów w procesie rozwiązywaniu
konfliktów
Pojęcie konfliktu
organizacyjnego
Typy konfliktów w organizacji
Źródła konfliktu w organizacji
Przebieg konfliktu w
organizacji
Strategie zachowań w konflikcie
Rola konfliktu w organizacji
Rozdział V
Edukacja menedżerska w nowoczesnych
społeczeństwach
Geneza edukacji menedżerskiej
Szkoły biznesu i ich pozycje w rankingach
światowych
Akademickie formy kształcenia
menedżerów
Akademicka edukacja menedżerska w Polsce w świetle raportów
Państwowej
Komisji Akredytacyjnej
„Rynek" edukacji menedżerskiej w Polsce po 1989 r
Edukacja a wzory sukcesu
życiowego
Sukces a szansę życiowe
Dorośli i młodzież wobec możliwości osiągnięcia
sukcesu
Menedżerowie jako ludzie
sukcesu
Merytoryczne i pozamerytoryczne uwarunkowania sukcesu
życiowego
Edukacyjny kontekst roli kapitału społecznego w nowoczesnych
społeczeństwach
Język podręczników zarządzania a wartości i tożsamość
menedżerów
Obietnice sukcesu i awansu w świetle anonsów na studia
MBA
Kultura organizacyjna a edukacyjne oddziaływania we współczesnych
organizacjach
Pojęcie kultury organizacyjnej
Wymiary kultury
Poziomy kultury
Zaufanie a kultura
organizacyjna
Kultura organizacyjna a klimat
organizacyjny
Kultura narodowa a typ
kapitalizmu
ROZDZIAŁ VI
Zarządcy bez wiedzy. Badania własne nad menedżerską edukacją w
Polsce
Założenia metodologiczne
Eksplikacja problematyki
badawczej
Dobór metod, procedur i technik
badawczych
Wybór zbiorowości badanej
Reprezentatywność typologiczna
badań
Pilotaż narzędzia
Elementy zwiadu badawczego
Zastosowanie analizy zawartości w badaniu edukacji
menedżerskiej
Styl życia polskich menedżerów w świetle analizy zawartości grup
dyskusyjnych portalu GoldenLine
Pokolenie GoldenLine a styl
życia
Uczeni-praktycy a popularność niektórych
kredencjałów
Funkcjoznaki w życiu polskich menedżerów. „Tania
socjalizacja"
Ekostyl menedżerów a podróże i rezygnacja z
pracy
Pozorna eksperckość a wiarygodność
zarządców
Prezentacja wyników badań
ilościowych
Charakterystyka badanych
zarządców
Miejsce badanych w strukturach organizacyjnych
przedsiębiorstw
Poczucie sprawstwa a decyzje
edukacyjne
Stosunek badanych do
podwładnych
Postawy badanych wobec
kształcenia menedżerskiego oraz
„kapitału społecznego"
Prezentacja wyników badań
jakościowych
Bezcelowość studiów MBA. Urodzeni
menedżerowie
Wnioski
Menedżerskie wypowiedzi a gramatyka ojczystego
języka
Menedżerowie - specjaliści od diagnozowania osobowości kandydatów
do pracy i pracowników?
Polskie uniwersytety w oczach zarządców. Wiedza a jej
aplikacja
Edukacja a inne czynniki sukcesu życiowego. Poczucie
sprawstwa
Lenistwo pracowników. Polscy zarządcy o swoich
podwładnych
Skrytość jako cecha polskich
menedżerów
Walory przyjętego postępowania badawczego i propozycje przyszłych
ujęć empirycznych
Uwagi końcowe
Literatura
Aneks
Managerial Education in Modern Society. A Theoretical and Empirical
Study
(Summary)