[PAZDRO]
Kategoria: Książki ogólne / popularnonaukowe
Wstęp do wydania nowego 2012 Oddajemy do rąk Nauczycieli i
uczniów kolejną edycję powszechnie znanego i cenionego od
40 lat "Zbioru zadań z
chemii"...
Pełen opis produktu 'Zbiór zadań z chemii. Do liceów i techników. Zakres rozszerzony (wydanie nowe 2012)' »
Wstęp do wydania nowego 2012
Oddajemy do rąk Nauczycieli i uczniów kolejną edycję powszechnie
znanego i cenionego od 40 lat "Zbioru zadań z chemii" Krzysztofa M.
Pazdry. Zbiór był wielokrotnie wznawiany przez czterech kolejnych
wydawców pod kilkakrotnie modyfikowanym tytułem określającym
adresata.
Obecne, nowe wydanie zbioru zadań, zmienione i rozszerzone,
obejmuje wszystkie wymagania programowe kształcenia w zakresie
rozszerzonym. Współautorka zbioru, Anna Rola-Noworyta, zadbała o
jego aktualizację merytoryczną i terminologiczną oraz uzupełniła
odpowiedzi do zadań tak, że zawiera je każde zadanie, zgodnie z
informacją na okładce. Zbiór kończy się skorowidzem rzeczowym
polsko-angielskim.
Redaktor
Informacje dla Nauczyciela
Różnice w stosunku do wydań z lat 20032010 polegają na
dodaniu nowych podrozdziałów (9.10. Iloczyn rozpuszczalności.
Rozpuszczalność molowa i 9.11. Teoria Brønsteda). Ponadto
zwiększyliśmy liczbę zadań z chemii organicznej, zmieniliśmy
strukturę rozdziału 18. i dodaliśmy związane z tym aneksy (18.
Sposoby rysowania wzorów związków organicznych i 19. Rodzaje
izomerii). Usunęliśmy zadania na poziomie gimnazjalnym, ale
zachowaliśmy zadania trudne, oznaczone dwoma gwiazdkami.
W początkowej części zbioru przedstawiliśmy najważniejsze
informacje o aktualnych zaleceniach Polskiego Towarzystwa
Chemicznego w dziedzinie nomenklatury związków nieorganicznych,
powszechnie lekceważonych w podręcznikach szkolnych, wydawanych od
1998 r. (patrz K.M. Pazdro, Chemia w Szkole, 6/2012). W
odpowiedziach do zadań związanych z nomenklaturą używaliśmy też
nazw zdezaktualizowanych, poprzedzając je określeniem dawniej
(patrz odpowiedzi do zadań 7.34 i 12.85), aby umożliwić uczniom
zdanie matury w oparciu o arkusze maturalne zawierające zadania z
anachronizmami.
Wprowadziliśmy powszechnie przyjęty w podręcznikach
akademickich, polskich i obcojęzycznych, system zapisywania wzorów
elektronowych Lewisa.
Jeżeli zadania zawierają kilka wersji oznaczonych literami a, b, c
itd., to każdą z nich należy traktować jak oddzielne zadanie.
Natomiast pytania w obrębie jednego zadania oznaczone cyframi 1, 2,
3 itd. stanowią części składowe tegoż zadania.
W większości nowo wydanych podręczników do rozszerzonego zakresu
nauczania chemii w liceach można trafić na przestarzałe ujęcia
merytoryczne, terminologiczne i dydaktyczne.
Autorzy zbioru polecają podręcznik (w postaci trzech modułów)
wydany przez Oficynę Edukacyjną * Krzysztof Pazdro:
1. K.M. Pazdro, Fundamenty, Warszawa 2012
2. W. Danikiewicz, Związki organiczne, Warszawa 2013
3. K.M. Pazdro, Pierwiastki i związki nieorganiczne, Warszawa
2012
Moduły 2. i 3. są na tyle niezależne, że mogą być wykorzystywane w
kolejności uznanej przez Nauczyciela za odpowiednią, i dlatego ten
zestaw nie został oznaczony tradycyjnie jako części z kolejnymi
numerami. Wydawca dołożył wszelkich starań, aby polecany zestaw
podręczników był na najwyższym poziomie.
Informacje dla Ucznia
Do zbioru są dołączone 4 barwne wkładki. Nie kupuj używanego
egzemplarza bez kompletu wkładek, bo bez nich nie rozwiążesz wielu
zadań.
W końcowej części zbioru zamieściliśmy aneksy i tabele. Warto
się z nimi zapoznać (ponieważ zawierają ważne informacje) i w
miarę potrzeby z nich korzystać.
Zadania zawarte w zbiorze obejmują wszystkie obowiązujące treści
nauczania chemii, przewidziane programowo w zakresie
rozszerzonym dla uczniów liceów i techników. Większość rozdziałów i
podrozdziałów poprzedziliśmy przykładami z analizą problemu,
rozwiązaniem (często różnymi sposobami) oraz uwagami o wykonywaniu
podobnych obliczeń. Analiza problemu stanowi komentarz do
podstawowych pojęć i praw chemicznych, wskazujący zasady ich
wykorzystywania w zadaniach rachunkowych.
Stopień trudności zadań oznaczyliśmy umownymi znakami
(gwiazdkami). Brak gwiazdki oznacza zadanie łatwe, przeznaczone
dla wszystkich uczniów.
Jedna gwiazdka (*) sygnalizuje zadanie trudniejsze, lecz
nieprzekraczające możliwości ucznia, który rozwiązywał już zadania
proste tego typu.
Dwie gwiazdki (**) oznaczają zadanie trudne, przeznaczone
dla uczniów ambitnych, zamierzających zdawać maturę międzynarodową,
przygotowujących się do olimpiad krajowych lub międzynarodowych,
niekoniecznie chemicznych. Uczeń ambitny to taki, który najpierw
sam rozwiązuje zadanie, a następnie konfrontuje swój wynik z
odpowiedzią podaną na końcu zbioru.
W przypadku rozbieżności szuka błędu w swoim rozwiązaniu. W
ostateczności może skorzystać z rozwiązań zadań trudnych (**)
zamieszczonych na stronie internetowej wydawnictwa.
Zobacz spis treści