[IMPULS]
Kategoria: Literatura / Historia
zastępowymi, to musimy podpatrywać systemy zastępów
sąsiednich, badajmy ich zalety i wady, uczmy się
spostrzegać najdrobniejsze zmiany, zachodzące wokół i
wewnątrz nas. Wówczas...
Pełen opis produktu 'Zastęp i zastępowy' »
Seria wydawnicza Przywrócić Pamięć ma przybliżyć współczesnemu
społeczeństwu publikacje założycieli ruchu skautowego, twórców
rozwoju idei i metodyki harcerskiej z lat 19111939.Pamiętamy te
chwile, gdy w samotności marzyliśmy o zaszczytach, bronzowych
sznurkach, o stanowisku zastępowego. W odosobnieniu próbowaliśmy
siły swego losu, widzieliśmy już obrazki pracy harcerskiej, gdzie
sami odgrywaliśmy wielką rolę. Byliśmy KomendantamiChwilami
zdarzały się małe zgrzyty, ktoś poważny mówił nam, iż być
zastępowym nie jest zbyt łatwo, że czeka nas ogrom pracy. Jednak te
zdania sprawiały nam tylko przykrość, bowiem nie rozumieliśmy
ich.Cóż tu może być przykrego? myśleliśmy. Te rozkoszne wymarzone
czasy mają być przykremi. Nie! W tych paru słowach dałek tło, na
którym powstaje nasza starszyzna drużyn. Żądza zaszczytów
przewodnictwa jest normalnym objawem ludzi wogóle, a szczególniej u
młodych chłopców. Każdy zastępowy, zabiera się do swego dzieła z
wielkim zapałem, korzystajmy więc z tego okresu, kształćmy
ich.Nieraz słyszymy wokół nas zdania młodych zastępowych, którzy w
przypływie szczerości mówią, że chcieliby być dobrymi zastępowymi,
ale nie potrafią. Dla użytku tych piszę tę gawędę. Myśli, które
tutaj znajdziecie nie są skopjowane z istniejącej literatury
harcerskiej.Piszę pod dyktando paroletniego doświadczenia. Bardzo
często, bo prawie na każdej zbiórce mówią nam o spostrzegawczości,
operując mnóstwem przykładów, a więc zapamiętywania nazwisk z
szyldów, kimy, Morgany i t. p. najmniej jednak porusza się sprawy
najważniejsze. Nie mówimy o obserwacji i spostrzegawczości w pracy.
Jeżeli chcemy być dobrymi zastępowymi, to musimy podpatrywać
systemy zastępów sąsiednich, badajmy ich zalety i wady, uczmy się
spostrzegać najdrobniejsze zmiany, zachodzące wokół i wewnątrz nas.
Wówczas możemy stworzyć w swej świadomości mniej lub więcej pełny
obraz pracy, nie zapominajmy, że musimy go ciągle
uzupełniać.Czytajmy, myślmy i obserwujmy. Szkoła Harcerza, Młoda
Drużyna, książeczka Harcerza to są filary metodyki pracy, ale te
same filary bardzo często mogą przygnieść naszą pracę, jeżeli
będziemy posiłkować się niemi nieumiejętnie. Uczmy się czytać,
przeprowadzać analogję z zaobserwowanemi faktami, a przyjdzie
chwila, kiedy powiemy sobie, że umiemy prowadzić zastęp. Te same
wyżej podane podręczniki pełne życia harc. jak np. Młoda Drużyna,
bardzo często służą do zabicia inicjatywy młodocianych i do
sprowadzania monotonności. Nie jest to winą autorów, lecz lenistwa
zastępowych, którym się nie chce pomyśleć nad urozmaiceniem pracy,
którzy powiadają sobie, że niema potrzeby obmyślania rzeczy nowych,
skoro są gotowe, zapominając o tym, iż nie wszystkie drużyny są w
jednakowych warunkach pracy.Pryzmatem, przez który mają przechodzić
myśli i projekty zastępowego, winny być korzyści i zadowolenie
chłopców.