[Wydawnictwo UMCS]
Kategoria: Polski dla obcokrajowcówWysyłka: od ręki
Podręcznik Z polskim w świat przeznaczony jest do
nauki języka polskiego jako obcego na poziomie podstawowym (B1),
uzupełnionym elementami z poziomu średniego ogólnego
(B2)....
Pełen opis produktu 'Z polskim w świat. Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego z płytą CD [Barbara Guziuk-Świca, Grażyna Przechodzka, Róża Ciesielska-Musameh]' »
Podręcznik Z polskim w świat przeznaczony jest do nauki języka
polskiego jako obcego na poziomie podstawowym (B1), uzupełnionym
elementami z poziomu średniego ogólnego (B2). Takie
rozszerzenie treści nauczania związane jest z faktem, iż
adresatem podręcznika są przede wszystkim słuchacze ukraińsko-,
rosyjsko- i białoruskojęzyczni, posiadający wyższy poziom
kompetencji językowej niż przedstawiciele innych narodowości.
Potwierdzają to nasze wieloletnie doświadczenia w pracy ze
słuchaczami z krajów wschodniosłowiańskich. Stąd za główny cel
podręcznika uznałyśmy dostosowanie treści nauczania do potrzeb
użytkowników, których językiem rodzimym jest język ukraiński,
rosyjski lub białoruski. W podręczniku Z polskim w świat
koncentrujemy się na rozwijaniu kompetencji językowej
w zakresie sprawności receptywnych i produktywnych, ze
szczególnym zwróceniem uwagi na usystematyzowanie kategorii
gramatycznych, rozszerzenie zasobu leksykalnego i rozwijanie
kompetencji socjokulturowej. Część I obejmuje 10 jednostek
lekcyjnych o zbliżonej strukturze. Każda z nich składa
się z kilku komponentów: słownictwa tematycznego, słuchania,
czytania, mówienia oraz pisania, a także ćwiczeń
komunikacyjnych i frazeologicznych. Kolejność ich występowania
zależy od koncepcji przyjętej dla danej jednostki lekcyjnej. Stałym
elementem wprowadzającym do tematu lekcji jest obraz znanego
polskiego malarza, uzupełniony krótką notką biograficzną. Rozmowa
o tym, co przedstawia obraz, stanowi nie tylko pożyteczną
„rozgrzewkę językową”, zmuszającą do swoistego przekładu
intersemiotycznego, ale ma również na celu zainteresowanie uczących
się polską sztuką. Każda jednostka zawiera szeroki zakres
słownictwa związanego z tematem lekcji. Jest on bogato
ilustrowany i uzupełniony różnorodnymi ćwiczeniami
wspomagającymi percepcję i utrwalenie materiału leksykalnego.
Powtarzającym się typem ćwiczenia jest krzyżówka, zwykle
pojawiająca się w końcowej części lekcji, która sprawdza
stopień opanowania nowych słów. Ze słownictwem tematycznym
prezentowanym w lekcji wiąże się ściśle Kącik frazeologiczny,
czyli krótki zestaw ćwiczeń wprowadzających frazeologizmy ze
współczesnego języka polskiego. Osobne miejsce w lekcji
zajmuje część poświęcona gramatyce. Dobór i zakres zawartego
w podręczniku materiału gramatycznego jest podyktowany
przyjętym przez nas założeniem wstępnym, a więc przeznaczeniem
podręcznika dla określonego adresata. Mając na uwadze podobieństwo
języka polskiego do języków wschodniosłowiańskich, zwróciłyśmy
szczególną uwagę na te problemy gramatyczne, w których
widoczne są istotne różnice systemowe. W takich przypadkach
część gramatyczna jest rozszerzona i opatrzona rozbudowanym
komentarzem w celu ograniczenia negatywnego wpływu
interferencji zewnątrzjęzykowej, będącej źródłem błędów.
Poszczególne jednostki lekcyjne zawierają także bogaty zestaw
ćwiczeń w mówieniu, które służą utrwaleniu
w wypowiedziach ustnych nowego słownictwa, struktur
składniowych oraz wprowadzonego materiału gramatycznego. Pojawiają
się również tematy do konwersacji, związane z realizowanymi
w lekcji tekstami przeznaczonymi do czytania lub słuchania.
Ćwiczenia w mówieniu uzupełniają części lekcji oznaczone
podtytułami Komunikacja lub Gra komunikacyjna, stwarzające okazję
do formułowania dialogów, opinii, wyrażania emocji oraz odgrywania
ról w różnych sytuacjach komunikacyjnych. Z kolei zakres
zadań rozwijających sprawność pisania dotyczy zarówno tekstów
użytkowych, np. pozdrowień, zaproszeń, jak i krótszych lub
dłuższych wypowiedzi pisemnych, np. charakterystyki czy opisu.
Końcową część podręcznika stanowi Klucz, zawierający rozwiązania
zadań oraz transkrypcje tekstów wykorzystanych jako ćwiczenia
w rozumieniu ze słuchu. Do podręcznika dołączona jest płyta CD
z materiałami do słuchania. Płyta nie zawiera piosenek.
Proponujemy, żeby lektor przygotowywał je we własnym zakresie do
wykorzystania na zajęciach. Podręcznik posiada kompozycję otwartą,
co pozwala na korzystanie z niego w sposób elastyczny,
w zależności od potrzeb słuchaczy. Warto również zaznaczyć, że
chociaż głównym adresatem podręcznika są słuchacze z krajów
wschodniosłowiańskich, może on być także wykorzystywany
w nauczaniu przedstawicieli innych narodowości. Może być
stosowany jako pomoc zarówno na krótkich, jak i dłuższych
intensywnych kursach językowych, a również na rocznych kursach
przygotowujących do studiów w Polsce czy na lektoratach języka
polskiego dla studentów cudzoziemców. Podręcznik Z polskim w świat
powstał w Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii
i Cudzoziemców Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
w Lublinie przy wsparciu władz uczelni oraz dyrekcji Centrum.
Mamy nadzieję, że przygotowany przez nas podręcznik spełni swoją
funkcję i okaże się przydatną pomocą w procesie nauczania
języka polskiego jako obcego. Na uwagę zasługuje
wszechstronność i kompleksowość podręcznika Z polskim w świat.
Polega ona na rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej w różnych
przejawach: zarówno kompetencji receptywnych (słuchanie, czytanie),
jak i produktywnych (mówienie i pisanie). Autorki zadbały o opis
podstawowych kategorii gramatycznych, które wraz z systematycznym
bogaceniem leksyki składają się na kompetencję językową,
gramatyczno-leksykalną. Odpowiedni dobór tekstów nacechowanych
kulturowo zapewnia podniesienie kompetencji socjokulturowych u
studentów uczących się z podręcznika Z polskim w świat. Wiedzę w
tym zakresie student uzyska również z komentarzy objaśniających
językowe normy zachowań w typowych sytuacjach społecznych. Normy są
wyjaśnione jako pochodne kontekstu i roli komunikacyjnej. Autorki
nie pominęły nawet (jakże ważnej w budowaniu relacji
międzyludzkich) sfery komunikacji niewerbalnej.
Recenzja dr hab. Edyty Pałuszyńskiej, prof.
UŁ