[Uniwersytet Zielonogórski]
Kategoria: PEDAGOGIKA
Część II. Bariery i możliwości edukacji w szkole wyższej
Marcin Garbat , Młodzież z niepełnosprawnością w
kształceniu akademickim Jerzy Olszewski , Ekonomiczno - społeczne
determinanty...
Pełen opis produktu 'Osoby z niepełnosprawnością w szkole wyższej. Wybrane zagadnienia' »
Przełom XX i XXI
wieku to okres intensywnych, wielokierunkowych procesów
kształtowania się społeczeństwa informacji i wiedzy. Kładzie ono
szczególny nacisk na rozwój nauki, inżynierii oraz edukacji.
Edukacja jest wartością, nadzieją, zadaniem oraz ważnym narzędziem
rozwoju społeczeństwa i każdego człowieka. Osoby lub grupy
pozbawione dostępu do informacji (wykształcenia) stają się
podmiotami wyizolowanymi nie tylko w życiu, ale i w zbiorowej
świadomości, a w konsekwencji – są odsunięte od normalnych wspólnot
i szans życiowych. Społeczeństwo informacyjne, otwierając nowe
możliwości, generuje jednocześnie zagrożenia. Jednym z największych
jest tworzenie się grup społecznych niemających dostępu do
informacji – tzw. grup wykluczenia. Należą do nich ludzie
niewykształceni, o niskim statusie materialnym, bezrobotni,
niepełnosprawni [Doktorowicz 2000, Łukasiewicz, Unold
2000].
Niewątpliwą szansą dla osób z niepełnosprawnością na
równoprawne funkcjonowanie w społeczeństwie informacyjnym są studia
wyższe. Niestety, ta szansa jest zbyt rzadko wykorzystywana. W roku
akademickim 2009/2010 na 461 uczelniach w Polsce studiowało ogółem
1,9 mln studentów, w tym ponad 28 tys. z niepełnosprawnością (to
zaledwie 1,5% studenckiej społeczności akademickiej [Szkoły wyższe…
2010]).
Spis treści:
Wstęp
Część I. Specyfikacja
funkcjonowania i rehabilitacji osób z
niepełnosprawnością
Małgorzata Czerwińska,
Osoby z niepełnosprawnością wzroku
Marcin Garbat, Osoby z
niepełnosprawnością słuchu
Helena Ochonczenko, Osoby z
dysfunkcją narządu ruchu
Ewa Janion, Osoby
długotrwałe chore somatycznie i z zaburzeniami zdrowia
psychicznego
Część II. Bariery i możliwości
edukacji w szkole wyższej
Marcin Garbat, Młodzież z
niepełnosprawnością w kształceniu akademickim
Jerzy Olszewski,
Ekonomiczno - społeczne determinanty ograniczania barier
architektonicznych w odniesieniu do osób z niepełnosprawnością
Edwin Tytyk, Problemy
inżynierii ergonomicznej przy dostosowaniu środowiska szkolnego do
potrzeb osób z niepełnosprawnością
Jolanta Lipińska - Lokś,
Osoba z niepełnosprawnością w roli studenta - możliwości i
ograniczenia (przegląd zagadnień)
Helena Ochnczenko, Poczucie
własnej skuteczności studentów z (nie)pełnosprawnością - wybrane
aspekty
Małgorzata Czerwińska,
Student z niepełnosprawnością wzroku jako użytkownik biblioteki i
informacji
Marcin Garbat, Uniwersytet
Zielonogórski na rzecz studentów z niepełnosprawnością
Helena Ochonczenko, Małgorzata
Czerwińska, Savoir - vivere w kontaktach ze studentami z
niepełnosprawnością, czyli poznać - zrozumieć - skutecznie
pomagać
Noty o
autorach