[Vis-a-vis / Etiuda]
Kategoria: Wydawnictwa naukowe i popularno-naukoweWysyłka: od ręki
ma wcale, istnieje tylko moralna wykładnia zjawisk poświęca książkę
Z genealogii moralności w całości rozważaniom na
temat pochodzenia wartości i norm, pochodzenia doktryn
etycznych,...
Pełen opis produktu 'Z genealogii moralności' »
Fryderyk Nietzsche (1844-1900) uznawany jest za jednego z
najważniejszych niemieckich filozofów, a był także poetą i
filologiem. Jego poglądy znacząco wpłynęły na całe późniejsze
myślenie o kulturze, cywilizacji, człowieku, religii. Nietzsche
głosił upadek cywilizacji zachodniej, opartej na myśli greckiej,
sokratejskiej, a zatem z gruntu apollińskiej (połączonej dodatkowo
z chrześcijańską etyką). Tej postawie przeciwstawiał postawę
dionizyjską, witalną (połączoną dodatkowo z pojęciami woli mocy i
pojęciem nadczłowieka. Jak pisze Władysław Tatarkiewicz Podstawowym
przekonaniem Nietzschego było, że życie cielesne fakt biologiczny
jest osnową ludzkiej egzystencji, a życie duchowe jest tylko jego
odroślą. Z przekonania tego wypłynął jego naturalizm i relatywizm
epistemologiczny i etyczny. Ale także wypłynęła koncepcja nowej
moralności, przewartościowanie wszystkich wartości, wyjście poza
dobro i zło...I właśnie moralności poświęcona jest w całości ta
książka. Nietzsche, który twierdził, iż zjawisk moralnych nie ma
wcale, istnieje tylko moralna wykładnia zjawisk poświęca książkę Z
genealogii moralności w całości rozważaniom na temat pochodzenia
wartości i norm, pochodzenia doktryn etycznych, przy czym zjawiska,
uczucia moralne uważał za znacznie ważniejsze niż ideologiczne
konstrukty, które tak naprawdę nie wpływają na ludzkie
postępowanie. Nietzschego określa się jako immoralistę, gdyż
rozróżniając ?silnych? od ?słabych? tworzy/opisuje też dwie,
powszechnie występujące, antagonistyczne moralności : ?moralność
panów? i ?moralność niewolników?, między którymi istnieje przepaść,
której Nietzsche nadaje miano ?patosu dystansu?. A ta przepaść ?
jak pisze H. Gillner u ?słabych? rodzi resentyment, który nie mogąc
znaleźć ujścia w odwecie, działa jak trucizna; u ?silnych? prowadzi
do odrzucenia więzów obyczajowych obowiązujących w stosunkach
wzajemnych?