[35mm]
Kategoria: Filmy popularno-naukowe. Filmy dokumentalneWysyłka: od ręki
Człowiek z kamerą.Eksperymentalny niemy film
dokumentalny Dżigi Wiertowa ukazujący jeden dzień z życia
wielkiego miasta.Od świtu do zmierzchu Wiertow ukazuje mieszkańców
miast...
Pełen opis produktu 'Sputnik ekskluzywnie / Ja, Kuba / Sala nr 6 / Człowiek z kamerą filmową' »
Człowiek z kamerą.Eksperymentalny niemy film dokumentalny Dżigi
Wiertowa ukazujący jeden dzień z życia wielkiego miasta.Od świtu do
zmierzchu Wiertow ukazuje mieszkańców miast Związku Radzieckiego.
Pokazuje ich podczas porannej pobudki, codziennej pracy i zabawy
oraz w zderzeniu z maszynerią nowoczesnego życia. Obrazy te
zestawione są z autotematycznymi fragmentami, które ukazują procesy
towarzyszące tworzeniu dzieła filmowego.Człowiek z kamerą jest
jednym z najbardziej wpływowych filmów epoki kina niemego. Wiertow
użył w tym dziele wielu nowatorskich technik filmowych takich jak
przyspieszenie i zwolnienie obrazu, podwójna ekspozycja, przeskoki
i zatrzymania klatek. W ten sposób reżyser nie tylko sfilmował
współczesne mu wielkie miasto, ale także stworzył własną,
indywidualną wypowiedź na temat życia w nowoczesnym świecie oraz
możliwości i zadań kinemtografii.Ja, KubaFilm reżysera "Lecą
żurawie", zapomniany na 30 lat, wydobyty z niebytu przez Martina
Scorsese i Francisa Forda Coppolę, zafascynowanych filmową podróżą
radzieckiego reżysera na wrzącą Kubę, będącą u progu rewolucji i
obalenia dyktatury proamerykańskiego dyktatora Fulgencio
Batisty.Kilka czarno-białych nowel ukazuje pełne kontrastów
społeczeństwo. Młody sprzedawca owoców zakochuje się w swojej
sąsiadce, skromnej dziewczynie, która walcząc z biedą sprzedaje się
amerykańskim turystom, oszalały z rozpaczy farmer podpala cały
zbiór trzciny cukrowej, postawiony przed faktem dokonanym - jego
pole zostało sprzedane wszechwładnemu United Fruit. Studenci
spiskują chcąc obalić potwora na tronie, a w dalekich górach Sierra
Maestra zaczyna się prawdziwa walka na śmierć i życie.Zachwyt
amerykańskich filmowców wzbudziła nowatorska technika filmowa.
Operator, Siergiej Urusiewskij, większość ujęć nakręcił kamerą
ręczną wykorzystując specjalny szerokokątny obiektyw. Silny
kontrast, znak rozpoznawczy filmu, został uzyskany dzięki
wykorzystaniu światłoczułej taśmy, prezentu od Armii Czerwonej.
Dlatego drzewa i trzcina cukrowa stały się niemal białe, a niebo
bardzo ciemne, choć wciąż sprawiające wrażenie słonecznego.
Zaskakująca płynność jest zasługą wewnątrzkadrowego montażu - jedna
z otwierających scen została nakręcona w jednym ujęciu - operator
chodzi po sali, zjeżdża windą i wchodzi do basenu.Sala nr
6Adaptacja opowiadania Antoniego Czechowa. Akcja została
przeniesiona w polskie realia początku XX wieku. Głównym bohaterem
filmu jest stary lekarz, dyrektor miejscowego szpitala
psychiatrycznego. Na jego stanowisko dybie od dawna młodszy kolega.
Stary Bloch jest samotnikiem, człowiekiem pełnym dobroci, wrażliwym
na cierpienie, traktującym swych podopiecznych jak pełnowartościowe
istoty ludzkie. Nie udziela się towarzysko, na myśl o miejscowych
"salonach" czuje niemal pogardę. Wszystko to nie prysparza mu
zwolenników. W efekcie pada ofiarą wymierzonych w siebie intryg. W
ich wyniku Bloch traci stanowisko, zostaje zamknięty w zakładzie
psychiatrycznym, a wreszcie umiera.