[wydawnictwo naukowe umk]
Kategoria: Nauki humanistyczne >FilozofiaWysyłka: do 3 dni
nawiązuje do jednego z rozdziałów (Pedagogika
jako logos edukacji) pierwszego tomu obecnego cyklu
Wykładów, w którym idee tu rozwijane zostały po raz
pierwszy przedstawione...
Pełen opis produktu 'Wykłady z pedagogiki Tom 3' »
Niniejsza książka to wynik realizacji jednego z punktów szerszego
planu, polegającego na zastosowaniu perspektywy antropologicznej w
definiowaniu i rozstrzyganiu światopoglądowych problemów
pedagogiki. Zawiera ona charakterystykę pedagogicznego poznania i
wiedzy na szerszym tle procesów informacyjnych, leżących u podstaw
narodzin, funkcjonowania i rozwoju ładu edukacyjnego. Swym
podtytułem praca nawiązuje do jednego z rozdziałów (Pedagogika jako
logos edukacji) pierwszego tomu obecnego cyklu Wykładów, w którym
idee tu rozwijane zostały po raz pierwszy przedstawione w swej
wstępnej, a zarazem elementarnej postaci.W sensie dydaktycznym
prezentowana książka dotyczy spraw, które w systemie kształcenia
wyższego pedagogów (na UMK) zajmują miejsce pośrednie między
„Wprowadzeniem do pedagogiki" a „Metodologią badań
pedagogicznych".Znaczenie terminu „logos" jest najczęściej
objaśniane za pomocą takich pojęć, jak: „słowo", „mowa", „rozum",
„nauka", „myślenie". Sens nadrzędny w stosunku do tych znaczeń ma
jednak interpretacja, zgodnie z którą „logos" to duch, dusza,
czynnik ożywiający martwą materię, siła tłumacząca szczególny
status i własności tworów ożywionych. W takim właśnie - ogólnym -
znaczeniu, z jego licznymi pochodnymi, słowo „logos" jest stosowane
w niniejszej książce.„Duchem" systemu edukacyjnego jest zachodzący
w nim „metabolizm informacyjny". To on ostatecznie „odpowiada" za
to, że systemy edukacyjne (mikro lub makro) charakteryzuj ą się
własnościami typowymi dla „ożywionych" składników rzeczywistości
kulturowej:- są wyodrębnione z otoczenia - całkowicie lub
częściowo, trwale lub przejściowo;mają status bytu całościowego, w
sensie strukturalnym czy funkcjonalnym,- zorganizowanego,
posiadającego własną strukturę, samoregulującego się;realizują
przypisane im (z racji zajmowanego miejsca i roli w kulturze)
funkcje, misje czy cele - ukryte lub jawne, zakładane lub
artykułowane;- utrzymują w czasie swą strukturę, organizację;
przeciwdziałają entropii;- przystosowują swą strukturę i zachowanie
do warunków środowiskowych;podlegają rozwojowi....