[Impuls]
Kategoria: Pedagogika>Pedagogika ogólnaWysyłka: do 3 dni
Kraków 2013, wydanie 1, format 160 x 235, objętość 476
str., oprawa miękka Dyferencjacja wiedzy naukowej i cechująca
pedagogikę subdyscyplinarność powodują, że obowiązkiem
współczesnych...
Pełen opis produktu 'Współczesna przestrzeń edukacyjna tom 1 Geneza przemiany nowe znaczenia' »
Kraków 2013, wydanie 1, format 160 x 235, objętość 476 str., oprawa
miękka Dyferencjacja wiedzy naukowej i cechująca pedagogikę
subdyscyplinarność powodują, że obowiązkiem współczesnych badaczy
zajmujących się naukami humanistycznymi i społecznymi jest
upublicznianie dyskusji inicjowanej w celu precyzowania wiedzy o
mniej znanych lub dopiero rozpoznawanych obszarach edukacji.
Problematyka przestrzeni edukacyjnej podjęta przez autorów
prezentowanych poniżej tekstów wydaje się być odpowiedzią na tak
sformułowany postulat. Trzeba przy tym zaznaczyć, że
charakterystyczna dla prac zbiorowych poliwalentność wiedzy i
sposobów jej prezentacji stanowi wyzwanie, któremu sprostać powinni
redaktorzy naukowi. Dlatego w prezentowanej zbiorowej publikacji
poświęconej genezie, przemianom i nowym znaczeniom przestrzeni
edukacyjnej wychodzimy od konstatacji, że przestrzeń jako pojęcie
obecne już w wielu dziedzinach nauki wciąż nie doczekała się
jednoznacznego zdefiniowania. Można jednak przyjąć, że przestrzeń w
swojej istocie jest wielowymiarowa, a znajdujące się w niej
podmioty i przedmioty wzajemnie na siebie oddziałują. Z
pedagogicznego punktu widzenia istotna dla rozumienia pojęcia
przestrzeni edukacyjnej wydaje się perspektywa podmiotu
pozostającego w różnorodnych, skutkujących jego rozwojem, relacjach
z otoczeniem społecznym. Być może, lektura tej książki przybliży
Czytelnikowi odpowiedzi na wiele pytań, m.in.: w jakim stopniu
przestrzeń edukacyjna jest jej podmiotom narzucana, a w jakim jest
przez nie kreowana, w jakich relacjach pozostają ze sobą przestrzeń
nauczania i przestrzeń uczenia się, jak tworzona jest przestrzeń
różnych instytucji edukacyjnych etc. Mamy nadzieję, że takich pytań
i owocnych odpowiedzi zrodzi się więcej za sprawą kilku głównych
wątków, wokół których prowadzili swoją narrację autorzy
poszczególnych artykułów. I tak w części pierwszej znalazły się
teksty autorów, którzy z różnych perspektyw dokonali rozpoznania
skomplikowanego charakteru przestrzeni edukacyjnej. Część drugą
tworzą prace autorów koncentrujących się na podmiotach
pozostających w relacjach z przestrzenią edukacyjną. Zgoła inną, bo
instytucjonalną perspektywę analizowania owej przestrzeni,
zaprezentowano w tekstach zamieszczonych w części trzeciej. Tom
zamyka część czwarta, na którą składają się propozycje eksploracji
przestrzeni edukacyjnej.Zainteresowanie środowiska naukowego
omawianą problematyką przerosło wszelkie oczekiwania i dlatego
oprócz tej książki wydano także drugi tom, do którego lektury
gorąco zachęcam. Pozostaję z nadzieją, że dzieląc się z
Czytelnikami zebranymi tekstami, czynimy głębszym wgląd w
skomplikowaną materię edukacji.Wiktor Żłobicki...