[Impuls]
Kategoria: Historia literatury polskiejWysyłka: od ręki
Przedmiotem rozprawy Współczesna powieść
dla dzieci i młodzieży po roku 1990 są tematy,
problemy, bohaterowie, wartości w powieściach : społeczno
– obyczajowych, powieściach...
Pełen opis produktu 'Współczesna powieść dla dzieci i młodzieży po roku 1990' »
Przedmiotem rozprawy Współczesna powieść dla dzieci i
młodzieży po roku 1990 są tematy,
problemy, bohaterowie, wartości w powieściach : społeczno –
obyczajowych, powieściach dla dziewcząt, powieściach
fantastycznych, powieściach psychologicznych dla dzieci i
młodzieży oraz dorosłych.
Monografia zawiera siedem rozdziałów. Występują w niej
tematy: rodzina, szkoła i pozarodzinne i pozaszkolne środowiska
wychowawcze oraz problemy psychologiczne, moralne, socjologiczne,
wartości wychowawcze i estetyczne. Analizowano wybrane
powieści: M. Musierowicz, M. Fox, B. Kosmowskiej, E.
Przybylskiej, A. Onichimowskiej, D. Terakowskiej, E. Nowak, P.
Beręsowicza, J. Zającówny, A. Klawittera, B. Ostrowickiej, T
Menciny, J. Świecickiej. Przewagę ilościową nad innymi powieściami
mają powieści E. Przybylskiej i M. Fox. Wykorzystano
recenzje niektórych powieści z „Guliwera”, „Nowych Książek” i
Internetu.
Wyżej wymienieni pisarze ukazują szczególną rolę środowisk
wychowawczych w kształtowaniu osobowości dzieci i młodzieży,
w zapobieganiu patologii młodzieży szczególnie w okresie jej
dojrzewania. Bardzo trudne problemy dojrzewania dziewcząt, problemy
moralne, szczególnie drastycznie przedstawiają Ewa Przybylska i
Marta Fox. Wstrząsająca jest powieść Doroty Terakowskiej
Ono. Dla rodziców na uważną lekturę zasługuje
książka Solidarni z rodziną.
Ze środków estetycznych stosowanych w analizowanych publikacjach
trzeba wymienić: utożsamianie się bohatera z narratorem, narrację
pierwszoosobową, wspomnienia, dziennik, monologi wewnętrzne
bohaterów uzewnętrzniające ich przeżycia psychiczne,
psychologiczne, dialogi, stosowanie języka młodzieżowego,
charakterystycznej struktury, kompozycji powieści.
Ze względu na bogactwo problemów i wartości powieści dla dzieci
i młodzieży po roku 1990, aktualne w XXI wieku, kwalifikują się dla
gimnazjalistów, licealistów, studentów polonistyki, nauczycieli -
wychowawców, rodziców, bibliotekarzy.