[ATS]
Kategoria: Wyposażenie wulkanizacji>Klucze do kół>Zabezpieczenie kółWysyłka: od ręki
Nakładki CHECKLINK to połączone wskaźniki luźnych
nakrętek do kół Checkpoint z blokadą całkowitego wykręcenia
szpilek. Tani i prosty sposób na większe bezpieczeństwo w
transporcie drogowym. N...
Pełen opis produktu 'Nakładki Checklink - wskaźnik luźnej nakrętki z blokadą 27mm - 27 mm' »
Nakładki
CHECKLINK to
połączone wskaźniki luźnych nakrętek do kół Checkpoint z
blokadą całkowitego wykręcenia szpilek.
Tani i prosty sposób na większe
bezpieczeństwo w transporcie
drogowym.
Nakładki kontrolne Checklink to system dwóch wskaźników
Checkpoint połączonych elastyczną taśmą, która pod wpływem ruchu
jednaj z nakrętek rozciąga się dając wyraźny sygnał o pojawieniu
się luzu. Dodatkowym atutem wskaźników Checklink jest blokowanie
już poluzowanej nakrętki przed dalszym cofaniem i w ostateczności
całkowitym odkręceniem.
Jak to
działa?
Po dokręceniu nakrętek z właściwym momentem, wystarczy nałożyć
palcami nakładki Checklink na sąsiadujące nakrętki do kół.
Najmniejszy ruch nakrętki, sygnalizowany jest rozciąganiem bądź
wygięciem taśmy łączącej, co jest doskonale widoczne. Teraz
pozostaje jedynie obejść auto dookoła przed ruszeniem w trasę i
mamy pewność, że każda ze szpilek jest właściwie dokręcona.
Dodatkowe korzyści ze
stosowania Checklink:
Nakładki, dzięki specjalnej mieszance polimerów, potrafią
sygnalizować różnego rodzaju nieprawidłowości w pracy hamulców,
łożysk czy piast, których efektem jest nadzwyczaj wysoka
temperatura koncentrująca się w centralnej części koła. Ciepło
przenosi się również na śruby mocujące, a następnie nakrętki, a to
z kolei powoduje zawijanie się zagięć taśmy łączącej wskaźniki, co
jest łatwe do zaobserwowania i pozwala odpowiednio wcześnie
zareagować i uniknąć dalszych uszkodzeń.
Dlaczego akurat
Checklink?
Wskaźniki checklink to nie jest zwykły plastik, który możemy
spotkać na co dzień. Jest to mieszanka kompozytowa dobrana tak, aby
zapewniać zarówno ogromną wytrzymałość i sztywność jak i odporność
na różnego rodzaju warunki atmosferyczne bez utraty elastyczności.
Dzięki temu nakładki checklink umożliwiają:
łatwy montaż na nakrętce dając jednocześnie pewność, że raz
założone nie mają prawa same się poluzować lub odpaść podczas jazdy
wielokrotne użycie bez obawy o wygięcie, poluzowanie ząbkowanej
obręczy czy pęknięcie materiału.
Skąd się biorą luzy w
nakrętkach / szpilkach?
Do najczęstszych przyczyn wymienianych przez inspektorów
transportu drogowego należą:
zbyt słabe
dokręcenie, czyli przy użyciu za małego momentu siły
przekręcone szpilki,
czyli dokręcanie ze zbyt dużą siłą, tzw. "na zapas"
(Popularna wśród niektórych kierowców, a nawet serwisantów metoda
faktycznie zmniejsza, a nie zwiększa siłę docisku, poprzez
rozciągnięcie nakrętki lub uzwojenia gwintu poza ich nominalną
wytrzymałość - szczególnie, gdy jest to czynność powtarzana.)
gwałtowna zmiana
temperatur, działa to w dwie strony
(Na przykład montaż kół odbywał się w ciepłym warsztacie, a
następnie pojazd wyjeżdża na parking w mroźny dzień, lub też w nocy
był przymrozek, a w dzień panują dużo wyższe temperatury. Pod
wpływem "skurczu" lub "rozciągnięciu" materiału siła docisku
zostaje utracona.)
uszkodzone, zużyte
lub zanieczyszczone gwinty, bądź zakrzywione otwory
montażowe
(Rdza, brud, piasek lub wiórki metalu. Każde zanieczyszczenie,
które dostanie się na gwint lub pomiędzy nakrętkę a koło powodują
przekłamanie odczytywanego momentu dokręcania, gdyż część z tej
siły idzie na pokonanie tarcia, a nie faktyczny docisk
nakrętki.)
Jak jedna luźna nakrętka
może doprowadzić do odpadnięcia koła?
Jedna luźna szpilka powoduje efekt domina. Wszystkie siły
pionowe, odśrodkowe i boczne oraz wibracje i wstrząsy są w tym
momencie rozkładane nierównomierne na pozostałe śruby, a zwłaszcza
te sąsiadujące, które teraz poddają się i luzują przy dużo niższych
przeciążeniach. Wystarczy tylko kilka luźnych nakrętek, aby
doprowadzić do wygięcia lub pęknięcia śrub i tym samym przesunięcia
koła względem piasty. Od tego momentu już niewiele potrzeba, aby
dodatkowe siły boczne spowodowały zmęczenie materiału trzpieni i
nakrętek, co skutkuje gwałtownym odczepieniem się koła.
Mnie to nie
dotyczy...
Choć w Polsce jeszcze nie przeprowadzano dokładnych statystyk
wypadków z udziałem pojazdów ciężarowych spowodowanych odpadnięciem
kół, to już np. w Ameryce takie badania są
powszechne i wskazują, że tygodniowo dochodzi tam
do 40-60 niekontrolowanych odłączeń kół, z
których 20 powoduje poważne wypadki, a 50% tych
przypadków jest spowodowana właśnie luźnymi nakrętkami.
Dane te nie pozostawiają żadnych wątpliwości, że brak
systematycznej kontroli dokręcenia kół powoduje realne zagrożenie
na drodze.