[Oficyna INGENIUM]
Kategoria: Literatura > Psychologia
w sześćdziesiątą rocznicę ukazania się Wprowadzenia do
psychoterapii grupowo-analitycznej. Badania nad integracją
społeczną osób i grup. Rzeczywiście, wydane w 1948 roku
Wprowadzenie,...
Pełen opis produktu 'Wprowadzenie do psychoterapii grupowo-analitycznej' »
„Nawet dzisiaj czytanie pierwszej części to zapierające dech
przeżycie. Na pierwszych trzydziestu stronach Foulkes wykłada na
stół wszystkie swoje grupowo-analityczne karty. Pisząc jak ktoś,
kto ma tak dużo do powiedzenia, że nie ma czasu, aby zdjąć płaszcz,
daje zwięzły, dobrze udokumentowany przegląd swoich podstawowych
teoretycznych założeń i klinicznych zasad”. Tak pisał Dieter
Nitzgen w sześćdziesiątą rocznicę ukazania się Wprowadzenia do
psychoterapii grupowo-analitycznej. Badania nad integracją
społeczną osób i grup.
Rzeczywiście, wydane w 1948 roku Wprowadzenie, czyli pierwszy
podręcznik psychoterapii grupowo-analitycznej, nie straciło nic na
aktualności.
Foulkes rekapituluje swoje – kilkuletnie wtedy – doświadczenia z
pracy z grupami i w grupach oraz rezultaty badań nad terapeutycznym
ich wykorzystaniem. Prezentuje, co wie i czego jeszcze nie wie,
zastanawia się i skłania do myślenia Czytelnika, który odnosi
wrażenie, że towarzyszy mu w tworzeniu teorii. Przedstawia zapisy
sesji grup terapeutycznych toczących się w rożnych kontekstach,
które same „mówią” o tym, czym jest podejście
grupowo-analityczne.
Do polskiego wydania dodano wykład niemieckiego analityka
grupowego, Dietera Nitzgena, wygłoszony w sześćdziesiątą rocznicę
wydania książki Foulkesa. Nitzgen zapoznaje Czytelników z „duchem
czasu”, w którym powstawała ta praca. Ukazuje atmosferę, w jakiej
tworzyły się zręby grupowej psychoterapii, ówczesnych fascynacji,
odkryć, sporów, konfliktów, a także słynnego eksperymentu w
szpitalu wojskowym w Nothfield, w który zaangażowani byli W. R.
Bion i S. H. Foulkes. Nitzgen wskazuje na inspiracje, identyfikacje
i twórcze przekształcenia myśli innych współczesnych Foulkesowi
teoretyków.
Lektura tego wykładu pozwala czytać Wprowadzenie jak „powieść pełną
powieści”: odnajdować w niej wątki związane z tworzeniem teorii,
historyczne, osobiste. Dzięki temu udziałem Czytelnika staje się
prawdziwe „doświadczenie grupowo-analityczne”, ukazujące osobę
autora, jego dzieło i jego grupę na tle określonego czasu
historycznego jako „całość w sytuacji całościowej”. Dokładnie tak
jak S. H. Foulkes proponował, aby patrzeć na osobę ludzką.Joanna
SkowrońskaSpis treściSłowo wstępneWstępPodziękowaniaCZĘŚĆ I OGÓLNE
WPROWADZENIEJednostka traktowana jako całość w sytuacji
całościowejBadania nad grupąSytuacja psychoanalitycznaSytuacja
grupowo-analitycznaCZĘŚĆ II KONTEKST Terapeuta i pacjentFormy
grupPraca grupowa w różnych fazachCZĘŚĆ III SYTUACJA
GRUPOWO-ANALITYCZNAPrzygotowaniaCzynniki związane z czasemWkład
prowadzącegoTrzy podstawowe zasadySytuacja grupowo-analityczna w
działaniuGrupa zamkniętaGrupy zajęcioweOddziaływanie na
szpitalIlustracje z pracy grupowo-analitycznejUmiejscowienie
zaburzeniaCZĘŚĆ IV PROWADZĄCYWkład prowadzącegoKwalifikacje
prowadzącegoSzkolenieCZĘŚĆ V BADANIAAnaliza grupowa i jej relacje z
innymi podejściamiPewne formy oddziaływania grupowego – wskazania,
dobór, dynamika i terapia