[Wydawnictwo Akademickie Dialog]
Kategoria: RozmaitościWysyłka: od ręki
przez Abbasydów sankcjonowała zakazane praktyki. Prof. dr hab.
Edward Szymański Georges Kass w książce Wino,
kobiety i śpiew opisuje powszechność
zjawiska zwanego...
Pełen opis produktu 'Wino, kobiety i śpiew w pałacach arabskich' »
To nowe spojrzenie na klasyczną literaturę
arabsko-muzułmańską w naszej literaturze orientalistycznej. W
pewnym stopniu stanowi powrót do dawnych opowieści o haremowych
tajemnicach orientalnych dworów, ale opiera się nie na
niezweryfikowanych opowieściach europejskich podróżników, lecz na
oryginalnych średniowiecznych arabskich źródłach historycznych i
literackich. Poznajemy tajemnice alkowy, miłość i zdradę, chwile
szczęścia i tragedii miłosnych. Wszystko to okraszone jest
wspaniałą poezją, która towarzyszy Arabom we wszystkich chwilach
ich życia. To Orient jakże odmienny od tego, który znamy z ekranów
telewizorów. Autor, arabista i pisarz, umiejętnie wprowadza nas w
ten tajemniczy świat w sposób barwny i ciekawy, nie
sprzeniewierzając się przy tym filologicznej i kulturoznawczej
metodzie naukowej.
Prof. dr hab. Marek M. Dziekan
Muzułmanie, podbijając nowe terytoria, zetknęli się
z innymi, wyżej rozwiniętymi kulturami. Wiadomo, że dawne obyczaje
orientalne, czy to bizantyjskie, czy perskie, wymagały na przykład,
by w każdym wytwornym domostwie znajdowali się eunuchowie. I
chociaż islam potępiał ten obyczaj, a Koran, a nawet tradycja
beduińska go zakazywały, to nowa tradycja wprowadzona przez
Abbasydów sankcjonowała zakazane praktyki.
Prof. dr hab. Edward Szymański
Georges Kass w książce Wino, kobiety i śpiew opisuje
powszechność zjawiska zwanego muğūn w kulturze i literaturze
arabskiej wieków średnich, tolerancyjność społeczeństwa
abbasydzkiego oraz dyskusyjność purytanizmu islamu klasycznego.
Muğūn należy do terminów, które trudno przełożyć na języki obce, w
tym na język polski, choć dotyczy pojęć i zjawisk nieobcych innym
kulturom. Muğūn jest zjawiskiem nieostrym, oznacza wykraczanie poza
ustalone normy w kulturze i literaturze w celu zaspokojenia różnych
potrzeb, w tym wolności własnej, rozrywki i wytchnienia. Chodzi
również o zadziwienie odbiorcy, kimkolwiek by on był, odwagą w
naruszaniu norm społecznych, a także jego prywatności, przez
odwoływanie się do najwrażliwszych sfer ludzkiej aktywności
związanych z seksualnością i sprawami ciała.
Prof. dr hab. Ewa Machut-Mendecka
Bezpłatny fragment: