[PROMIC]
Kategoria: Książki religijne i Biblie > OgólneWysyłka: do 3 dni
Wielki Post i Wielkanoc.
Przewodnik "Styl nauczania Jezusa polega przede wszystkim na
zadawaniu pytań. On nie naucza apodyktycznie, z góry narzucając
reguły, wydając...
Pełen opis produktu 'Wielki Post i Wielkanoc. Przewodnik' »
Wielki Post i Wielkanoc. Przewodnik "Styl nauczania Jezusa polega
przede wszystkim na zadawaniu pytań. On nie naucza apodyktycznie, z
góry narzucając reguły, wydając dekrety czy budując gotowe systemy.
Jego pytania budzą nas, ukazują nam przestrzeń, zostawiając
równocześnie miejsce na nasze oczekiwania. Pytania stawiają nas
wobec kwestii sensu."
Czas Wielkiego Postu sprzyja zadawaniu pytań, pytań o wiarę, o
życie, o to, w jaki sposób i czy w ogóle kroczymy dzień za dniem za
Jezusem. To okres poszukiwań i powrotów. Im świadomiej przeżywamy
ten czas, tym powrót pewniejszy i trwalszy. Ta książka to pewnego
rodzaju przewodnik prowadzący od Środy Popielcowej do uroczystości
Zesłania Ducha Świętego, w którym odpowiedzi i objaśnienia czerpią
z teologii, historii i Biblii. Christian Albini (1973-2017),
teolog, wykładowca i koordynator Ośrodka Duchowości w diecezji
Crema we Włoszech, pisarz i stały współpracownik miesięcznika
"Jesus". Assunta Steccanella (ur. 1979), doktor teologii,
wykładowczyni na Wydziale Teologii w Triveneto, katechetka, autorka
kilku książek i kilkudziesięciu artykułów.
Spis treści: Wstęp. „Kogo szukacie?”. . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Środa Popielcowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . .. . 9
Proch i popiół . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . .11
Dlaczego Wielki Post trwa czterdzieści dni? . . . . . . . . .
. . . .. . 12
Co oznacza słowo Czterdziestnica? . . . . . . . . . . . . . .
. . . . .. 13
Kiedy wprowadzono Wielki Post? . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . .. 14
Szlak zbawienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . 16
Fiolet liturgicznym kolorem Wielkiego Postu. . . . . . . . . .
. . . . . 18
Szczególna wstrzemięźliwość w każdy piątek Wielkiego Postu . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Dlaczego podczas postu należy powstrzymać się od spożywania
pokarmów mięsnych?. . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Gałązki palmowe czy oliwne?. . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Jakie jest pierwotne znaczenie drzewa oliwnego? . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . 26
Dlaczego Boże Narodzenie jest świętem stałym, a Wielkanoc
ruchomym?. . . . . . . . . . . . . 28
Czym jest Triduum Paschalne? . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . .30
Obrzęd obmycia stóp w Wielki Czwartek . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . .32
Czy w obrzędzie obmycia stóp uczestniczy tylko dwunastu
mężczyzn? . . . . . . . . . . . 34
Msza Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek. . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . .35
Czuwanie w Wielki Czwartek. . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . .36
Liturgia Wielkiego Piątku. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . 37
Liturgia Krzyża . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . 38
Krzyż zasłonięty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . 40
Droga Krzyżowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Co oznaczają litery INRI?. . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . .. . . . 43
Ucałowanie krzyża . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . 44
Krzyż i figura Chrystusa na krzyżu . . . . . . . . . . . . .
. .. . . . . 46
Co pelikan ma wspólnego z Jezusem?. . . . . . . . . . . . ..
. . . . . 48
Czym jest modlitwa powszechna? . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . 49
Uwagi do wielkopiątkowej modlitwy powszechnej . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . 51
Znak krzyża. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . .. . . 53
Gorzkie Żale . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . 54
Gdzie był Jezus w Wielką Sobotę? . . . . . . . . . . . . . .
. .. . . . . 56
Co znaczy słowo Pascha? . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . 57
Pascha pierwszych chrześcijan . . . . . . . . . . . . . . . .
. . .. . . . 58
Różnice między Paschą żydowską a chrześcijańską . . . . . . .
. . . . . . . . . . . 60
Dlaczego Wielkanoc poprzedzona jest Wielkim Tygodniem?. . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . 63
Liturgia światła. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64
Procesja światła. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . 65
Znaczenie świecy paschalnej w liturgii światła. . . . . . . .
. . . . . . . . . . 67
Litery A i Ω. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . .. 68
Exsultet. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . .69
Sekwencja Wielkanocna Victimae Paschali Laudes . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . 71
Znaczenie Sekwencji Wielkanocnej . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . 74
Czytania Wigilii Paschalnej. . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . .76
Sakramenty podczas Wigilii Paschalnej . . . . . . . . . . . .
. . . . . . 78
Szczególny związek Paschy z sakramentem chrztu . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . 79
Białe szaty ochrzczonych. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
Wielkanocna spowiedź i Komunia Święta. . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . 81
Święcenie pokarmów w Wielką Sobotę . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . .. 83
Babka wielkanocna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . .85
Jajka w tradycji wielkanocnej . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . 87
Baranek wielkanocny. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .88
Pascha w modlitwie różańcowej . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . .. 89
Wielkanoc w Kościołach wschodnich. . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . 91
Prawda zmartwychwstania . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . ..92
Rezurekcja i procesja rezurekcyjna. . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . .. 94
Pięćdziesiąt dni Okresu Wielkanocnego. . . . . . . . . . . . .
. . . . . 95
Wniebowstąpienie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . .96
Zesłanie Ducha Świętego zamyka Okres Wielkanocy. . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . 97
Przybądź, Duchu Święty. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . .98
Uroczystość Zesłania Ducha Świętego . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . .100 WYBRANE MODLITWY I
PIEŚNI
WIELKOPOSTNE I WIELKANOCNE. . . . . . . . . . . . . . . . .
102
Modlitwa uwielbienia Pana
w każdym kościele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . 102
Modlitwa do Chrystusa ukrzyżowanego. . . . . . . . . . . . .
. .102
Krzyż anielski. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . .103
Akt miłości. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . .103 Fragment książki:
Gorzkie Żale to znane jedynie w Polsce nabożeństwo pasyjne,
połączone z wystawieniem Najświętszego Sakramentu i kazaniem
pasyjnym, odprawiane we wszystkie niedziele Wielkiego Postu. To
stara tradycja – pochodzi z początku XVIII wieku. Zostało ułożone
przez ks. Wawrzyńca Benika w oparciu o strukturę Jutrzni (w formie
znanej na przełomie stuleci XVII i XVIII) oraz średniowieczne
liturgiczne misteria pasyjne na użytek Bractwa św. Rocha,
istniejącego przy warszawskim kościele Świętego Krzyża. Dzięki
staraniom ks. Michała Bartłomieja Tarło Gorzkie Żale zostały po raz
pierwszy odprawione w 1707 roku, wtedy też tekst nabożeństwa został
wydany drukiem pod tytułem Snopek Mirry z Ogrodu
Gethsemańskiego albo żałosne Gorzkie Męki Syna Bożego [ ]
rospamiętywanie. Mirra to jeden z darów trzech mędrców
złożonych Dzieciątku – zapowiadała mękę i śmierć Zbawiciela i
dlatego znalazła się w tytule. Nazwa, pod którą nabożeństwo znane
jest do dziś pochodzi od pierwszych słów rozpoczynającej je pieśni:
„Gorzkie żale przybywajcie, serca nasze przenikajcie ”. Nabożeństwo
szybko się rozpowszechniło – najpierw w Warszawie, a następnie w
całej Polsce, przekraczając granice zaborów, uzyskało też
akceptację Stolicy Apostolskiej. Do dziś zachowało oryginalne,
nieco archaiczne brzmienie. Melodie śpiewów wchodzących w skład
Gorzkich Żalów nawiązują do jeszcze starszych pieśni. Istnieje też
wiele współcześnie wykonywanych wariantów lokalnych.
Nabożeństwo dzieli się na trzy części, odprawiane po kolei w
następujące po sobie niedziele Wielkiego Postu. W pierwszą i
czwartą niedzielę odprawia się część pierwszą, w drugą i piątą
niedzielę – część drugą, a w trzecią niedzielę i Niedzielę Palmową
– część trzecią. Gorzkie Żale rozpoczyna wystawienie Najświętszego
Sakramentu. Każdą część poprzedza ta sama Pobudka (zwana też
Zachętą), po której następuje odczytanie Intencji oraz
wprowadzenia do śpiewanych rozważań. Składają się na nie:
Hymn, Lament duszy nad cierpiącym Jezusem, Rozmowa duszy z Matka
Bolesną oraz pieśń Któryś za nas cierpiał rany.
Nabożeństwo kończy kazanie pasyjne i błogosławieństwo Najświętszym
Sakramentem. Jego treść sięga do ewangelicznego opisu męki Jezusa
oraz do tekstów Starego Testamentu, zwłaszcza do Pieśni o
cierpiącym słudze Jahwe z Księgi Izajasza i Psalmu 22. Kieruje
uwagę uczestników na przeżycia biczowanego, dręczonego,
upokarzanego, a w końcu krzyżowanego Jezusa oraz Jego Matki –
współcierpiącej z Synem pośredniczki. Sugestywnymi obrazami wzbudza
współczucie dla Chrystusa, oddającego życie za nas, oraz żal
za własne grzechy. Gorzkie Żale już czwarte stulecie poruszają
serca licznych wiernych, pomagając im wejść w przeżywanie męki
Jezusa.