[Universitas]
Kategoria: Literatura / Kultura
Najważniejszymi zagadnieniami uprawianej przez Gottfrieda Boehma
teorii obrazu są widzenie, patrzenie, przyglądanie się i
próba zwerbalizowania tych aktów ponad sztywnymi dyscyplinarnymi
podz...
Pełen opis produktu 'O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów + DVD' »
Najważniejszymi zagadnieniami uprawianej przez Gottfrieda Boehma
teorii obrazu są widzenie, patrzenie, przyglądanie się i próba
zwerbalizowania tych aktów ponad sztywnymi dyscyplinarnymi
podziałami nauki. Podstawowy problem, który zajmuje autora, to w
jaki sposób obrazy generują odmienny od językowego, czyli wizualny
(ikoniczny) sens. Artykuły zamieszczone w zbiorze ukazują ewolucję
myśli Boehma od hermeneutyki obrazu (z roku 1978) do prac
najnowszych, reprezentujących szerzej rozumianą naukę o obrazie.
Dokonany specjalnie na potrzeby polskiego rynku wydawniczego wybór
tekstów ma przybliżyć czytelnikowi niemieckojęzyczną teorię
obrazowości, dotąd niemal całkowicie nieobecną w naszym kraju z
powodu braku przekładów. Do antologii została dołączona płyta DVD.
Zawiera ona wywiad z Gottfriedem Boehmem, w którym autor wyjaśnia
zasadnicze dla jego teorii problemy i terminy oraz interpretuje
wybrane dzieła pochodzące ze zbiorów Muzeum Sztuki w
Bazylei.Gottfried Boehm (ur. 1942) - jeden z najważniejszych
niemieckich myślicieli zajmujących się problematyką obrazu,
współtworzący m. in. z Hansem Beltingiem i Horstem Bredekampem
teoretyczne zaplecze tzw. Bildwissenschaften (nauk o obrazie).
Obraz jest dla Boehma pojęciem formy mnogiej, dlatego nie opowiada
się on za żadną jedynie słuszną metodologią w interpretacji
obrazów, lecz stara się wskazywać na konieczność łączącego różne
dyscypliny, indywidualnego podejścia do każdego przedmiotu
interpretacji. W roku 2005 Boehm zainicjował projekt eikones.
Krytyka obrazu, w którym reprezentanci różnych dziedzin (teoretycy
architektury, literaturoznawcy, muzykolodzy, egiptolodzy etc.)
spotykają się z historykami sztuki i filozofami, by dyskutować
pojęcie obrazu. Swą drogę naukową Boehm rozpoczął doktoratem z
filozofii, napisanym pod kierunkiem Hansa-Georga Gadamera w 1968
roku, habilitował się z historii sztuki w 1974. W latach 197579 był
docentem historii sztuki na uniwersytecie w Boehm. Tam też miał
możliwość wymiany myśli z Maxem Imdahlem drugą, poza Gadamerem,
osobowością, która zasadniczo wpłynęła na ukształtowanie się jego
teorii. Po siedmioletniej profesurze w Giessen (197986), Boehm
trafił do Szwajcarii i przez dwadzieścia sześć lat związany był z
Instytutem Historii Sztuki na uniwersytecie w Bazylei. Aktualnie
jest profesorem emerytowanym i kontynuuje pracę nad teorią
obrazu.Daria Kołacka (ur. 1973) - absolwentka kulturoznawstwa UAM.
Pracę magisterską Słowo miasto obraz. (De)konstrukcja podmiotu
(post)modernistycznego napisała u Anny Zeidler-Janiszewskiej
(1997). Doktorat na temat prac Alberta Giacomettiego obroniła w
Instytucie Historii Sztuki UAM pod kierunkiem Piotra Piotrowskiego
(2003). W roku 2001 otrzymała stypendium rządu szwajcarskiego na
dokończenie doktoratu pod opieką naukową Gottfrieda Boehma. Odtąd
mieszka w Bazylei, gdzie m.in. prowadzi zajęcia ze sztuki
najnowszej. Od roku 2011 związana jest z eikones, a od 2008
realizuje filmy dokumentalne o artystach (wraz z Piotrem Dżumałą).