[Impuls]
Kategoria: Sport>Wychowanie fizyczneWysyłka: do 3 dni
różne publikacje traktujące o uwarunkowaniach związanych z procesem
wychowania fizycznego, o powinnościach nauczyciela tego
przedmiotu, wreszcie – o znaczeniu kultury fizycznej dla człowieka
Pełen opis produktu 'Rzecz o wychowaniu w wychowaniu fizycznym' »
Zamiar napisania o najważniejszej w edukacji fizycznej sprawie,
czyli o wychowywaniu młodego pokolenia do całożyciowej dbałości o
zdrowe, sprawne i wydolne ciało, dojrzewał długo.Wcześniej
powstawały różne publikacje traktujące o uwarunkowaniach związanych
z procesem wychowania fizycznego, o powinnościach nauczyciela tego
przedmiotu, wreszcie – o znaczeniu kultury fizycznej dla człowieka
we współczesnym świecie. Były udziały w wielu konferencjach,
seminariach, debatach, szkoleniach i naradach, a także
współautorstwo podręczników z metodyki wychowania fizycznego.
Słowem – zwyczajna działalność wpisana w nauczycielski
zawód.Publikacja nie aspiruje do miana podręcznika, chociaż pokusa
przypisania jej takiej roli była spora, dlatego że jest w niej dużo
treści, które były przedmiotem wspólnych rozważań, dyskusji, a
nawet sporów wiedzionych przez wiele lat ze studentami na zajęciach
z teorii wychowania fizycznego i metodyki tego przedmiotu. Ich
przekaz wzbudzał zainteresowanie kandydatów do zawodu nauczyciela
wychowania fizycznego, a dla prowadzącego stawał się inspiracją do
pogłębionych przemyśleń i poszukiwań. Te właśnie myśli, jak również
niektóre teksty zawarte we wcześniejszych moich publikacjach
zostały tu zamieszczone.Przed informacją, co zawiera książka,
należy wyjaśnić, dlaczego jej tytuł jest z pogranicza tautologii.
Taką grę słów zastosowano z rozmysłem, by podkreślić, że w tym
przedmiocie szkolnym, także dziedzinie (lub, jak kto woli, dziale
wychowania), powinno być szczególne miejsce dla wychowania do
dbałości o ciało, a nie tylko jego „technologiczna obróbka”, która
przeważa, mimo że nawet nazwa tego przedmiotu wyznacza działania
wychowujące. Wybrano więc kilka okoliczności istniejących w
procesie edukacji fizycznej, które, jak się wydaje, stanowią
fundament wychowawczych poczynań. I tak: rozdział pierwszy
wprowadza Czytelnika w świat aksjologii ciała i cielesności na tle
powinności, jakie ma do spełnienia wobec nich kultura fizyczna. W
rozdziale drugim, w subiektywnym rozstrzygnięciu, przedstawiono
najważniejsze obszary tworzące zręby procesu fizycznego wychowania,
w trzecim zaś skupiono się na najistotniejszych czynnościach
nauczycielskich związanych z oddziaływaniami wychowawczymi na
podmiot....