[WYDAWCA]
Kategoria: Książki > Książki dla dzieci i młodzieżyWysyłka: do 7 dni
OŚWIECENIE CZYLI TU I TERAZ ŁUKASZ
RONDUDA SZERSZEŃ „Czym jest Oświecenie?” – pytał Immanuel Kant w
słynnym tekście z 1784 roku. Ponad dwieście lat później autorzy
i...
Pełen opis produktu 'OŚWIECENIE CZYLI TU I TERAZ ŁUKASZ RONDUDA SZERSZEŃ' »
OŚWIECENIE CZYLI TU I TERAZ ŁUKASZ RONDUDA SZERSZEŃ „Czym jest
Oświecenie?” – pytał Immanuel Kant w słynnym tekście z 1784 roku.
Ponad dwieście lat później autorzy i autorki tekstów zawartych w
książce powracają do tego pytania, ale stawiają je inaczej: jako
konkretną, polityczną kwestię dotycząca kształtu i perspektyw
istnienia świata, w którym żyjemy.
Zewsząd słychać dziś pesymistyczny refren: kres oświeceniowej
tradycji głoszą myśliciele przynależący do rozmaitych tradycji
intelektualnych i utożsamiani z różnymi opcjami politycznymi. Do
głosu dochodzą ponownie religijne fundamentalizmy, rośnie nieufność
wobec nauki.
W kontrze do tego sposobu myślenia książka pokazuje Oświecenie jako
epokę, która cały czas trwa: nie jako fantom, lecz jako żywa rama
definiująca kształt naszej teraźniejszości, jako polityka
krytycznego myślenia. Dziedzictwo oświeceniowe to nie balast, trup,
którego należy reanimować lub dobić, lecz raczej coś jeszcze
niezrealizowanego, ciągle niedopełnionego – coś, co dopiero
nadchodzi.
Integralną częścią książki jest esej wizualny. Prace pochodzą z
kolekcji Gabinetu Rycin BUW – pierwszej kolekcji grafiki w Polsce,
założonej przez króla Stanisława Augusta. Prace historyczne
uzupełnione są artystycznymi komentarzami współczesnych artystów,
które powstały specjalnie na potrzeby wystawy w Muzeum Sztuki
Nowoczesnej w Warszawie w 2018 roku i książki.
Autorzy i autorki tekstów w książce: Edwin Bendyk pisze o związkach
postoświeceniowego paradygmatu z techniką i futurologią; Rafał
Matyja zastanawia się, czy mamy dziś do czynienia z końcem
oświeceniowej wyobraźni i co dziś pozostało z Oświecenia; Iwona
Kurz pisze o kwestii niedokończonej emancypacji i powinnościach
uniwersytetu; Agata Sikora analizuje panoptyczne i dystopijne
dyskursy wewnątrz nowoczesności; Olga Stanisławska wychodzi od
paradoksów związanych z pojęciem „rasy” w Oświeceniu i pisze o
splocie problematyki rasizmu oraz płci w współczesnych dyskursach
postkolonialnych; Adam Lipszyc tropi „akty oświecenia” w
literaturze; Paweł Mościcki zastanawia się nad figurami
współczesnego libertynizmu w literaturze francuskiej; Łukasz
Ronduda i Tomasz Szerszeń wskazują, gdzie należy szukać źródeł
polskiej nowoczesności i do jakich obrazów warto w tym poszukiwaniu
się odwołać.
Artyści, których prace znajdują się w książce: Anna Boghiguian,
Andrea Bowers, Vincenzo Brenna, Pablo Bronstein, Augustin Brunais,
Jacques Callot, Olga Czernyszewa, Matthaeus Deisch, Camille Henrot,
William Hogarth, Ewa Juszkiewicz, Nikita Kadan, Jan Chrystian
Kamsetzer, Tadeusz Kościuszko, Jakub Kubicki, Zbigniew Libera,
Friedrich Anton August Lohrmann, Goshka Macuga, Dominik Merlini,
Johann Heinrich Müntz, Anna Niesterowicz, Nomadic State (Karolina
Mełnicka, Stach Szumski), Jan Piotr Norblin, Ferdynand Pinck,
Giovanni Battista Piranesi, Jean-Louis Prieur, Joanna Rajkowska,
Roee Rosen, Efraim Shroeger, Franciszek Smuglewicz, Mikołaj
Sobczak, Józef Wall, Stanisław Zawadzki, Szymon Bogumił Zug
--
O REDAKTORACH
Łukasz Ronduda – historyk sztuki, kurator Muzeum Sztuki Nowoczesnej
w Warszawie, kurator wielu wystaw, reżyser filmów Performer i Serce
miłości, autor książek Sztuka polska lat 70. Awangarda i Strategie
subwersywne w sztukach medialnych, redaktor książek Kino-sztuka.
Zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej i Warsztat
formy filmowej.
Tomasz Szerszeń – antropolog kultury, artysta, adiunkt w Instytucie
Sztuki PAN, redaktor pisma „Konteksty”, autor książek Podróżnicy
bez mapy i paszportu, Wszystkie wojny świata i Architektura
przetrwania, autor projektów artystycznych odnoszących się m.in. do
pojęcia archiwum.
Data premiery: 2021-04-21