[IMPULS]
Kategoria: Edukacja, pomoce dla uczniĂłw
Profesor Wiktor ĹťĹobicki wystÄ
piĹ z niezwykĹÄ
inicjatywÄ
:
jako redaktor naukowy przewodzi rzeszy mĹodych naukowcĂłw; razem
wspĂłĹtworzÄ
dwutomowÄ
publikacjÄ zatytuĹowanÄ
Transgresje...
Pełen opis produktu 'Transgresje w edukacji Tom 2' »
Profesor Wiktor ĹťĹobicki wystÄ
piĹ z niezwykĹÄ
inicjatywÄ
:
jako redaktor naukowy przewodzi rzeszy mĹodych naukowcĂłw; razem
wspĂłĹtworzÄ
dwutomowÄ
publikacjÄ zatytuĹowanÄ
Transgresje w
edukacji - Tom 1 i 2. TytuĹowe transgresje naleĹźy rozumieÄ
bardzo szeroko: jako przekraczanie granic, realnych i umownych â
symbolicznych, psychologicznych, spoĹecznych, materialnych. Tym,
co pozwala pokonaÄ bariery, jest edukacja, pojmowana
multidyscyplinarnie, jako dziedzina wymagajÄ
ca kontekstu
pedagogicznego, psychologicznego, socjologicznego, a takĹźe â
filozoficznego. Zamiar AutorĂłw niezwykle ambitny, a zakres â
bezkresny, toteĹź, jak zaznacza we WstÄpie Wiktor ĹťĹobicki,
prezentowane czytelnikom obszerne dwa tomy to zaledwie czubek gĂłry
lodowej, jedynie zaznaczenie problematyki, ze wszystkimi jej
odcieniami i pĂłĹtonami.
z receznzji:
Tom drugi Transgresji w edukacji stanowi kontynuacjÄ zakoĹczonego
duĹźym powodzeniem przedsiÄwziÄcia podjÄtego przez profesora
Wiktora ĹťĹobickiego w tomie pierwszym (pod takim samym tytuĹem).
MuszÄ stwierdziÄ bez Ĺźadnego wahania, Ĺźe i ta ksiÄ
Ĺźka
speĹnia oczekiwania recenzenta (rozbudzone bez wÄ
tpienia wysokim
poziomem pierwszej publikacji). Podobnie jak poprzedni tom skĹada
siÄ ona z czterech czÄĹci, tworzÄ
cych bardzo spĂłjnÄ
caĹoĹÄ, dajÄ
cÄ
wszechstronny obraz teorii/idei i
praktyki/rzeczywistoĹci [âŚ].
Z peĹnym przekonaniem rekomendujÄ do druku drugi tom Transgresji
w edukacji [...]. Jest to dzieĹo bardzo udane pod kaĹźdym
wzglÄdem: dobrze zredagowane, stanowiÄ
ce zarĂłwno bogate
kompendium wiedzy, jak i â w wielu przypadkach â ĹşrĂłdĹo
bĹyskotliwych intelektualnych prowokacji.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Zbyszka Melosika
Podobnie jak w poprzednim tomie (Tom I), materiaĹ badawczy ze
wzglÄdu na problemy poruszane w artykuĹach podzielony zostaĹ na
cztery dopeĹniajÄ
ce siÄ czÄĹci.
CzÄĹÄ pierwsza, zatytuĹowana Transgresje. Edukacja i sfera
publiczna, zawiera ĹÄ
cznie siedem artykuĹĂłw, ktĂłre dotyczÄ
problematyki transgresji edukacji szkolnej w kierunku terapii
probacyjnej, dystansu miÄdzy przestrzeniÄ
szkoĹy a innymi
przestrzeniami spoĹecznymi, diagnozy przyczyn rasistowskich
incydentĂłw na przykĹadzie BiaĹegostoku, transgresji
zawierajÄ
cych siÄ w umiejÄtnoĹciach dotyczÄ
cych sposobu
myĹlenia, zarĂłwno indywidualnego, jak i stosowanego w dyskursie
publicznym oraz transgresji w pedagogice religii.
CzÄĹÄ druga: Transgresje. CaĹoĹźyciowe uczenie siÄ i edukacja
dorosĹych w kontekĹcie rozwoju osobistego i zawodowego, zawiera
piÄÄ artykuĹĂłw, w ktĂłrych podjÄto rozwaĹźania nad
stymulatorami i inhibitorami dziaĹaĹ transgresyjnych nauczycieli,
transgresyjnym wymiarem mediacji w edukacji, transgresyjnym
uczeniem siÄ osĂłb starszych, praktycznymi metodami pracy z
osobami dorosĹymi w obszarze edukacji pozaformalnej oraz
zjawiskiem Ĺmierci, pojmowanej jako doĹwiadczenie i etap
rozwoju/edukacji.