[WYDAWCA]
Kategoria: Książki > Literatura piękna, popularna i faktu > Książki biograficzne > Biografie aktorów i artystówWysyłka: do 7 dni
Autor opowiada w książce o zjawisku w Polsce mało znanym:
nowojorskim kinie undergroundowym od połowy lat pięćdziesiątych do
końca wieku, analizując je przez pryzmat transgresji –
„manifestac...
Pełen opis produktu 'ANIOŁY NIE ZNAJĄ WSTYDU TRANSGRESJA W KINIE NOWEGO JORKU BORCHARDT MARCIN' »
Autor opowiada w książce o zjawisku w Polsce mało znanym:
nowojorskim kinie undergroundowym od połowy lat pięćdziesiątych do
końca wieku, analizując je przez pryzmat transgresji –
„manifestacji wolności człowieka”. Wkracza na obszar wypowiedzi
artystycznych, które nie znają granic, tabu, świętości, nie stronią
od przemocy czy seksu. Genius loci tej książki to Nowy Jork, który
po czasach ekonomicznej prosperity zaczął w latach sześćdziesiątych
XX wieku podupadać, by w latach siedemdziesiątych stać się
ekonomicznym i społecznym bankrutem. Jego codziennością były
„morderstwa, handel narkotykami, prostytucja, gwałty, napady,
rozboje, przemoc wobec dzieci, korupcja i bieda”. W tej atmosferze
i w tej rzeczywistości rodziły się bezkompromisowe zjawiska
artystyczne. Anioły nie znają wstydu. Transgresja w kinie Nowego
Jorku to opowieść o ludziach, których twórczość kwestionowała
porządek tego świata, o artystach, filmowcach, buntownikach z nurtu
nowojorskiej kontrkultury i kinowego undergroundu (Kenneth Anger,
Jonas Mekas, Jack Smith, Andy Warhol, Barbara Rubin, Carolee
Schneemann), no wave cinema (Amos Poe, Eric Mitchell, James Nares,
Vivienne Dick, Beth B.), partyzanckiej telewizji (RainDance
Corporation) i kina transgresji (Nick Zedd, Richard Kern, David
Wojnarowicz, Tommy Turner, Lydia Lunch, Tessa Hughes-Freeland,
Casandra Stark). Marcin Borchardt – reżyser, scenarzysta,
filmoznawca, doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie nauk o
sztuce. Wykładowca Gdyńskiej Szkoły Filmowej i Uniwersytetu
Gdańskiego. Autor monografii Awangarda muzyki końca XX wieku.
Przewodnik dla początkujących (2014), filmów dokumentalnych (między
innymi Beksińscy. Album wideofoniczny, 2017), reklam, wideoklipów,
programów telewizyjnych. Członek Polskiej Akademii Filmowej (PAF) i
Europejskiej Akademii Filmowej (EFA).