[Impuls]
Kategoria: Wydawnictwa naukowe i popularno-naukoweWysyłka: od ręki
posiadające skrystalizowaną myśl/ideę przewodnią. Redaktorowi,
profesorowi Wiktorowi Żłobickiemu, z całą pewnością udało się
zgromadzić w tomie takie egzemplifikacje transgresji w
edukacji, które...
Pełen opis produktu 'Transgresje w edukacji Tom 1' »
Książkę rekomenduję do druku z wyraźnym przekonaniem, że będzie
czytana i cytowana, stanowi bowiem wartościowe kompendium wiedzy,
obejmujące jasno określone pole problemowe, a jednocześnie
posiadające skrystalizowaną myśl/ideę przewodnią. Redaktorowi,
profesorowi Wiktorowi Żłobickiemu, z całą pewnością udało się
zgromadzić w tomie takie egzemplifikacje transgresji w edukacji,
które ? jak wyeksponował to we wstępie ? ?są stałym elementem
edukacji w wymiarze nie tylko grupowym, ale także jednostkowym/
indywidualnym, i towarzyszą człowiekowi na różnych etapach jego
życia, dając szanse na rozwój, lecz stanowiąc również o barierach,
które ów rozwój utrudniają czy wręcz uniemożliwiają?. Mamy tutaj
przy tym do czynienia ? jak pisze słusznie redaktor ? z ?edukacją,
która przybiera formę swoistej gry o wykorzystanie potencjału
rozwojowego jednostki?.Z recenzji prof. zw. dr. hab. Zbyszka
MelosikaDociekania o transgresji w edukacji w polecanej książce
podzielone zostały na cztery części.W pierwszej z nich,
zatytułowanej Transgresje. Edukacja i otoczenie społeczne, znalazło
się siedem artykułów, w których podjęto następujące zagadnienia:
hybrydowości dyscyplin naukowych, tranzycji z edukacji akademickiej
na rynek pracy, transgresyjnych kontekstów edukacji osób starszych,
kompetencji społecznych gimnazjalistów w kontekście ich aktywności
w przestrzeni wirtualnej, doświadczeń adaptacyjnych dzieci po
zakończeniu edukacji wczesnoszkolnej, poziomu zaufania rodziców na
różnych etapach edukacji ich dzieci oraz barier edukacyjnych w
środowisku wiejskim.Transgresje w perspektywie pedeutologicznej to
druga część publikacji. Zawiera pięć tekstów poświęconych:
rozpoznaniu kompetencji przyszłych nauczycieli, transgresyjnemu
wymiarowi awansu zawodowego nauczycieli, kształtowaniu się
tożsamości zawodowej nauczycieli w kontekście transgresji
biograficznych, rozwojowi profesjonalnemu włoskich surdopedagogów
oraz samoocenie kompetencji muzycznych nauczycieli edukacji
wczesnoszkolnej.W części trzeciej, zatytułowanej Transgresje w
edukacji wczesnoszkolnej, autorzy artykułów omawiają takie
zagadnienia, jak: transgresyjny wymiar aktywności poznawczej
dziecka, dojrzałość szkolna, progi programowe w edukacji
wczesnoszkolnej, dynamika przestrzeni klasy w edukacji
wczesnoszkolnej oraz amerykański program wspierania rozwoju
umiejętności szkolnych dzieci w edukacji początkowej.Publikację
zamyka część czwarta Transgresyjny wymiar specjalnych potrzeb
edukacyjnych dzieci i młodzieży, w której zaprezentowano artykuły
na temat: koncepcji nauczania transgresyjnego jako odpowiedzi na
specjalne potrzeby edukacyjne, rozwijania wybranych kompetencji
uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, kompetencji
nauczycieli języka angielskiego w pracy z uczniami o specjalnych
potrzebach edukacyjnych, gotowości nauczycielek edukacji
wczesnoszkolnej do pracy z dzieckiem przewlekle chorym, roli
rodziców w pokonywaniu przeszkód w rozwoju dzieci uzdolnionych,
barier w kształceniu uczniów zdolnych w czeskiej szkole oraz szans
dzieci zdolnych z rodzin dotkniętych ubóstwem.