[Impuls]
Kategoria: Literatura > Pedagogika
posiadające skrystalizowaną myśl/ideę przewodnią. Redaktorowi,
profesorowi Wiktorowi Żłobickiemu, z całą pewnością udało się
zgromadzić w tomie takie egzemplifikacje transgresji w
edukacji, które...
Pełen opis produktu 'Transgresje w edukacji Tom 1' »
Książkę rekomenduję do druku z wyraźnym przekonaniem, że będzie
czytana i cytowana, stanowi bowiem wartościowe kompendium wiedzy,
obejmujące jasno określone pole problemowe, a jednocześnie
posiadające skrystalizowaną myśl/ideę przewodnią. Redaktorowi,
profesorowi Wiktorowi Żłobickiemu, z całą pewnością udało się
zgromadzić w tomie takie egzemplifikacje transgresji w edukacji,
które – jak wyeksponował to we wstępie – „są stałym elementem
edukacji w wymiarze nie tylko grupowym, ale także jednostkowym/
indywidualnym, i towarzyszą człowiekowi na różnych etapach jego
życia, dając szanse na rozwój, lecz stanowiąc również o barierach,
które ów rozwój utrudniają czy wręcz uniemożliwiają”. Mamy tutaj
przy tym do czynienia – jak pisze słusznie redaktor – z „edukacją,
która przybiera formę swoistej gry o wykorzystanie potencjału
rozwojowego jednostki”.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Zbyszka Melosika
Dociekania o transgresji w edukacji w polecanej książce podzielone
zostały na cztery części.
W pierwszej z nich, zatytułowanej Transgresje. Edukacja i otoczenie
społeczne, znalazło się siedem artykułów, w których podjęto
następujące zagadnienia: hybrydowości dyscyplin naukowych,
tranzycji z edukacji akademickiej na rynek pracy, transgresyjnych
kontekstów edukacji osób starszych, kompetencji społecznych
gimnazjalistów w kontekście ich aktywności w przestrzeni
wirtualnej, doświadczeń adaptacyjnych dzieci po zakończeniu
edukacji wczesnoszkolnej, poziomu zaufania rodziców na różnych
etapach edukacji ich dzieci oraz barier edukacyjnych w środowisku
wiejskim.
Transgresje w perspektywie pedeutologicznej to druga część
publikacji. Zawiera pięć tekstów poświęconych: rozpoznaniu
kompetencji przyszłych nauczycieli, transgresyjnemu wymiarowi
awansu zawodowego nauczycieli, kształtowaniu się tożsamości
zawodowej nauczycieli w kontekście transgresji biograficznych,
rozwojowi profesjonalnemu włoskich surdopedagogów oraz samoocenie
kompetencji muzycznych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej.
W części trzeciej, zatytułowanej Transgresje w edukacji
wczesnoszkolnej, autorzy artykułów omawiają takie zagadnienia, jak:
transgresyjny wymiar aktywności poznawczej dziecka, dojrzałość
szkolna, progi programowe w edukacji wczesnoszkolnej, dynamika
przestrzeni klasy w edukacji wczesnoszkolnej oraz amerykański
program wspierania rozwoju umiejętności szkolnych dzieci w edukacji
początkowej.
Publikację zamyka część czwarta Transgresyjny wymiar specjalnych
potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży, w której zaprezentowano
artykuły na temat: koncepcji nauczania transgresyjnego jako
odpowiedzi na specjalne potrzeby edukacyjne, rozwijania wybranych
kompetencji uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
kompetencji nauczycieli języka angielskiego w pracy z uczniami o
specjalnych potrzebach edukacyjnych, gotowości nauczycielek
edukacji wczesnoszkolnej do pracy z dzieckiem przewlekle chorym,
roli rodziców w pokonywaniu przeszkód w rozwoju dzieci
uzdolnionych, barier w kształceniu uczniów zdolnych w czeskiej
szkole oraz szans dzieci zdolnych z rodzin dotkniętych ubóstwem.
