[Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikolaja Kopernik]
Kategoria: Wydawnictwa naukowe i popularno-naukoweWysyłka: od ręki
przeciwko wolności i godności ludzkiej, cała gama
cierpienia i bólu fizycznego i moralnego. Różne były okresy w
dziejach ludzkości, w których świadomość zła moralnego, grzechu,
wad ludzkich...
Pełen opis produktu 'Tajemnica ludzkiej nieprawości' »
Już na samym początku trzeba postawić sobie takie oto pytanie: jak
to jest możliwe, że mówimy o złu moralnym, a więc nie tyle o czymś
abstrakcyjnym, oderwanym od tego, co dotyczy człowieka, ale właśnie
w największym zbliżeniu do niego? Ktoś powie od razu, przecież to
oczywiste: świat człowieka jawi się jako świat rozbity, mnożą się
pokusy, zasadzki zła, naciski odciągające od dobra, działania
przeciwko wolności i godności ludzkiej, cała gama cierpienia i bólu
fizycznego i moralnego. Różne były okresy w dziejach ludzkości, w
których świadomość zła moralnego, grzechu, wad ludzkich i winy
wzrastała lub malała. Jednakże okres ostatni, a zwłaszcza XX wiek,
naznaczony dwoma wojnami światowymi wyjaskrawił świadomość zła, za
które odpowiedzialny jest konkretny człowiek, nie tylko jakieś
nienazwane struktury. Jan Paweł II w swojej adhortacji apostolskiej
Reconciliatio et paenitentia z 1984 roku napisze: ?Grzech w
znaczeniu prawdziwym i właściwym jest zawsze aktem konkretnej
osoby, ponieważ jest aktem wolności poszczególnego człowieka, a nie
zaś aktem grupy czy wspólnoty. Człowiek ten może być uwarunkowany,
przymuszany, przynaglany przez istotne i działające z siłą czynniki
zewnętrzne, może również ulegać skłonnościom, wadom,
przyzwyczajeniom związanym z jego własnym stanem. W wielu
przypadkach owe czynniki zewnętrzne i wewnętrzne mogą w mniejszym
lub większym stopniu ograniczać jego wolność, a zatem zmniejszać
także odpowiedzialność oraz winę. Jest jednak prawdą wiary, którą
potwierdza również nasze doświadczenie i rozum, że osoba ludzka
jest wolna". Nie lekceważąc tej prawdy, praca niniejsza jest niczym
innym jak właśnie wskazaniem, że zło moralne jest czynem osoby,
która przez takie swoje działanie umniejsza siebie, swoje relacje z
innymi, a przede wszystkim z Bogiem, który jest fundamentem
ludzkiego życia.