[Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego]
Kategoria: Wydawnictwa naukowe i popularno-naukoweWysyłka: od ręki
duchowej.Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500 to
synteza kultury artystycznej ważnego regionu dawnej Europy.
Pierwszy tom traktuje o sztuce i kulturze burgundzkiej na dworze
książęcym w Dijon...
Pełen opis produktu 'Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500. Tom 3: Wspólnota rzeczy: sztuka niderlandzka i północnoeuropejska' »
Tom trzeci proponuje nową interpretację sztuki niderlandzkiej i
północnoeuropejskiej XV wieku. Przedstawia ją jako konglomerat
przedmiotów-rzeczy działających na odbiorcę w określony ?
materialny i przestrzenny ? sposób. Analizuje przedmioty o skali
makro, narzucającej widzowi ruch, i te utrzymane w mikroskali,
skłaniającej do manipulowania nimi. Omawia m.in. przedmioty
wymuszające ich obchodzenie, jak figury i świeczniki wiszące w
przestrzeni, oraz dzieła przenośne, ruchome i poruszane, składane i
otwierane, zasłaniane i odsłaniane w ustalonej reżyserii działań:
wielkoformatowe poliptyki ołtarzowe, a także maleńkie dyptyczki i
tryptyczki; wielkie tapiserie i małe książeczki; wyjmowane do
okazjonalnej prezentacji drobne wyroby złotnicze; przeznaczone do
układania w ciągi i serie obrazki, ryciny i karty do gry;
rozwierane wieloetapowo guzy medytacyjne; figury o składanych
członkach; automaty, zegary i aparaty; cykle obrazowe narzucające
określony tryb ich odczytywania; narracyjne historie wymuszające
imaginacyjną podróż-pielgrzymkę. Zainspirowany
antyantropocentryczną koncepcją ?powrotu do rzeczy? (B. Latour, A.
Gell i in.), autor poszukuje w późnośredniowiecznych obiektach
sztuki ?sprawczości rzeczy?, czyli wywoływania określonych zachowań
liturgicznych, dewocyjnych, propagandowo-politycznych czy też
ustanawiających status społeczny właściciela przedmiotu, które
współtworzyły niegdyś sieć kultury materialnej i duchowej.Sztuka
Burgundii i Niderlandów 1380-1500 to synteza kultury artystycznej
ważnego regionu dawnej Europy. Pierwszy tom traktuje o sztuce i
kulturze burgundzkiej na dworze książęcym w Dijon oraz w miastach
Flandrii i Brabancji. Tom drugi omawia niderlandzkie malarstwo
tablicowe z lat 1430-1500 - od Jana van Eycka po Jheronimusa
Boscha. Ukazuje pierwotne funkcje obrazów i ich przesłania
religijne, śledzi procedury techniczne oraz strategie warsztatowe i
komercyjne malarzy, ujawnia stereotypy i mity, narosłe wokół
twórczości tych mistrzów.Profesor Antoni Ziemba, historyk sztuki,
wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego i kurator Muzeum Narodowego w
Warszawie, zajmuje się sztuką niderlandzką i niemiecką XV?XVI oraz
holenderską XVII wieku. Autor książek Nowe Dzieci Izraela. Stary
Testament w kulturze holenderskiej XVII wieku (2000), Iluzja a
realizm. Gra z widzem w sztuce holenderskiej 1580?1660 (2005),
trzytomowej serii Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380?1500 (2008,
2011, 2015). Współautor Galerii Sztuki Średniowiecznej oraz Galerii
Sztuki Dawnej w Muzeum Narodowym w Warszawie, w którym stworzył
wiele wystaw.