[Astraia]
Kategoria: MuzykaWysyłka: od ręki
londyńskim), światowcem i podróżnikiem, tworzącym w stylu galant,
który jako jedyny z całej czwórki komponował opery, niezwykle
cenione przez Mozarta. Synowie Bacha, którzy niesłusznie
popadli...
Pełen opis produktu 'Synowie Bacha' »
Nie ulega wątpliwości, że Bach był geniuszem. Lecz, jakby tego było
mało, przekazał on muzyczne uzdolnienia także swoim czterem synom,
dzięki którym także oni, gdy dorośli, stali się ważnymi
kompozytorami. Jest to przykład wyjątkowy w całej historii muzyki,
tym bardziej niezwykły, że każdy z synów Bacha rozwinął własną
osobowość artystyczną i, choć wszyscy wiele zawdzięczali naukom
ojca, na płaszczyźnie stylistycznej prędzej czy później wyzwolili
się spod jego przemożnego wpływu.
Losy życia i działalności muzycznej tych czterech indywidualności o
bardzo różnych temperamentach biegły odmiennymi ścieżkami, które
przecinały się tylko przy rzadkich okazjach.
Najstarszy z braci, Wilhelm Friedemann (Bach drezdeński), wspaniały
organista o niestałym i kapryśnym usposobieniu, który zmarł w
biedzie, był przeciwieństwem młodszego o cztery lata Carla Philipa
Emmanuela (Bacha berlińskiego), który w swoich czasach był bardzo
znany, przyjaźnił się z pisarzami i filozofami, a Haydn i Beethoven
podziwiali go jako nowatora w sztuce gry na instrumentach
klawiszowych.
Dwaj kolejni bracia, pochodzący z drugiego małżeństwa ojca, byli
dużo młodsi, lecz podobnie jak tamci tworzyli parę o
przeciwstawnych charakterach: Johann Christoph Friedrich (Bach
bckeburski), wiodący spokojne i ustabilizowane życie kompozytor
licznych dzieł z przełomu baroku i klasycyzmu, ma niewiele
wspólnego z młodszym Johannem Christianem (Bachem londyńskim),
światowcem i podróżnikiem, tworzącym w stylu galant, który jako
jedyny z całej czwórki komponował opery, niezwykle cenione przez
Mozarta.
Synowie Bacha, którzy niesłusznie popadli w zapomnienie w miarę jak
rosła sława ich ojca, a Haydn, Mozart i Beethoven wyrastali na
niekwestionowane autorytety, znów zaczynają cieszyć się coraz
większym zainteresowaniem. Książka ta, pierwsza w całości im
poświęcona, opowiada o ich karierze, twórczości i
otoczeniu.
Tematem książki Marca Vignala Synowie Bacha jest pokolenie
kompozytorów, synów wielkiego lipskiego kantora: Wilhelma
Friedemanna, Carla Philippa Emanuela, Johanna Christopha Friedricha
i Johanna Christiana. Francuski badacz przybliża nam sylwetki
kompozytorów, którzy, działając w epoce przejściowej, wywarli
niebagatelny wpływ nie tylko na rozwój nowych, bardziej uczuciowych
prądów muzycznych stylu galant czy Empfinsamer Stil, ale także byli
inspiracją dla czołowych kompozytorów klasycyzmu takich, jak Mozart
i Haydn. Książka bardzo plastycznie ukazuje biografie wszystkich
czterech kompozytorów na tle epoki, naświetla ich drogę muzyczną,
omawia twórczość, poszukuje różnic i cech wspólnych. Autor cytuje
wiele oryginalnych dokumentów, malując również portrety niektórych
postaci współczesnych Bachom niekoniecznie muzyków będących z
czwórką bohaterów w ścisłym kontakcie, jak: Fryderyk ii, Lessing,
Herder czy Burney, eksploruje również życie muzyczne i
intelektualne miast, w których przebywali (Drezno, Berlin, Hamburg,
Londyn). Wilhelm Friedemann i Johann Christoph Friedrich napisali
stosunkowo mało, w przeciwieństwie do Johanna Christiana, a przede
wszystkim Carla Philippa Emanuela, którzy pozostawili po sobie
obszerną i wartościową spuściznę. Autor poświęca również sporo
miejsca fundamentalnemu dziełu z dziedziny pedagogiki muzycznej,
jakim był Versuch ber die wahre Art das Clavier zu spielen, czyli
traktat O prawdziwej sztuce gry na instrumentach klawiszowych,
którego tłumaczenie polskie również ukazało się w wydawnictwie
Astraia. Książka jest pierwszą biograficzną pozycją poświeconą w
całości synom wielkiego Jana Sebastiana.
Marc Vignal jest autorem wyróżnionej licznymi nagrodami monografii
o Haydnie, książek o Mahlerze i Sibeliusie, a także współautorem
licznych dzieł zbiorowych. Był także naczelnym redaktorem Larousse
de la musique.