[Arkady]
Kategoria: Książki > AlbumyWysyłka: od ręki
Podręcznik stylów Ernsta Rettelbuscha, architekta z
Norymbergi, po raz pierwszy ukazał się w 1914 roku. Był największym
życiowym dokonaniem tego znawcy i miłośnika sztuki, a równocześnie
Pełen opis produktu 'Podręcznik stylów. Ornamentyka, meble, architektura wnętrz od najdawniejszych czasów do secesji' »
Podręcznik stylów Ernsta Rettelbuscha, architekta z Norymbergi, po
raz pierwszy ukazał się w 1914 roku. Był największym życiowym
dokonaniem tego znawcy i miłośnika sztuki, a równocześnie
doświadczonego praktyka, czynnego architekta, projektanta wnętrz i
twórcy mebli. Na podstawie znajomości muzealnych zbiorów krajowych
i zagranicznych oraz najważniejszych publikacji na ten temat
Rettelbusch stworzył ogromny zbiór rysunków piórkiem, na których
utrwalił wszystko, co uznał za istotne do przedstawienia
skomplikowanego rozwoju sztuki zdobniczej w ciągu wieków. Pomagali
mu współpracownicy: Karl Hoffmann, Tobias Reiff i August
Erdmann.
Ten niezwykle obszerny materiał Rettelbusch zgromadził z myślą o
studentach i koneserach sztuki, dla których miał on być
wprowadzeniem w arkana rzemiosła artystycznego. Nie chciał tworzyć
książki dla historyków sztuki - ci posługują się dziś zdjęciami -
ani podręcznika, zawierającego gotowe do skopiowania wzory.
Wiedział bowiem, że każdy rzemieślnik-artysta musi znajdować własne
rozwiązania i wyrażać własnego ducha, w przeciwnym razie jego
dzieło nie przetrwa próby czasu. Taka nauka płynęła z minionych
czasów. Nasza epoka również ma przywilej czerpania z bogatych
źródeł, sięgania do zasobów form, jakie ludzie wypracowali w ciągu
minionych pięciu tysiącleci. Gdy Ernst Rettelbusch rozpoczynał
swoje prace, oczy budowniczych i artystów-rzemieślników,
szukających wzorów w historii, zwrócone były przede wszystkim na
renesans. W niniejszym wydaniu nieco ograniczono elementy
charakterystyczne dla tej epoki (i dla gotyku), ponieważ były one
reprezentowane ponad miarę w poprzednich edycjach. Z drugiej strony
ważne było dla nas, by - nie zmieniając zasadniczo charakteru tego
dzieła - wprowadzić do niego choćby niektóre przykłady stylów,
znane z najnowszych odkryć na terenie Skandynawii, ale też z Chin
czy z Japonii. Za wprowadzenie tych zmian najlepsze podziękowania
od Wydawnictwa zechcą przyjąć panowie dr Rudolf Schnellbach i dr
Hans Bolten oraz graficy E.O. Glinz oraz J.L. Schäffer.
Wydawnictwo żywi nadzieję, że pomaga specjalistom kształcić się na
dokonaniach dawnych artystów i twórczo rozwijać to wielkie
dziedzictwo sztuki i rzemiosła artystycznego.