[Politechnika Gdańska]
Kategoria: ARCHITEKTURA
pozornej…” Część IV – „Izmy”, czyli roztrwonione idee, przebrzmiałe
manifesty Część V – Siła wielkich kreacji w architekturze,
czyli o gwiazdach Część VI – Moda i styl w
architekturze...
Pełen opis produktu 'Kontrasty • metamorfozy • styl. Cz. I. Rozważania o dynamice przemian architektury XX wieku' »
Tekst w formie ostatecznej składa się z korpusu głównego oraz
przypisów stanowiących uzupełniającą opowieść opartą na faktach z
literatury tematu, na cytatach wypowiedzi znamienitych autorów
dzieł architektonicznych oraz autorów tekstów o architekturze. W
tekst główny wplecione są ilustracje ściśle się z nim wiążące i
uzupełniające go w warstwie wizualnej. Wszystkie ilustracje zostały
podporządkowane stylistyce notatki rysunkowej, uzupełniającej myśl
autorską. Przyjęcie terminu rozważania uzasadniam chęcią okazania
szacunku dla spraw, o których pragnę pisać.
W CZĘŚCI I próbuję przedstawić sposób ujęcia tematu pracy w
poszczególne rozważania. Staram się przedstawić układ pracy w
formie tabeli i objaśniam przyjętą kolejność omawiania zagadnień -
od „Odwiecznego kontredansu..." do „Dróg wyjścia", z zaznaczeniem,
dlaczego w centrum układu zawarto przemyślenia pt. „Siła wielkich
kreacji..."
W CZĘŚCI II omówiłam czynnik czasu jako punkt odniesienia dla
rozważań dotyczących wybranych aspektów wpływu dynamiki czasu na
przemiany w twórczości architektonicznej na efekty, jakie ma czas
dla dzieła architektur - bo przecież nie tylko niszczy, ale i
wzbogaca. Staram się wykazać, że czynnik czasu ma decydujące
znaczenie tak dla twórcy dzieła architektury, jak i dla odbiorcy
tegoż dzieła.
CZĘŚĆ III, którą zatytułowałam „Pułapki klarowności klasyfikacji
pozornej", poświęcam rozważaniom o nieadekwatności oceny i
klasyfikacji twórczości w dziedzinie architektury. W części tej
pragnę unaocznić, jakie trudności w obecnym okresie musi pokonać
krytyka dzieł architektury. Należy bowiem wziąć pod uwagę
niejednorodność ocen i kryteriów, według których próbujemy oceniać,
jakie dzieła architektury są znaczące dla rozwoju i godne szacunku,
a które należy obiektywnie, ale surowo ocenić i jawnie mówić o
braku ich wartości.
CZĘŚĆ IV - „Izmy..." pokazuje dynamikę ciągłych poszukiwań
najlepszego sposobu tworzenia. Deklaracje czy manifesty,
oświadczenia i ideologie - związane z prądami i nurtami, które
zajęły bardzo dużo miejsca już w literaturze fachowej ubiegłego
wieku. Nie uważam więc za konieczne przedstawiać chronologicznie
następujących po sobie okresów już sklasyfikowanych i
„zaszufladkowanych" w katalogu myśli architektonicznej. Natomiast
usiłuję dowieść, jakie jest tempo zmian, i zwrócić uwagę na to, jak
budować, aby godnie żyć; nie potępiać poprzednich pokoleń
architektów, nie działać na zasadzie odrzucania, bo to grozi
zjawiskiem rykoszetu.
Spis treści
WSTĘP – Od Autorki
DZIEWIĘĆ CZĘŚCI
Część I – O subiektywnym kształcie rozważań
Część II – Odwieczny kontredans, czyli o walce z czasem
Część III – Pułapki klarowności „klasyfikacji pozornej…”
Część IV – „Izmy”, czyli roztrwonione idee, przebrzmiałe
manifesty
Część V – Siła wielkich kreacji w architekturze, czyli o
gwiazdach
Część VI – Moda i styl w architekturze
Część VII – Kicz i plagiat – o sile i żywotności zjawiska kiczu w
sztuce
Część VIII – Symptomy zdrowia czy oznaki choroby, czyli o…
Część IX – Drogi wyjścia, czyli o potrzebie szacunku
ZAKOŃCZENIE – Tęsknota za nowym początkiem
INDEKSY
STRESZCZENIA
ROZWAŻANIA O LITERATURZE ARCHITEKTONICZNEJ
ŹRÓDŁA ILUSTRACJI