[Roman Stec Usługi Prawne i Edukacyjne]
Kategoria: Ró?ne
Książka przedstawia problematyka policji administracyjnej coraz
częściej staje się przedmiotem zainteresowania osób
przedstawiających zagadnienia naukowe wywodzące się z prawa
publicznego lub z nim powiązane....
Pełen opis produktu 'Straże przyrodnicze w Polsce.' »
Książka przedstawia problematyka policji administracyjnej coraz
częściej staje się przedmiotem zainteresowania osób
przedstawiających zagadnienia naukowe wywodzące się z prawa
publicznego lub z nim powiązane. Na to zainteresowanie ma wpływ
szereg istotnych czynników, do których zalicza się reformę
terytorialną administracji publicznej przypadającą na okres od 1
stycznia 1999 r. oraz wejście na początku lat 90. XX w. ustaw o
lasach (1991 r.), o ochronie przyrody z 2004 r., ustawy - Prawo
łowieckie (1995 r., wielokrotnie nowelizowanej) i obowiązującej
ustawy o rybactwie śródlądowym (z 1985 r., także wielokrotnie
nowelizowanej), na podstawie których działają takie jednostki
organizacyjne jak: Straż Leśna, Straż Parku Narodowego, Państwowa
Straż Rybacka i Państwowa Straż Łowiecka. Są to służby państwowe,
funkcjonujące w systemie podmiotów administracyjnych wykonujących
zadania w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego, na
potrzeby działu administracji rządowej środowisko i rybołówstwo.
Ważnymi elementami tej problematyki pozostają także prowadzone
badania oraz toczące się w doktrynie, dyskusje dotyczące tych
formacji oraz decentralizacji i dekoncentracji ich uprawnień,
zakresu przedmiotowego i podmiotowego funkcjonowania straży, jej
struktury i hierarchicznego podporządkowania, nadzoru nad strażami,
kontroli i koordynacji działalności, współdziałania z innymi
podmiotami jak również prywatyzacji policyjnych funkcji państwa.
Jest to problematyka dość skomplikowana ze względu na rozproszenie
materii prawnej i w związku z tym aktywność badawcza na tym odcinku
jest bardzo ograniczona. Na literaturę tego zagadnienia składają
się opracowania cząstkowe, nie spotyka się opracowań typu
monograficznego, dysertacji czy też zbioru studiów. Dlatego brak
kompleksowych opracowań dotyczących funkcjonowania straży jako
problematyki związanej z prawem administracyjnym stał się
inspiracją do zajęcia się tymi zagadnieniami i przedstawienia ich,
po przeprowadzeniu badań, w formie naukowego opracowania.
Niewystarczające są bowiem ukazujące się przez ostatnie dwadzieścia
lat opracowania, przedstawiające działalność tych straży ogólnikowo
i marginalnie, niejako obok głównego nurtu obowiązujących w tym
zakresie prawnych rozwiązań. Należy zatem powiedzieć, że
zagadnienie funkcjonowania straży (PSŁ, SL, PSR i SPN) nie zostało
nigdzie w nauce prawa administracyjnego dokładnie przeanalizowane i
opisane. Od samego początku powstania tych straży sposób ich
funkcjonowania wywołuje liczne wątpliwości i kontrowersje, co było
akcentowane już nawet na początkowym etapie projektowania rozwiązań
ustrojowych i prawnych. Wiedza prawna i merytoryczna na temat
będący przedmiotem niniejszej monografii jest bardzo wąska i dość
skąpa, można rzec nawet - fragmentaryczna. Powyższe wątpliwości i
braki w piśmiennictwie potwierdzają potrzebę doktrynalnego zbadania
i opracowania przedstawionego zagadnienia naukowego.Należy także
wskazać, że status prawny straży jest skomplikowany oraz mało
czytelny, natomiast regulacja prawna tych kwestii jest nieostra i
rozrzucona po wielu aktach prawnych rangi ustawowej i
rozporządzeniach, co czyni tę dziedzinę nieprzejrzystą i powoduje
wiele niepotrzebnych kontrowersyjnych dyskusji na jej temat. Na
temat służb, inspekcji i straży w piśmiennictwie
administracyjnoprawnym napisano niewiele. Należy także podkreślić,
że model funkcjonowania służb, inspekcji i straży stanowi
nowatorską konstrukcję ustrojowego prawa administracyjnego, a sama
koncepcja jest próbą pogodzenia modelu hierarchicznego i służbowego
zwierzchnictwa, na którym oparto struktury służb, inspekcji i
straży, z modelem ustrojowym administracji publicznej polegającym
na sprawowaniu ogólnej władzy administracyjnej w ujęciu
terytorialnym. Problematyka straży w ujęciu administracyjnoprawnym
wpisuje się także w powracające co pewien czas dyskusje dotyczące
struktur terytorialnej administracji publicznej. Zatem kwestia
zachowania proporcji między procesami specjalizacji i zakresu
zespolenia w organach administracji publicznej ma charakter
prawnoustrojowy. W ocenie doktryny występuje już więc w ujęciu
historycznym tendencja do autonomizacji w administracji publicznej,
która jest pochodną specjalizacji i potrzeby zapewnienia
obiektywnej elastyczności organizacyjnej oraz samodzielności w
wykonywaniu ustawowych zadań, w tym również w stosowaniu i
egzekwowaniu przepisów prawa. Zagadnienia związane z
administracyjnoprawnym określeniem pozycji ustrojowej straży jako
szczególnej grupy podmiotów administracyjnych są więc istotne z
powodów metodologicznych i poznawczych, jak również ze względu na
strukturalne aspekty funkcji administracji publicznej,
odpowiedzialności publicznoprawnej i wykonywania zadań i
kompetencji nałożonych przez ustawodawcę na określonych poziomach
władztwa administracyjnoprawnego, które wpływają na jakość i
efektywność wykonywania tych celów. Analiza materiału normatywnego
przeprowadzona w ramach tej książki będzie warunkowała wnioski de
lege lata. Natomiast studia nad materiałami źródłowymi dotyczącymi
problematyki straży dadzą podstawę do sformułowania rekomendacji de
lege ferenda. W książce uwzględniono stan przepisów prawnych na
dzień 30.06.2015 roku.