[Nomos]
Kategoria: Literatura popularnonaukowa>SocjologiaWysyłka: do 7 dni
Wyznaczające obszar dociekań poznawczych pojęcia
„tożsamości”, „stereotypów”, „nowoczesności”
różnią status ontologiczny i zakresy semantyczne. Najszersza
znaczeniowo jest „nowoczesność”...
Pełen opis produktu 'TOŻSAMOŚĆ, NOWOCZESNOŚĆ, STEREOTYPY - Renata Dopierała, Kaja Kaźmierska (red.)' »
Wyznaczające obszar dociekań
poznawczych pojęcia „tożsamości”, „stereotypów”, „nowoczesności”
różnią status ontologiczny i zakresy semantyczne. Najszersza
znaczeniowo jest „nowoczesność” (używana przez autorów
zamieszczonych tekstów również w formułach późnej, zradykalizowanej
nowoczesności czy ponowoczesności), która stanowi, mniej lub
bardziej wyraźnie zaznaczony, kontekst społeczno-kulturowy
większości rozważań. Nowoczesność w omawianym ujęciu jest więc
pojmowana zarówno jako zjawisko o charakterze
przestrzenno-czasowym, posiadającym określone właściwości, ale
także jako pewna rama konceptualna, przez pryzmat której dokonuje
się opisu i analizy problemów społecznych. Z oczywistych względów
refleksja obecna w tomie dotyczy głównie dynamiki przeobrażeń
tożsamościowych obserwowanych aktualnie w życiu społecznym, choć
wątek ten nie wyczerpuje spektrum zjawisk identyfikowanych ze
współczesnością.
[Fragment Wstępu,
str.8]
Na publikację składają się,
oprócz wstępu, dwadzieścia trzy artykuły uporządkowane w trzech
częściach książki, przy czym dodatkowo część pierwsza składa się z
trzech, a część druga z dwóch rozdziałów. Wyróżnione części odnoszą
się do trzech elementów składowych tytułu: tożsamość, nowoczesność,
stereotypy. Poszczególne teksty stanowią prezentację analiz
dokonywanych w ramach tradycji intelektualnej różnych specjalności
i subdyscyplin socjologicznych oraz innych nauk społecznych
(filozofii, historii, kulturoznawstwa, psychologii, filologii).
Znajdziemy wśród nich artykuły o charakterze teoretycznym, inne
oparte są na badaniach empirycznych, dokonywanych w różnych
tradycjach badawczych. Ideą spajającą wszystkie teksty są trzy
hasła, będące jednocześnie tytułem książki: tożsamość,
nowoczesność, stereotypy.
ISBN 978-83-7688-086-0
EAN 9788376880860