[Wydawnictwo Naukowe PWN]
Kategoria: Książki > Sztuka > Teatr. Film. Telewizja. Radio > Aktorstwo. Aktorzy. Reżyserzy
"Przekrojowa, krytyczna monografia filmografii Stanley
Kubicka. Autor prezentuje twórczość Kubricka, rekonstruuje źródła
inspiracji artysty, pokazuje jego filmy na tle innych sztuk, w tym
Pełen opis produktu 'Stanley Kubrick' »
"Przekrojowa, krytyczna monografia filmografii Stanley Kubicka.
Autor prezentuje twórczość Kubricka, rekonstruuje źródła inspiracji
artysty, pokazuje jego filmy na tle innych sztuk, w tym przede
wszystkim opery. Podobnie jak w operze – reżyser operuje obrazem,
muzyką, językiem, scenografią i gestem, przy czym tekst odgrywa
niewielką rolę. Dominantą dzieł są muzyka i obrazy, które wchodzą
ze sobą w złożone interakcje, ujawniając nowe oblicza gatunków
filmowych (Spartakus, 2001. Odyseja kosmiczna, Mechaniczna
pomarańcza, Ścieżki chwały czy Lśnienie). Książka ilustrowana
kadrami z najważniejszych dzieł filmowych pozwala prześledzić
wielbicielom twórczości Kubicka jego najważniejsze osiągnięcia.
Sztukę amerykańskiego reżysera można więc odkrywać na wiele różnych
sposobów – niezależnie od tego, czy się jest literaturoznawcą,
filmoznawcą, teatrologiem, historykiem sztuki, muzykologiem czy
pisarzem. W każdym autentycznym zajmowaniu się nią natrafia się
ostatecznie na tę samą koherencję, zachęcającą odbiorcę do tego,
aby stawał się coraz bardziej świadom niezwykłej wyrazistości
audiowizualnego stylu Kubricka. Doświadczenie owej wyrazistości
jest na ogół tak nieodparte, że może mieć daleko idące
konsekwencje, ujawniające się zarówno w indywidualnym przeżyciu
intelektualno-estetycznym, które potrafi nierzadko rozbudzić pasję
poznawania samych filmów, jak i w nieoczekiwanym przewartościowaniu
utartych opinii. [...]Wyjątkowość amerykańskiego reżysera bardzo
przekonująco uchwycił przed laty Sławomir Mrożek. Po obejrzeniu
Barry’ego Lyndona (1975) stwierdził on z pełnym przekonaniem, że
Kubrick jest nie tylko artystą genialnym, który o całe pokolenie
różni się od Ingmara Bergmana i Frederica Felliniego, lecz także na
wskroś współczesnym.
KRZYSZTOF KOZŁOWSKI – profesor filmoznawstwa i teatrologii,
literaturoznawca. Zatrudniony w Katedrze Filmu, Telewizji i Nowych
Mediów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zajmuje się
estetyką i teorią filmu, historią kina amerykańskiego i
niemieckiego, historią teatru europejskiego od XVI do XIX wieku,
muzyką filmową, historią i teorią mediów. Jest autorem i redaktorem
licznych publikacji, które ukazały się w kraju i za granicą, w tym
m.in. Teatr i religia sztuki. „Parsifal” Richarda Wagnera (Poznań
2004), Richard Wagner, Dramaturgia opery. Wybór pism z 1871–1879,
wstęp i red. nauk. (Gdańsk 2009), Szekspir. Teoria lancasterska –
domysły i fakty, red. nauk. razem z Tomaszem Kowalskim (Warszawa
2012) ."