[WYDAWCA]
Kategoria: Kultura i rozrywka > Książki i Komiksy > Religioznawstwo, nauki teologiczneWysyłka: do 7 dni
„Wołanie o prawo i sprawiedliwość” to głos setek
pokoleń ludzi skazanych ze swej natury na życie we wspólnocie. Z
racji swej struktury człowiek nie jest samowystarczalny, do pełnego
rozwoju...
Pełen opis produktu 'WOŁANIE O PRAWO I SPRAWIEDLIWOŚĆ. KULIK GRZEGORZ KSIĘGI I APOKRYFY STAREGO TESTAMENTU PISMA Z QUMRAN' »
„Wołanie o prawo i sprawiedliwość” to głos setek pokoleń ludzi
skazanych ze swej natury na życie we wspólnocie. Z racji swej
struktury człowiek nie jest samowystarczalny, do pełnego rozwoju
potrzebni mu są inni ludzie, potrzebna jest mu ludzka społeczność.
Przychodzi na świat i kształtuje się w rodzinie, z czasem
najbliższym środowisku, w końcu nabiera świadomości przynależności
do szerszej społeczności narodu i określonej kultury. Odczuwając i
analizując swą przynależność, odczuwa też i z czasem coraz bardziej
uświadamia sobie swą odrębność. Życie społeczne powoduje potrzebę
ładu, porządku i zarazem władzy. Wskazany w tytule problem wskazuje
na charakter tej władzy. Aczkolwiek dla wierzących oczywiste jest,
że skoro Bóg stworzył człowieka „skazanego” niejako na życie we
wspólnocie ludzkiej, to zarazem stworzył fenomen władzy, nie mają
też oni wątpliwości, że Stwórca nie dał nikomu władzy nad innymi,
nie wskazał władcy, ale wyznaczył charakter władzy, nadał jej
treść, oddzielił władzę legalną od uzurpacji, dobrą od złej.
Człowiek po władzę nad innymi, po władzę w społeczności sięga sam –
za zgodą lub przy sprzeciwie innych, ale czy wie, czego chce
naprawdę? Czy chce panować, czy służyć? Lektura książki wskazuje
jednoznacznie, że władza w pierwotnym zamyśle swego Stwórcy miała
mieć charakter pomocniczy wobec wspólnoty i jej członków. Władza
oparta na przemocy i przymusie była, jest i będzie zawsze i
wszędzie odrzucana, o ile jej celem będzie zmuszanie człowieka do
złego. Od początków ludzkiej cywilizacji, na co wskazuje zebrany w
tej książce materiał źródłowy i jego analiza, człowiek domaga się
władzy sprawiedliwej i prawej, dla której wzorem byłby boski
projekt. Domaga się więc władzy, która wypełniałaby swe Boskie
posłannictwo utrzymując w ludzkiej społeczności panowanie
sprawiedliwego prawa. W książce omawiana jest myśl polityczna i
społeczna zawarta w religijnych tekstach starożytnych Żydów: Starym
Testamencie, apokryfach żydowskich i pismach z Qumran. Autor
podkreśla fundamentalne znaczenie podstawowych koncepcji
politycznych: Przymierza i Prawa. Najwięcej miejsca poświęca
analizie biblijnej ideologii królewskiej oraz omówieniu miejsca
proroków w teokracji Starego Testamentu. Opisuje także koncepcję
diarchii, czwórpodziału władzy i tendencje antymonarchiczne.
Prezentuje unikalną ideę braterskiej wspólnoty Ludu Boga Jahwe
zawartą w Pięcioksięgu i omawia myśl społeczną w pozostałych
pismach żydowskich (sprawiedliwość, praca, bogactwo i ubóstwo, zysk
ekonomiczny, lichwa itd.). Po omówieniu stosunku autorów tych pism
do innych ludów kreśli obraz instytucji społecznych: własności,
małżeństwa, niewolnictwa i wojny. Wszystko to zostało ukazane na
dobrze zarysowanym tle starożytnej cywilizacji Bliskiego Wschodu i
Egiptu. *** Katolicka myśl społeczno–polityczna i związane z nią
zagadnienia etyczne zakotwiczone są na kartach Starego Testamentu i
w środowisku judaizmu biblijnego, z którego wyłoniło się
chrześcijaństwo. Jeszcze nigdy nie doczekały się one na polskim
gruncie tak obszernego i wnikliwego opracowania, jakie znajdujemy w
książce Grzegorza Kulika. Niczym wprawny przewodnik autor prowadzi
czytelnika przez labirynt idei społecznych, politycznych i
etycznych, obecnych w kulturze i religijności dawnego Izraela,
zawartych nie tylko w Starym Testamencie, ale także w hebrajskiej
literaturze apokryficznej i pismach qumrańskich. Co więcej, czyni
to na szeroko zakreślonym tle ukazującym myśl i etykę
polityczno–społeczną w krajach starożytnego Bliskiego Wschodu i w
Egipcie. Lektura warta polecenia nie tylko socjologom i badaczom
katolickiej nauki społecznej, ale wszystkim, którzy są żywo
zainteresowani historią myśli teologicznej, społecznej i
politycznej. ks. prof. Mariusz Rosik