[ZP Grupa Sp. z o.o]
Kategoria: Książki i Komiksy > Książki historyczne > HistoriaWysyłka: od ręki
SAMOCHODY TERENOWE NA ZIEMIACH
POLSKICH TWARDA Jan Tarczyński, Tomasz Szczerbicki
Samochód terenowy w dzisiejszym pojęciu to pojazd kołowy
przystosowany...
Pełen opis produktu 'SAMOCHODY TERENOWE NA ZIEMIACH POLSKICH TWARDA Jan Tarczyński, Tomasz Szczerbicki' »
SAMOCHODY TERENOWE NA ZIEMIACH POLSKICH TWARDA Jan Tarczyński,
Tomasz Szczerbicki Samochód terenowy w dzisiejszym pojęciu
to pojazd kołowy przystosowany do jazdy po bezdrożach, o
wzmocnionej budowie i napędzanych wszystkich kołach jezdnych.
Samochody tego typu wyposażane są w reduktory przełożeń skrzyni
biegów, blokowane mechanizmy różnicowe mostów napędowych, ogumienie
o terenowym bieżniku, często wyciągarkę linową i wodoszczelną
instalację elektryczną, a niekiedy system centralnego pompowania
kół, umożliwiający zmianę ciśnienia w ogumieniu w czasie jazdy.
Niektóre modele przystosowane są też do przejazdów przez płytkie
przeszkody wodne. W początkowym okresie odtwarzania, po 123 latach
rozbiorów, polskiej państwowości, a więc od końca 1918 roku, bo
właśnie od tych trudnych dni rozpoczyna się nasza książka, pojęcie
„samochód terenowy” było nieco rozszerzone. Oczywiście, że odnosiło
się ono w pierwszym rzędzie do pojazdów kołowych z „klasycznym”
napędem na wszystkie osie, ale obejmowało także samochody
gąsienicowe i półgąsienicowe oraz pojazdy kołowe, dwu i wieloosiowe
z napędem na koła tylne, lecz wyposażone w atrybuty dzisiejszego
wozu terenowego: reduktor, blokadę mechanizmu różnicowego,
specjalne ogumienie i wyciągarkę linową, często w wersji
uproszczonej w postaci tzw. samowyciągaczy, czyli bębnów osadzonych
na tarczach kół tylnych, z linami umożliwiającymi wyjazd z
ciężkiego terenu. Godzi się też przypomnieć, że w początkowym
okresie istnienia Państwa Polskiego, a szczególnie w czasie walk o
granice w latach 1918–1921, panowało odczucie, że nie specjalna
konstrukcja, ale mocna budowa pojazdu, duży prześwit i „ogólne”
zdolności do pokonywania złych dróg powodują przydatność
określonego modelu do jazdy terenowej. Trzeba tu dodać, że wobec
fatalnego stanu dróg, a często ich braku i złego zaopatrzenia w
paliwo, podstawowym środkiem wojskowego transportu w owym okresie
była lekka ciężarówka lub o mocnej konstrukcji samochód osobowy
wyposażone w liny, łopaty, podkłady pod koła oraz zapas paliwa i
smarów. Armia była zasadniczym użytkownikiem pojazdów terenowych, a
tym samym inicjatorem ich zagranicznych zakupów i wytwarzania w
kraju. Wyjątkiem była „cywilna” inicjatywa budowy osobowych
samochodów Stetysz, o podwyższonej zdolności pokonywania terenu. W
książce przedstawiono modele nie tylko używane powszechnie, ale
także ciekawe polskie prototypy czy też wozy zakupione tylko
jednostkowo. Na wybranym przykładzie 1937 roku wspomnimy też o
interesujących badaniach i próbach samochodów terenowych na
potrzeby armii. Próby takie prowadzone były zresztą już od początku
lat 20. ubiegłego wieku – najbardziej spektakularne to badania
rewelacyjnych przegubowych włoskich ciągników Pavesi, z napędem na
4 koła, które miały zmotoryzować polską artylerię. Termin „terenowe
samochody osobowe” to w pojęciu tej pracy pojazdy o cechach
określonych powyżej, dostosowane do przewozu osób, bez względu na
ich liczbę i sposób transportowania, o nośności do 1–1,5 tony.
Samochody te postaramy się przedstawić w opisach indywidualnych
wybranych modeli (w układzie chronologicznym) na szerokim tle
motoryzacyjnego klimatu Polski, nie unikając też okresów
tragicznych w naszej historii, jak np. kampania wrześniowa 1939
roku, okupacja niemiecko-sowiecka lat 1939–1945, walki oddziałów
Armii Krajowej używających wozów terenowych zdobytych na wrogu oraz
powstania warszawskiego. W kolejnych rozdziałach, opowiadających o
czasach po II wojnie światowej, przedstawimy rozwój osobowych
samochodów terenowych w naszym kraju, w specyficznym klimacie
polityczno-gospodarczym, jaki zapanował w Polsce „ludowej” po 1945
roku, a także w suwerennym już kraju, po upadku komunizmu w 1990 r.
Dane techniczne: Autor: Jan Tarczyński, Tomasz Szczerbicki,
Oprawa twarda Rok wydania: 2012 Stron: 278 Wymiary (mm) : 210x300
