[komlogo]
Kategoria: Nauki humanistyczne >JęzykoznawstwoWysyłka: do 3 dni
Prezentujemy zestaw ćwiczeń, które są rozszerzeniem poprzedniej
części „Dać rzeczy słowo- apraksja mowy”. Publikacja „Dać
rzeczy słowo- apraksja mowy 2” została podzielona na 6
części:...
Pełen opis produktu 'Dać rzeczy słowo Apraksja mowy 6 zeszytów' »
Prezentujemy zestaw ćwiczeń, które są rozszerzeniem poprzedniej
części „Dać rzeczy słowo- apraksja mowy”. Publikacja „Dać rzeczy
słowo- apraksja mowy 2” została podzielona na 6 części: zeszyt 1.
A, O, L, M, B zeszyt 2. P, U(Ó), I, J, W zeszyt 3. F, N, E, Z, S, C
zeszyt 4. DZ, D, T, Y, Ś/SI, Ź/ZI, SZ zeszyt 5. Ż/RZ, DŻ, Ł, Ń/NI,
G, H/CH, zeszyt 6. CZ, K, R, Ć/CI, DŹ/DZI. Wiodącym deficytem
afazji ruchowej są, obok zaburzeń czysto językowych, trudności
ruchowe związane z odtworzeniem sekwencji ruchów potrzebnych do
wypowiedzenia danego słowa, czyli apraksja mowy. Usprawnianie
wymaga specjalnie zogniskowanej na tym deficycie terapii. Badacze
podkreślają (Boehme, 2003), że istotna jest duża liczba powtórzeń,
nawet gdy sylaby czy słowa są w większości wypowiadane poprawnie.
Ważne także, by widoczna była twarz osoby mówiącej, co pozwoli
choremu na obserwowanie i naśladowanie ruchów artykulacyjnych.
Pomocne mogą być również inne wskazówki, takie jak podpowiedź
gestem (np. dotknięcie ręką okolic krtani w celu zaprezentowania
dźwięczności) lub też jak w naszej publikacji dodatkowe instrukcje
słowne, czyli opis wymowy głoski, zdjęcia prezentujące układy warg
czy schematy graficzne przedstawiające ułożenie narządów mowy
podczas wypowiadania głosek.Przykłady do ćwiczeń zostały dobrane
specjalnie pod kątem stopniowania trudności. Trudno jednak
jednoznacznie określić kolejność, w jakiej powinna przebiegać
terapia, ponieważ część badań (Howard, Varley, 1995) podaje, że
słowa są łatwiejsze do zapamiętania i powtórzenia niż np. sylaby.
Inni badacze natomiast (Dabul i Bollier, 1976; Holtzapple i
Marshall, 1977; Knock i inni, 2000, Raymer i inni, 2002) zalecają
rozpoczęcie terapii od powtarzania izolowanych dźwięków, następnie
sylab, a dopiero na końcu wyrazów, fraz czy zdań. Podobnie jest z
kolejnością ćwiczonych głosek. Podczas przygotowywania materiałów
nie znalazłyśmy publikacji naukowej rozwiązującej ten problem,
wobec tego dobierając kolejność ćwiczonych głosek kierowałyśmy się
głownie naszym doświadczeniem w pracy z pacjentami z apraksją mowy.
Wydaję się, że głoski, których wymowę łatwiej zaobserwować (tzn.
sposób ich artykulacji jest dość dobrze widoczny np. „A, O, L, M”
są łatwiejsze do powtórzenia niż te, których sposób artykulacji
jest mniej widoczny np. „K, G”.Wyrazy do powtarzania/ odczytywania
są w kolejności, początkowo łatwiejsze np. z dwiema sylabami
otwartymi po wyrazy zawierające zbitki spółgłoskowe.Ćwiczenia
zostały ułożone według schematu: opis wymawiania głoski, zdjęcie
ułożenia warg podczas jej wymawiania, przekrój boczny
(rentgenogramy zaczerpnięte z T. Benni „Fonetyka opisowa języka
polskiego”), czytanie/ powtarzanie sylab, czytanie/powtarzanie
wyrazów, kończenie zdań.Zachęcamy logopedów by kolejność ćwiczeń
zmieniać indywidualnie w zależności od potrzeb i możliwości każdego
pacjenta.Głoski miękkie (ś, ć, ń, ź i dź) zapisano jako ś/si, ć/ci,
ź/zi, ń/ni, ź/zi, dź/dzi ze względu na ich wymowę w języku polskim
, choć część słów obcojęzycznych np. „cito”, „sinus” wymawia się
inaczej. W związku z tym, w razie konieczności prosimy o
wyjaśnienie pacjentowi tych kwestii.Mamy nadzieję, że proponowane
zadania będą pomocne pacjentom, ich rodzinom oraz
logopedom.Autorki...