[Katedra Wydawnictwo Naukowe]
Kategoria: KulturaWysyłka: od ręki
Książka składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym autor kreśli
możliwie szeroki kontekst kulturowy, wyznaczający przyjęte w danym
okresie sposoby realizowania swej płciowości i seksualności. Drugi
pozwala...
Pełen opis produktu 'Rubieże przyjemności Katedra Wydawnictwo Naukowe' »
Książka składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym autor kreśli
możliwie szeroki kontekst kulturowy, wyznaczający przyjęte w danym
okresie sposoby realizowania swej płciowości i seksualności. Drugi
pozwala na nieco bliższe przyjrzenie się samej materii filmowej:
sposobom produkcji, dystrybucji i pokazów, mechanizmom ułatwiającym
bądź utrudniającym stworzenie danej pracy filmowej, zależnościom
między transgresyjnością a sposobami funkcjonowania amerykańskiej
kinematografii. Trzeci zaś w największym stopniu przybliża same
filmy: pokazuje, jak transgresje manifestują się w konkretnych
przypadkach, jakie dyskursy władzy ustanawiają granice, które są
przekraczane, jak różnorodną skalę może przyjąć transgresja: od
indywidualnej po ogólnoludzką.
"Opisywane filmy bez względu na różny stopnień transgresyjności i
funkcjonowania poza obiegiem masowym miały niezwykle istotne
znaczenie kulturowe i filmowe, wywierając wpływ na niezliczone
obszary życia codziennego. Prowokowały do zmian prawnych,
przekształcania przemysłu filmowego, wprowadzania nowych rozwiązań
technologicznych. Inicjowały nowe prądy w sztuce, stanowiły
przestrzeń bogatej i złożonej twórczości artystycznej, służyły
rozwojowi kultury. Wchodziły w wielopłaszczyznowe relacje z
przemianami społecznymi: edukowały mieszkańców Stanach
Zjednoczonych i innych krajów w zakresie życia erotycznego,
propagowały wzajemny szacunek i tolerancję oraz alternatywne,
nieortodoksyjne formy ról płciowych i zachowań seksualnych,
przekazywały ważne informacje w czasie rozwoju groźnych chorób,
uczyły odpowiedzialnego rodzicielstwa, propagowały ideę
liberalnego, heterogenicznego społeczeństwa, umożliwiały
zaistnienie w dyskursie publicznym orientacji seksualnych oraz
preferencji erotycznych, które wcześniej nie mogły zostać wyrażone
w mediach. Dzięki wykorzystywaniu tak popularnego i łatwego w
odbiorze medium, jakim jest film, miały szansę trafić do jak
najszerszego grona odbiorców. Nie dały im rady różnorodne organy
cenzurujące: zawsze wychodziły spod ich kontroli obronną ręką,
wykształcając nowe sposoby produkcji, dystrybucji i projekcji,
fascynujące z punktu widzenia historii filmu. Można zatem
podejrzewać, iż płciowe i seksualne transgresje w ciągle
zmieniającym swą formę filmie amerykańskim nie tylko nie znikną,
ale nadal będą przejawiać zdolność adaptacji do zmieniających się
norm społecznych i regulacji prawnych. Ta historia pisana jest
nieustannie".
"Rozprawa Pawła Sołodkiego podejmuje problematykę niemal zupełnie
dotąd nieobecną w polskim piśmiennictwie naukowym. Jest ona
pierwszą u nas [...] monografią dotyczącą amerykańskiego filmu
niezależnego, a zarazem jednym z nielicznych opracowań problematyki
filmu niezależnego w ogóle".
Prof. Ryszard W. Kluszczyński
Paweł Sołodki medioznawca i filmoznawca, wykładowca w Wyższej
Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi. Zajmuje się amerykańskim
kinem niezależnym oraz studiami queer na gruncie filmoznawstwa.
Współredaktor książki O polityce ciała i pożądania w kulturze
audiowizualnej. Pomysłodawca i kilkuletni organizator Festiwalu
Filmu Queer "a million different loves!?".