[MK EBOOKI]
Kategoria: ZARZĄDZANIE
Tytuł: Rozwiązywanie konfliktów w pracy na
przykładzie przedsiębiorstwa, Liczba
stron: 127, Wysyłka: gratis (poczta
elektroniczna e-mail), Język publikacji:
polski, Literatura: ...
Pełen opis produktu 'Rozwiązywanie konfliktów w pracy na przykładzie przedsiębiorstwa' »
Tytuł: Rozwiązywanie konfliktów w
pracy na przykładzie przedsiębiorstwa,
Liczba stron: 127,
Wysyłka: gratis (poczta elektroniczna
e-mail),
Język publikacji: polski,
Literatura: tak,
Przypisy: tak,
Format: publikacja w formacie pliku
PDF, do czytania na ekranie monitora za pomocą darmowego
oprogramowania Adobe Reader, tekst można również kopiować do
dowolnego edytora tekstu, np. Worda.
=========================================================================
Opis Powstanie
nowych stosunków pomiędzy pracodawcą a pracownikami znalazło wyraz
we wzroście bezpośredniej komunikacji i we wzmocnieniu statusu
indywidualnego pracownika. Nowe stosunki między pracodawcą a
pracownikiem wpłynęły też na postawy, zwiększając nastawienie na
współpracę ze związkami zawodowymi.
Przyłączenie
do Unii Europejskiej owocuje wymierzonym naciskiem na tworzenie
forum konsultacyjnego z udziałem pracowników, które powinno
obejmować reprezentantów całej załogi, a nie wyłącznie
przedstawicieli związków zawodowych wyznaczonych przez ten związek.
Chociaż jak dotąd większy udział całej załogi w procesie negocjacji
współistnieje z dotychczasowymi instytucjami i procedurami
związkowymi.
Nowe,
elastyczne, spłaszczone struktury, niezbędne w warunkach zmian w
otoczeniu obligują do stosowania negocjacyjnych sposobów
rozwiązywania konfliktów oraz sygnalizują potrzebę tworzenia
partycypacyjnych form organizacji pracy w celu osiągnięcia
wzajemnych korzyści tak przez załogę jak i organizację.
Uogólniając
można powiedzieć, że wprowadzenie demokratycznego procesu
negocjacji społecznych pomnożyło liczbę kontaktów społecznych i w
konsekwencji już w zarodku doprowadziło do zażegnania, a nawet
skutecznego rozwiązania wielu groźnych konfliktów. Zarysowuje się
też wyraźna tendencja do traktowania negocjacji, jako generalnego
mechanizmu, który reguluje stosunki społeczne i relacje polityczne,
w mniejszym stopniu zaś jako sposobu rozwiązywania konfliktów
społecznych. Negocjacje stanowią co prawda tylko narzędzie, ale
jako zinstytucjonalizowana forma dialogu społecznego, mającego na
celu wypracowanie consensusu społecznego, mogą stać się wartością
samą w sobie – trwałym elementem kultury politycznej.
Zmiany zachodzące w Polsce od 1989 roku spowodowały, że wiele
decyzji zastrzeżonych jedynie dla kompetencji władz zwierzchnich,
stało się przedmiotem negocjacji, uzgodnień zainteresowanych
partnerów. Co ciekawe o wiele częściej o dialogu w formie
negocjacyjnego przetargu mówi się obecnie w biznesie, handlu niż
przy stanowieniu stosunków pracy, czy rozstrzyganiu sporów
zbiorowych.
W
ostatnich latach konsultacje i negocjacje (w układzie trójstronnym:
rząd – pracodawcy – związki zawodowe), odgrywały wiodącą role w
tych krajach, które zaangażowały się w proces liberalizacji
ekonomicznej i politycznej. Odnosi się to do niektórych państw
Środkowej i Wschodniej Europy, w których negocjacje trójstronne
stanowią obecnie jedną z najistotniejszych form w ośrodkach
przemysłowych.
Polska
jest jednym z liderów tego procesu. W życiu polityczno-gospodarczym
negocjuje się płace czy szerzej treść układów zbiorowych pracy.
Mimo malejącej liczby strajków dochodzi ciągle jeszcze do wielu
akcji strajkowych, demonstracji i spięć powstających na podłożu nie
rozwiązanych kwestii społecznych i socjalnych. Można wnioskować, że
w naszym kraju w niedostatecznym stopniu wykorzystuje się technikę
negocjacji.
Celem
niniejszej publikacji jest przedstawienie problematyki zarządzania
poprzez rozwiązywanie konfliktów na przykładzie przedsiębiorstwa
„X”. Głównymi problemami badawczymi występującymi w publikacji są:
najczęstsze przyczyny występowania konfliktów, najczęstsze skutki
występowania konfliktów w miejscu pracy oraz metody jakimi
najczęściej rozwiązywane są konflikty w firmie.
=========================================================================Spis
treściWSTĘPROZDZIAŁ I.
KONFLIKT – PODSTAWOWE POJĘCIA
1.1. Istota konfliktu
1.2. Współczesne poglądy na konflikt
1.3. Rodzaje konfliktów
1.4. Konfliktogenne typy zachowań
1.5. Przełożony a współpracownik – czynniki sprzyjające sytuacjom
konfliktowym
1.5.1. Płeć a konflikt
1.5.2. Różnice wiekowe, jako
potencjalna przyczyna konfliktu
1.5.3. Konflikt na różnych
stanowiskachROZDZIAŁ II.
KOMUNIKACJA ORAZ NEGOCJACJE JAKO JEDEN ZE SPOSOBÓW
ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW ORGANIZACYJNYCH
2.1. Istota i znaczenie komunikacji
2.2. Formy komunikacji w przedsiębiorstwie
2.3. Zebrania jako jedna z metod komunikacji
2.4. Usprawnianie procesów komunikacji
2.5. Pojęcie i istota negocjacji
2.6. Typy i etapy negocjacji
2.7. Celowość stosowania negocjacji w rozwiązywaniu
konfliktówROZDZIAŁ III.
CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘBIORSTWA „X”
3.1. Geneza i rozwój firmy
3.2. Struktura organizacyjna
3.3. Zakres działalności oraz rodzaj produktów oferowanych przez
firmę „X”
3.4. Główni klienci
3.5. Główni konkurenciROZDZIAŁ IV.
ANALIZA PRZYCZYN KONFLIKTÓW I SPOSOBY ZAPOBIEGANIA
KONFLIKTOM W ŚWIETLE BADAŃ EMPIRYCZNYCH
4.1. Metodologia badań
4.1.1. Przedmiot i cel
badań
4.1.2. Problemy i
hipotezy badawcze
4.1.3. Narzędzia i
techniki badawcze
4.1.4. Dobór i wielkość
próby badawczej oraz teren i organizacja badań
4.2. Konflikty w pracy na przykładzie przedsiębiorstwa „X” –
analiza ankiet
4.2.1. Techniki
rozwiązywania konfliktów w badanym przedsiębiorstwie
4.2.2. Pozytywne i
negatywne skutki konfliktuZAKOŃCZENIESPIS RYSUNKÓW, TABEL I
WYKRESÓWLITERATURA