[Instytut Teatralny]
Kategoria: Wydawnictwa naukowe i popularno-naukoweWysyłka: od ręki
Polski romantyzm żyje czy umarł? Jeszcze trwa czy już
przeszedł do historii? Na takie pytania zwykle odpowiadamy
odruchowo: przecież Maria Janion w 1989 roku ogłosiła kres
dominacji paradygma...
Pełen opis produktu 'Pośmiertne życie romantyzmu' »
Polski romantyzm żyje czy umarł? Jeszcze trwa czy już przeszedł do
historii? Na takie pytania zwykle odpowiadamy odruchowo: przecież
Maria Janion w 1989 roku ogłosiła kres dominacji paradygmatu
romantycznego w polskiej kulturze. A zatem nasz romantyzm to trup,
w dodatku mocno nieświeży. Problem w tym, że Janion została źle
zrozumiana. By się o tym przekonać, wystarczy uważnie przeczytać
jej teksty. Tomasz Plata w Pośmiertnym życiu romantyzmu tropi
romantyczne ślady w rodzimej kulturze po ustrojowej transformacji.
I znajduje je właściwie wszędzie, w retoryce każdego silniejszego
środowiska. Wygląda na to, że bez romantyzmu wciąż sobie nie
radzimy, wciąż potrzebujemy go jako punktu odniesienia w każdej
publicznej rozmowie.Książka Tomasza Platy stawia ciekawą tezę.
Romantyzm, który po 1989 roku oficjalnie pogrzebali jego najwięksi
polscy wyznawcy, w tym zwłaszcza Maria Janion, nie tylko nie umarł,
ale ma się dobrze i to, paradoksalnie, tym lepiej, im częściej bywa
dobijany. Każda próba zadania mu ostatecznego ciosu, odesłania do
lamusa czy unieważnienia w warunkach mieszczańskiej modernizacji i
globalnego kapitalizmu tylko sprawia, że polski romantyzm umacnia
się w nowych formach. Polska prawica, lewica, inteligencja i
mieszczaństwo używają paradygmatu romantycznego jako układu
domyślnego, który wciąż się odradza i aktualizuje.Agata
Bielik-RobsonPraca Tomasza Platy znakomicie wiąże analizę
wielowątkowej dyskusji toczącej się w środowiskach inteligencji
polskiej w ostatnim ćwierćwieczu z teoretyczną refleksją na temat
zajmowanych pozycji i używanych w tej dyskusji argumentów. To czyni
ją interesującą tak dla tych, którzy śledzą aktualne w Polsce spory
ideowe ? swoistą ?historię idei? rozwijających się w naszym kraju ?
jak dla tych, dla których stawką namysłu jest kwestia zastosowania
teoretycznych kategorii, szczególnie zaczerpniętych z obszaru
psychoanalizy.Andrzej LederTomasz Plata ? doktor nauk
humanistycznych, dziekan Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii
Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Kurator wystaw
i działań performatywnych (między innymi zrealizowanych wspólnie z
zespołem Komuny//Warszawa projektów RE//MIX, My, mieszczanie oraz
Mikroteatr). Autor książek Andy Warhol w drodze do teatru oraz Być
i nie być. Redaktor licznych prac zbiorowych (między innymi
Strategie publiczne, strategie prywatne. Teatr polski 1990?2005,
RE//MIX. Performans i dokumentacja, Akademia Ruchu. Teatr). W
latach 2011?2015 współtwórca galerii BWA Warszawa. Kurator Archiwum
Akademii Ruchu.Książka Pośmiertne życie romantyzmu ukazuje się w
serii WIEDZA O TEATRZE wydawanej wspólnie przez Instytut Teatralny
im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Wydział Wiedzy o Teatrze Akademii
Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. W tej serii
książek autorskich i antologii publikujemy teksty, w których teatr
oraz performans traktowane są jako część rozległego pejzażu
dzisiejszej kultury, ujmowane nie w izolacji, lecz w ścisłym
związku z ich społecznym lub politycznym otoczeniem. Naszą intencją
jest wykazanie, że wiedza o teatrze to nie wąska dziedzina
specjalistyczna, ale jedna z najbardziej użytecznych obecnie
metodologii nauk humanistycznych ? zdolna do rejestrowania
najbardziej charakterystycznych procesów i zjawisk współczesności.