[]
Kategoria: Kultura i rozrywka > Książki i Komiksy > Książki naukowe i popularnonaukowe > Biznes, nauki ekonomiczne > ZarządzanieWysyłka: od ręki
FIRMA W RODZINIE CZY RODZINA W FIRMIEAutor: praca
zbiorowa OpisKsiążka w bardzo dobrym stanie - środek jak nowyJuż we
wstępie Bożena Lublińska – Kasprzak, prezes PARP-u wraz z
Andrzejem...
Pełen opis produktu 'FIRMA W RODZINIE CZY RODZINA W FIRMIE STAN BDB' »
FIRMA W RODZINIE CZY RODZINA W FIRMIEAutor:praca
zbiorowaOpisKsiążka w bardzo dobrym stanie - środek jak nowyJuż
we wstępie Bożena Lublińska – Kasprzak, prezes PARP-u wraz z
Andrzejem J. Blikle, prezesem stowarzyszenia inicjatywa Firm
Rodzinnych (IFR) wymieniają najważniejsze cele realizowane podczas
projektu „Firmy rodzinne”. To przygotowanie metodologii wsparcia
edukacyjnego firm przez przedstawienie możliwości radzenia sobie z
wyzwaniami i trudnościami wynikającymi z ich specyfiki. Jest to
również wykazanie i uświadomienie potencjału tkwiącego właśnie w
rodzinności przedsiębiorstwa. Autorzy podkreślają, że wskazanie
tych celów stało się możliwe dzięki analizie wyników
ogólnopolskiego badania familijnych przedsiębiorstw.Autorzy wstępu
podkreślają, że firmy rodzinne mają swoją odrębną specyfikę. Często
nie są postrzegane przez firmy szkoleniowe czy doradcze jako
odrębna kategoria. Uważają, że jest potrzebne specjalne podejście
do firm rodzinnych, osobne programy szkoleniowe. A trudności
wynikających z familijnego charakteru jest wiele: odrębność ról
między tymi odgrywanymi w pracy a w domu, przekazywanie władzy, czy
specyfika przywództwa. Okazuje się, że aż 36 % przedsiębiorstw z
sektora MMSP to firmy rodzinne. Dlatego tak ważne jest zwrócenie na
nie szczególnej uwagi.Publikacja "Firma w rodzinie czy rodzina w
firmie. Metodologia wsparcia firm rodzinnych"składa się z trzech
wyraźnie odrębnych części. Otwiera ją „Firma rodzinna w nowoczesnej
gospodarce”. To kompleksowa, wieloaspektowa analiza całego zjawiska
socjologicznego, jakim jest firma rodzinna. Ten specyficzny typ
przedsiębiorstwa jest analizowany z różnych perspektyw, autorzy
podrozdziałów poruszają wiele wątków. Jacek Jakubowski postrzega
firmę rodzinną w kategoriach społeczno- filozoficznych w rozdziale
„Firma rodzinna w dobie permanentnej zmiany”. Pokazuje, jak
baumanowska „płynna rzeczywistość” wpływa na kształtowanie się tej
instytucji. Można dostrzec, że Jakubowski analizuje bardziej samą
instytucję rodziny, niż firmy rodzinnej, co bardzo dobrze pasuje do
pierwszego, wstępnego rozdziału. Powołuje się tu na autorytety
socjologiczne: Petera Druknera czy Alvina Tofflera. Z kolei Andrzej
Mariański próbuje zdefiniować, czym właściwie jest firma rodzinna,
jakie warunki muszą zostać spełnione, by przedsiębiorstwo mogło być
tak nazwane. Na podstawie dostępnych danych pochodzących z badania
realizowanego przez PARP, stara się scharakteryzować małe i średnie
przedsiębiorstwa rodzinne w Polsce. Z kolei Andrzej Blikle
podejmuje próbę wyodrębnienia sposobów zarządzania i czynników,
które wpływają na preferowany typ przywództwa. Podobnie w kolejnym
rozdziale, który współtworzył z Markiem Kosewskim. Tutaj
charakteryzują metody motywacji pracowników; dzielą i dokładnie
opisują typy zarządzania: przedmiotowa i podmiotowe. Wykazują w
nich różnice. Maria Adamska porusza tematykę kształtowania się
wynagrodzeń członków rodziny w porównaniu z osobami spoza familii.
Podkreśla, że ważną, lecz zarazem bardzo trudną do rozstrzygnięcia
kwestią jest pogodzenie motywacyjnej funkcji wynagrodzenia z chęcią
pomocy członkom rodziny. Anna Nalazek z kolei koncentruje się na
trudnej roli utrwalenia i wyodrębnienia marki firmy. Uznaje, że
zarządzanie i kształtowanie marki nie jest łatwe w
przedsiębiorstwach, a szczególnie w tych o charakterze familijnym.
W kolejnych rozdziałach poruszane są kwestie systemowości
przedsiębiorstw, ale również emocji i uczuć łączących członków
rodziny, a zarazem współpracowników, czy relacji między
pokoleniami.Pierwsza część publikacji stanowi doskonałe kompendium
wiedzy o firmach rodzinnych i ich specyfice. Redakcja bardzo dobrze
wybrała problemy i najważniejsze kwestie charakteryzujące ten typ
przedsiębiorstw. „Firma rodzinna w nowoczesnej gospodarce” równie
dobrze mogłaby stać się odrębną, spójną publikacją opisującą
sytuację współczesnych firm rodzinnych w Polsce. W tej części nie
ma zbędnych tematów; każdy z poruszonych jest istotny w kompletnej
charakterystyce.Druga część jest zgoła inna od pierwszej,
akcentującej socjologiczne ujęcie tematyki. Tutaj rozpoczyna się
koncentracja na wdrożeniu programu edukacyjnego. Przedstawia ona
bowiem „metodykę 6S” przyjętą specjalnie na potrzeby programu
„Firmy rodzinne”. Ta część jest ścisła metodologicznie, znacznie
bardziej teoretyczna i modelowa. Przyjęta nazwa odnosi się do
sześciu podstawowych założeń, obszarów tematycznych: systemu
rodzinno-firmowego, samorozwoju, strategii, sukcesji, społeczności
i co najważniejsze – synergii (czy też syntezy) wcześniej
wymienionych elementów.Natomiast ostatnie dwie części publikacji:
"Opis zrealizowanego programu wsparcia firm rodzinnych" oraz
"Szczegółowy opis wydarzeń edukacyjnych w projekcie Firmy rodzinne”
to podsumowanie działań realizowanych podczas wdrażania projektu
oraz opis sposobów pracy. Czytelnik odnajdzie tutaj założenia,
zastosowane narzędzia i techniki oraz postawione cele szkoleń.
Autorzy opisują dokładnie wszystkie działania w ramach projektu,
m.in. rekrutację uczestników, kwestie marketingowe czy sposób
wyboru kardy szkoleniowej. Bardzo ciekawa inicjatywa związana z
opiniami o projekcje została przedstawiona w podrozdziale
"Refleksje uczestników". Otóż beneficjenci projektu byli regularnie
badani przez organizatorów. Każdy z nich prowadził tzw. Dziennik
podróży, w którym notował swoje osobiste refleksje i wnioski.
Właśnie w rozdziale 3.7 przytoczone są wypowiedzi uczestników
projektu. Przedstawiają oni swoje opinie i podkreślają korzyści,
które wynieśli z udziału w blisko dwuletnim programie. Ostatnia
część publikacji stanowi swego rodzaju aneks, w którym zostały
zawarte dokładne scenariusze szkoleń, przykłady przeprowadzonych
ćwiczeń, plany konferencji a także kilka studium przypadków.Na
pewno brakowało publikacji, która w tak kompleksowy sposób
podejmowała tematykę firm rodzinnych. Wydaje się, że ten temat jest
często pomijany, niedoceniany przez badaczy, analityków czy tak jak
zauważyli autorzy wstępu - firmy szkoleniowe. Publikacja na pewno
będzie interesująca dla pracowników czy właścicieli przedsiębiorstw
rodzinnych. Bardzo ciekawy jest również opis realizacji
innowacyjnego programu i jego efektów.Na maila mogę wysłać spis
treściIstnieje możliwość wysłania książki za granicę (przed zakupem
prosimy o wcześniejszy kontakt w celu ustalenia dokładnej ceny
przesyłki zagranicznej).Liczba stron: 306P