[Impuls]
Kategoria: Pedagogika>Literatura dla nauczycieliWysyłka: do 3 dni
Kraków 2009, wyd. 1, format 165 x 235, objętość 214 str., oprawa
miękkaKsiążka przedstawia funkcjonowanie rad szkół
(wskaźnika szkolnej demokracji) w publicznych szkołach
podstawowych....
Pełen opis produktu 'Rada szkoły' »
Kraków 2009, wyd. 1, format 165 x 235, objętość 214 str., oprawa
miękkaKsiążka przedstawia funkcjonowanie rad szkół (wskaźnika
szkolnej demokracji) w publicznych szkołach podstawowych. Jest to
spojrzenie na rady szkoły z punktu widzenia wszystkich podmiotów
biorących udział w życiu szkoły, a więc nie tylko dyrekcji i
nauczycieli, ale także uczniów oraz rodziców – członków rady
szkoły. Analizie poddano strukturę i funkcjonowanie rad szkół, jak
również motywy ich powstania i perspektywy rozwoju.Przez pryzmat
działalności rady szkoły ukazano tym samym drogę do współpracy
rodziców, uczniów i nauczycieli w publicznej szkole podstawowej.
Zwieńczeniem pracy jest z kolei próba zarysowania optymalnego
modelu rady szkoły i określenie warunków jego realizacji w
praktyce.Książka naświetla zagadnienie dotychczas pomijane w
literaturze pedagogicznej. Może zatem wypełnić poważną lukę w
naszej wiedzy o stanie demokratyzacji szkolnictwa
publicznego.Publikacja jest przeznaczona głównie dla nauczycieli,
dyrektorów oraz rodziców i uczniów, ale także dla władz oświatowych
i samorządowych. Może być również cenną pomocą na kierunkach
studiów kształcących przyszłych pedagogów.Spis treściWstęp Rozdział
1. Demokracja a koncepcja demokratyzacji szkołyWprowadzenie1.1.
Współczesne koncepcje demokracji1.2. Normatywne i empiryczne
definiowanie demokracji1.3. Niektóre bariery demokratyzacji państwa
i szkoły1.4. Demokratyzacja szkoły – uwarunkowania historyczne i
prawne1.5. Demokratyzacja a uspołecznienie szkoły1.6. Demokracja i
demokratyzacja szkoły – własne ujęcie terminów badawczychKonkluzje
Rozdział 2. Demokratyzacja szkoły publicznej w kontekścieprzemian
ustrojowych w PolsceWprowadzenie2.1. Transformacja ustrojowa w
Polsce a pojęcie demokracji2.2. Szkoła publiczna a idea
demokratyzacji szkoły2.3. Argumenty za demokratyzacją szkoły według
Bogusława Śliwerskiego(oraz autorów amerykańskich)Konkluzje
Rozdział 3. Założenia a rzeczywistość istnienia i
funkcjonowaniarady szkoły (stan prawny przed 1 września 1999
r.)Wprowadzenie3.1. Moc sprawcza rady szkoły3.2. Aspekty
demokratyzacji życia szkoły w założeniach dotyczącychfunkcjonowania
rady szkoły3.3. Skład rady szkoły3.4. Funkcjonowanie rad szkół
przed 1 września 1999 r.Konkluzje – rożne ujęcia rady szkoły
Rozdział 4. Podstawy metodologiczne badań4.1. Cele badań4.2.
Problemy badawcze4.3. Metoda badań i techniki badawcze4.4.
Organizacja badań, charakterystyka terenu badań Rozdział 5.
Dyrektorzy szkół a rada szkołyWprowadzenie; charakterystyka
dyrektorów, szkół i środowiska5.1. Geneza rady szkoły; inicjatorzy,
motywy, bariery5.2. Skład rady szkoły oraz zadania (rola) jej
członków5.3. Działalność rady szkoły; współpraca z dyrektorem,
zmiany w szkolewprowadzone przez radę5.3.1. Finanse w radzie
szkoły5.3.2. Polityka kadrowa w szkole5.3.3. Zmiana warunków do
rozwoju uczniów5.3.4. Przestrzeganie prawa w szkole5.4. Osiągnięcia
rady szkoły i ocena jej działalności5.4.1. Współpraca szkoły z
rodzicami5.5. Funkcjonowanie rad szkół – argumenty za i przeciw;
perspektywyprzed radami szkoły5.5.1. Zmiany (udoskonalenia) w
działalności rad szkół5.5.2. Zainteresowanie władz radami szkoły;
rady szkoły w kontekściereformy oświatyWnioski Rozdział 6.
Nauczyciele a rada szkołyWprowadzenie; charakterystyka nauczycieli,
szkół i środowiska6.1. Geneza rady szkoły; inicjatorzy, motywy,
bariery6.2. Struktura rady szkoły; wybory, role, zadania,
informacja6.3. Współpraca rady szkoły z dyrektorem6.4.
Charakterystyka działalności rady szkoły; zmiany w
szkolewprowadzone przez radę6.4.1. Sposób podejmowania decyzji
przez radę szkoły6.4.2. Zmiany kadrowe w szkole6.4.3.
Przestrzeganie prawa w szkole6.4.4. Zmiany wprowadzone w szkole
przez radę a finanse rady6.4.5. Rada szkoły a współpraca szkoły z
rodzicami6.5. Ocena działalności rady szkoły przez nauczycieli –
jej członków6.5.1. Stopień zadowolenia nauczycieli z udziału w
radzie6.5.2. Zmiany (udoskonalenia) w funkcjonowaniu rady
szkoły6.6. Zainteresowanie władz radami szkoły; rady szkoły w
kontekście reformy oświatyWnioski Rozdział 7. Uczniowie a rada
szkołyWprowadzenie; charakterystyka uczniów7.1. Geneza rady szkoły;
inicjatorzy, motywy, bariery7.2. Struktura rady szkoły; wybory,
role, zadania, informacja7.3. Charakterystyka działalności rady
szkoły7.3.1. Sposób podejmowania decyzji przez radę szkoły7.3.2.
Zmiany kadrowe w szkole7.3.3. Przestrzeganie prawa w szkole7.3.4.
Zmiany w szkole wprowadzone przez radę7.4. Ocena działalności rady
szkoły i jej osiągnięcia7.4.1. Stopień zadowolenia uczniów z
udziału w radzie7.4.2. Zmiany (udoskonalenia) w funkcjonowaniu
rady7.5. Zainteresowanie władz radami szkoły; rady szkoły w
kontekście reformy oświatyWnioski Rozdział 8. Rodzice a rada
szkołyWprowadzenie; charakterystyka rodziców, szkół i
środowiska8.1. Geneza rady szkoły; inicjatorzy, motywy, bariery8.2.
Struktura rady szkoły; wybory, role, zadania, informacja8.3.
Charakterystyka działalności rady szkoły8.3.1. Sposób podejmowania
decyzji przez radę szkoły8.3.2. Zmiany kadrowe w szkole8.3.3.
Przestrzeganie prawa w szkole8.3.4. Zmiany wprowadzone w szkole
przez radę a finanse rady8.3.5. Współpraca szkoły z rodzicami8.4.
Ocena działalności rady szkoły przez rodziców – jej członków8.4.1.
Stopień zadowolenia rodziców z udziału w radzie szkoły8.4.2. Zmiany
(udoskonalenia) w funkcjonowaniu rady8.5. Zainteresowanie władz
radami szkoły; rady szkoły w kontekście reformy oświatyWnioski
Rozdział 9. Co z tą radą?9.1. Funkcjonowanie rad szkół w kontekście
procesówdemokratyzacji szkoły9.1.1. Motywy powstania rady
szkoły9.1.2. Struktura9.1.3. Działalność9.2. Ocena i perspektywy;
rada szkoły – zarodek czy porażka demokracjiw szkole?9.3. Typy rad
szkół – cechy charakterystyczne – konkluzje9.4. Kierunki pracy
rożnych agend, czyli w którą stronę?9.5. Wnioski, interpretacje,
pytaniaZakończenie; rada szkoły – czy(-li) pozorowanie
demokracji?Wykaz literatury ...