[Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego]
Kategoria: FilozofiaWysyłka: od ręki
podejścia. Po trzecie wreszcie, komunikacyjna teoria
racjonalności, łącząca dwa dobrze już ugruntowane w
naukach społecznych paradygmaty systemowy oraz Lebenswelt,
wskazując na fundamentalne...
Pełen opis produktu 'Racjonalność i komunikacja' »
Celem niniejszej książki jest ukazanie filozoficznych podstaw, na
których wspiera się teoria komunikacji Habermasa. Istotę
teoretycznego zamysłu twórcy Teorii działania komunikacyjnego
należy, jak się zdaje, ująć w kategoriach zmiany paradygmatu, o
czym zresztą przekonany jest sam jej autor. Nie chodzi przy tym o
to, by posługiwać się tym wieloznacznym terminem w jakimś bardzo
mocnym sensie, co mogłoby zostać uznane za podejrzaną i gołosłowną
deklarację zasadniczych zmian w obrębie filozoficznego dyskursu.
Używanie terminu paradygmat jest zasadne z kilku powodów.
Po pierwsze, chodzi o wyraźne uwypuklenie odejścia od tradycji
filozofii świadomości. Po drugie o wskazanie, że szczegółowa i
zarazem krytyczna analiza złożonych relacji pomiędzy podmiotami
życia społecznego wymaga zasadniczo nowego podejścia. Po trzecie
wreszcie, komunikacyjna teoria racjonalności, łącząca dwa dobrze
już ugruntowane w naukach społecznych paradygmaty systemowy oraz
Lebenswelt, wskazując na fundamentalne znaczenie racjonalności
komunikacyjnej, wyznacza ramy konceptualne nowej teorii działania,
na tyle odmiennej od swych poprzedniczek, że można tu mówić o
zmianie paradygmatu.
Działanie, mówiąc najogólniej, w komunikacyjnie ustrukturowanym
wymiarze intersubiektywności przestaje być dla podmiotów działaniem
w oparciu o własny tylko świat wewnętrzny, lecz czerpie pojęcia,
sensy, cele, motywacje i wyobrażenia z obszaru wspólnego wszystkim
istotom uspołecznionym.
Tomasz MaślankaCelem niniejszej książki jest ukazanie
filozoficznych podstaw, na których wspiera się teoria komunikacji
Habermasa. Istotę teoretycznego zamysłu twórcy Teorii działania
komunikacyjnego należy, jak się zdaje, ująć w kategoriach zmiany
paradygmatu, o czym zresztą przekonany jest sam jej autor. Nie
chodzi przy tym o to, by posługiwać się tym wieloznacznym terminem
w jakimś bardzo mocnym sensie, co mogłoby zostać uznane za
podejrzaną i gołosłowną deklarację zasadniczych zmian w obrębie
filozoficznego dyskursu. Używanie terminu paradygmat jest zasadne z
kilku powodów.
Po pierwsze, chodzi o wyraźne uwypuklenie odejścia od tradycji
filozofii świadomości. Po drugie o wskazanie, że szczegółowa i
zarazem krytyczna analiza złożonych relacji pomiędzy podmiotami
życia społecznego wymaga zasadniczo nowego podejścia. Po trzecie
wreszcie, komunikacyjna teoria racjonalności, łącząca dwa dobrze
już ugruntowane w naukach społecznych paradygmaty systemowy oraz
Lebenswelt, wskazując na fundamentalne znaczenie racjonalności
komunikacyjnej, wyznacza ramy konceptualne nowej teorii działania,
na tyle odmiennej od swych poprzedniczek, że można tu mówić o
zmianie paradygmatu.
Działanie, mówiąc najogólniej, w komunikacyjnie ustrukturowanym
wymiarze intersubiektywności przestaje być dla podmiotów działaniem
w oparciu o własny tylko świat wewnętrzny, lecz czerpie pojęcia,
sensy, cele, motywacje i wyobrażenia z obszaru wspólnego wszystkim
istotom uspołecznionym.
Tomasz Maślanka