[impuls]
Kategoria: Historia. Archeologia>Historia poszczególnych krajów i krain>Historia EuropyWysyłka: od ręki
Przestępczość i wychowanie w
dwudziestoleciu międzywojennym jest kontynuacją pracy pod tytułem
Uwagi o więzieniach, zapobieganiu występkom i
wychowaniu młodzieży...
Pełen opis produktu 'Przestępczość i wychowanie w dwudziestoleciu międzywojennym' »
Przestępczość i wychowanie w dwudziestoleciu międzywojennym jest
kontynuacją pracy pod tytułem Uwagi o więzieniach, zapobieganiu
występkom i wychowaniu młodzieży stanowiącej wybór tekstów z XVI–
XX wieku. W obu publikacjach obowiązują takie same zasady doboru
oraz opracowania materiałów. Dotyczą one zagadnień profilaktyki
społecznej, postępowania z przestępcami (głównie w okresie
nieletniości) oraz warunków życia rodzin. W okresach wcześniejszych
piśmiennictwo z tego zakresu było skromniejsze – mimo
niejednokrotnie interesujących i znaczących publikacji.
Dwudziestolecie międzywojenne z uwagi na bogactwo opracowań
stanowiących podwaliny ustawodawstwa oraz wiedzy w tej dziedzinie
po II wojnie światowej, a także w wieku XXI zasługuje na odrębne
potraktowanie. We wszystkich zamieszczonych tekstach zachowano
oryginalną pisownię. Wierność oryginałowi ma tę przewagę nad
uwspółcześnianiem zapisu, że pozwala odbiorcy na samodzielne
odczytanie zawartych w publikacji poglądów, bez przekłamań i
interpretacji narzuconej przez innych. Poza tym słownictwo,
składnia itp. wciąż ulegają zmianom, a tekst początkowo
współcześnie brzmiący po pewnym czasie się przedawnia i wtedy może
zamazywać pierwotne znaczenia.Duża część przedrukowanych w
niniejszym opracowaniu tekstów pochodzi z dwóch ważnych publikacji
okresu międzywojnia. Z zakresu więziennictwa jest to Księga
jubileuszowa więziennictwa polskiego 1918–1928 z roku 1929,
zamykająca pierwszą połowę dwudziestolecia, a z zakresu wychowania
– Encyklopedia wychowania z lat 1933–1939.Niniejsze opracowanie ma
na celu przybliżenie współczesnemu czytelnikowi – humaniście oraz
badaczowi dziedzin pedagogiczno-społecznych i prawnych – poglądów
wielu autorów zawartych w różnych publikacjach. Starano się
przedstawić ważne zjawiska z zakresu pedagogiki, prawa i nauk
społecznych z wielu punktów widzenia.Dostęp do oryginałów
zamieszczonych tutaj tekstów jest współcześnie trudny, książki są
zniszczone, zachowało się niewiele egzemplarzy z uwagi na
kilkadziesiąt lat, jakie upłynęły od ich wydania, zniszczenia
wojenne, przeprowadzki itp. Poza tym umieszczenie w jednym
opracowaniu tekstów odwołujących się do dziedziny wychowania, ale
również do nauk społecznych i kryminologii, przyczyn
przestępczości, opieki nad dziećmi zaniedbanymi, rodziną zagrożoną
i postępowaniem z przestępcami ułatwi odbiorcy studiowanie tych
zagadnień, a także może być pomocne przy dalszych, indywidualnych
poszukiwaniach.Układ chronologiczny tekstów stanowi jednocześnie
swego rodzaju egzemplifikację rozwoju języka na przestrzeni lat –
zapisu tekstu, ortografii, słownictwa, składni, a także sposobu
argumentacji.Jak pisał ksiądz Jan Twardowski, niejednokrotnie cenne
prace zostały „spalone z Wilczą w czas powstania”. Aby ocalić te,
które zdziesiątkowane jeszcze pozostały, opracowano niniejszy wybór
tekstów.Niniejsza publikacja zawiera jedynie wybrane opracowania.
Wiele interesujących tekstów pominięto (np. Heleny Radlińskiej,
Floriana Znanieckiego i in.), gdyż z uwagi na wydania po II wojnie
światowej są bardziej znane czytelnikowi, dotyczą problemów
społecznych itp....