[C.H. BECK]
Kategoria: Komentarze i opracowania prawneWysyłka: od ręki
Niniejsza publikacja to praktyczny i wyczerpujący
komentarz do ustawy z 29.1.2004 r. ? Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz.
2164), który dotyczy zasad...
Pełen opis produktu 'Prawo zamówień publicznych Komentarz' »
Niniejsza publikacja to praktyczny i wyczerpujący komentarz do
ustawy z 29.1.2004 r. ? Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z
2015 r. poz. 2164), który dotyczy zasad i trybu udzielania zamówień
publicznych, środki ochrony prawnej, kontrolę udzielania zamówień
publicznych oraz organy właściwe w sprawach uregulowanych w
ustawie.Komentarz zawiera omówienie bardzo obszernej zmiany
wprowadzonej ustawą z 13.5.2016 r. o zmianie ustawy ? Prawo
zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Druk sejmowy Nr
366), która ma na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego
dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady: dyrektywy 2014/24/UE z
26.2.2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę
2004/18/WE (Dz.Urz. UE L Nr 94, s. 65 ze zm.), dyrektywy 2014/25/UE
z 26.2.2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty
działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i
usług pocztowych, uchylającej dyrektywę 2004/17/WE (Dz.Urz. UE L Nr
94, s. 243 ze zm.).Najważniejsze zmiany wprowadzone przedmiotową
nowelizacją obejmują: uproszczenie procedur udzielania zamówień
publicznych i ich uelastycznienie, co przyniesie korzyści zarówno
zamawiającym jak i wykonawcom, szczególnie małym i średnim
przedsiębiorcom przez: lepsze wykorzystanie negocjacji jako sposobu
doprecyzowania warunków umów z wykonawcami w celu uzyskania usługi,
które najlepiej odpowiada potrzebom zamawiającego, zmniejszenie
obowiązków formalnych na etapie ubiegania się o udzielenie
zamówienia; przedstawianie przez wykonawców oświadczenia o
spełnianiu warunków w postaci jednolitego europejskiego dokumentu
zamówienia; obowiązek złożenia wszystkich dokumentów co do zasady
przez wykonawcę, którego oferta została uznana za
najkorzystniejszą; promowania i realnego wykorzystywania
pozaekonomicznych celów zamówień publicznych takich jak ochrona
środowiska, integracja społeczna czy wspieranie innowacyjności:
położenie nacisku na wybór oferty najkorzystniejszej, czyli opartej
również na efektywności kosztowej, jak również uwzględniającej nie
tylko cenę lub koszt ale także inne aspekty niż cena lub koszt oraz
wprowadzenie możliwości ograniczenia stosowania kryterium
najniższej ceny, użycie przyjaznych dla środowiska sposobów
produkcji itp., wprowadzenie nowej procedury ? partnerstwa
innowacyjnego, przeznaczonej do nabywania produktów i usług, które
nie są jeszcze dostępne na rynku, promowanie zatrudnienia osób
defaworyzowanych przez obniżenie warunku poziomu zatrudniania tych
osób z 50% do 30%; zapewnienia lepszego dostępu do rynku małym i
średnim przedsiębiorcom dzięki: ułatwieniu udzielania zamówień w
częściach, o które łatwiej będzie się ubiegać MŚP, wprowadzeniu
pułapu górnych warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności
ekonomicznej (średni roczny obrót ? maksymalnie dwukrotność
szacunkowej wartości zamówienia); wprowadzenie bardziej
elastycznych rozwiązań w zakresie modyfikacji umów o zamówienia
publiczne ? nowe przesłanki umożliwiające dokonanie modyfikacji
postanowień umownych czy też wypowiedzenia umów; uproszczenia
procedur przy udzielaniu zamówień społecznych oraz niektórych
innych usług, np. prawnych, hotelarskich, gastronomicznych,
kulturalnych, zdrowotnych itp. przez: podwyższenie progu kwotowego,
od którego istnieje obowiązek przestrzegania przepisów ustawy,
umożliwienie zastosowania kryteriów jakościowych takich jak
dostępność, ciągłość i trwałość oferowanych kluczowych usług,
umożliwienie określenia przez zamawiającego niektórych elementów
procedury udzielenia zamówienia, co zwiększy jej elastyczność.