[Uniwersytet Zielonogórski]
Kategoria: INNE
Oddajemy w ręce Czytelnika książkę nietypową z wielu powodów. Po
pierwsze, powstała ona w wyniku analizy badań w ramach
polsko-niemieckiego programu badawczego w całości finansowanego
przez Rząd Niemiec...
Pełen opis produktu 'Z prądem i pod prąd. Lubuskie instytucje kultury w nowym ładzie społecznym' »
Oddajemy w ręce Czytelnika książkę nietypową z wielu powodów. Po
pierwsze, powstała ona w wyniku analizy badań w ramach
polsko-niemieckiego programu badawczego w całości finansowanego
przez Rząd Niemiec (łącznie z kosztami publikacji tej książki, ale
nie stanowi raportu z tych badań w ścisłym tego słowa znaczeniu,
więcej bowiem jest w niej naszych intuicji, mniemań, przypuszczeń,
niż twardego wnioskowania na podstawie analizy danych
statystycznych, Po drugie, książka nie jest jednolita
metodologicznie i wyraźnie widać w niej dwie, na dodatek
nieproporcjonalne, części. W jednej z nich przedstawiamy dane
liczbowe z próbami typowej eksplikacji charakterystycznej dla ujęć
pozytywistycznych, a w drugiej, o wiele obszerniejszej, stosujemy
paradygmat analizy charakterystyczny dla badań jakościowych.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział I. Dokumenty i narracje
kierowników życia kulturalnego źródłem wiedzy o rzeczywistości
kulturalnej w Lubuskiem
1. Gromadzenie informacji o instytucjach kulturalnych i
stowarzyszeniach społeczno-kulturalnych w województwie lubuskim
2. Ogólny obraz instytucji kulturalnych w województwie lubuskim
2.1. Charakteiystylka sieci instytucji kulturalnych w województwie
lubuskim
2.2. Ogólna charakterystyka form aktywności kulturalnej
2.3. ,,Geografia" zbadanych instytucji kulturalnych
Rozdział II. Oferty aktywności
kulturalnej lubuskich instytucji w kontekście
edukacyjnym
1. Dane organizacyjne
1.1. Poimy zajęć
1.2. Koszty uczestnictwa
1.3. Realizatorzy
1.4. Adresaci
1.5. Warunki uczestnictwa
2. Dane merytoryczne
2.1. Miejsce oferty w dziale programu
2.2. Dziedziny twórczych działań uczestników
2.3. Oferty ?teoretycznego" kształcenia
Rozdział III. Wizje działalności
domów kultury w Lubuskiem rysowane przez ich kierowników
1. Tworzenie ofert aktywności kulturalnej
2. Cele działania ujawniane przez respondentów
3. Treści ofert aktywności kulturalnej
4. Adresaci ofert aktywności kulturalnej
5. Kultura popularna czy elitarna treścią aktywności kulturalnej w
domach kultury
6. Rozumienie pojęcia sukces jako wyznacznik stylu pracy kierownika
współczesnej instytucji kultury
7. Wizje pracownika domu kultury i uczestnika zajęć rysowane przez
respondentów
7.1. Uczestnik jako podmiot wydarzeń w domu kultury
7.2. Modelowe sylwetki uczestników kreślone przez badanych
7.3. Wizje pracownika domu kultury
8. Rozwój zawodowy pracowników. Doskonalenie i dokształcanie
zawodowe pracowników
9. Miejsce i znaczenie domu kultury w środowisku lokalnym
9.1. Postrzeganie miejsca domu kultury w środowisku lokalnym
9.2. Zmiany zachodzące w domach kultury i ich przyczyny
9.3. Relacje między domami kultury a przedstawicielami władz
lokalnych
Rozdział IV. Scenariusze
działalności domów kultury
1. VVprowadzenie
2. Scenariusz "podciągania dołów" - od kultury popularnej do
kultury elitarnej
3. Scenariusz "Indywidualny rozwój i ekspresja osobowości poprzez
aktywność w formach edukacji kulturalnej "
4. Scenariusz "Dla każdego coś miłego z igrzyskami w tle"
5. Scenariusz "Rozrywka, zabawa, )>igrzyska<(- tego ludzie
potrzebują"
Rozdział V. Aktywność kulturalna i
edukacyjna muzeów, bibliotek, galerii sztuki, stowarzyszeń
społeczno-kulturalnych
1. Narratorzy o celach działalności instytucji
2. Projektowanie ofert aktywności kulturalnej
3. Kultura popularna czy elitarna treścią ofert instytucji
4. Treści ofert edukacji kulturalnej
5. Adresaci ofert aktywności kulturalnej
6. Rozumienie sukcesu przez narratorów
Rozdział VI. Scenariusze
działalności muzeów, bibliotek, galerii sztuki, stowarzyszeń
społeczno-kulturalnych
1. Scenariusz działalności instytucji typu
edukacyjno-ekspresyjnego
2. Scenariusz działalności instytucji typu edukacyjnego
3. Scenariusz działalności instytucji typu
promocyjno-komercyjnego
4. Scenariusz działalności grupy ?kultury alternatywnej"
Rozdział VII. Edukacja kulturalna
dorosłych w uniwersytetach trzeciego wieku
1. Proces powstawania programu i cele działalności
uniwersytetów trzeciego wieku
2. Treści ofert aktywności kulturalnej
3. Adresaci działań edukacyjnych
4. Scenariusze działalności uniwersytetów trzeciego wieku
4.1. Scenariusz ?Stwarzanie wszystkim chętnym szansy spotkania z
drugim człowiekiem, zdobycia wiedzy, ekspresji artystycznej"
4.2. Scenariusz ?Wspomaganie lokalnych elit kulturalnych -
kreowanie kulturotwórczej roli inteligencji "
Rozdział VIII. Współpraca z
Niemcami w świetle wypowiedzi kierowników instytucji kulturalnych w
Lubuskiem
1. Niemcy jako partnerzy dyrektorów domów kultury w województwie
lubuskim
2. Pracownicy muzeów, galerii, bibliotek, stowarzyszeń o współpracy
z Niemcami
3. Autorzy scenariuszy o współpracy z Niemcami
4. Współpraca z Niemcami w świetle wypowiedzi kierowników
uniwersytetów trzeciego wieku
5. Perspektywy współpracy z Niemcami
Zakończenie
Załącznik - wykaz zbadanych
instytucji
Literatura cytowana