[Impuls]
Kategoria: Pedagogika>Edukacja>WczesnoszkolnaWysyłka: do 3 dni
Dziecko w świecie edukacji Podstawy uczenia się
kompleksowego nowe kształty i wymiary edukacji XVIII tom
serii: Nauczyciele – Nauczycielom Kraków 2009, wydanie 1, Format
165...
Pełen opis produktu 'Dziecko w świecie edukacji Podstawy uczenia się kompleksowego' »
Dziecko w świecie edukacji Podstawy uczenia się kompleksowego nowe
kształty i wymiary edukacji XVIII tom serii: Nauczyciele –
Nauczycielom Kraków 2009, wydanie 1, Format 165 x 235, objętość 276
str., oprawa miękka W książce: "Dziecko w świecie edukacji -
Podstawy uczenia się kompleksowego", (XVIII tom serii
Nauczyciele-Nauczycielom) autorka prezentuje sprawdzoną,
innowacyjną, spójną koncepcję pracy, zwaną uczeniem się -
nauczaniem kompleksowym. Książka dotyczy nie tylko cech dobrej
edukacji, ale stanowi opis przyjaznych relacji pomiędzy osobami,
które ją tworzą. Jest klarownym, wielorako uzasadnionym wykładem o
procesie tworzenia więzi i wspólnoty w szkole z ludzką twarzą, a
więc przestrzeni kultury, pozbawionej przemocy, opartej na
współdziałaniu, tolerancji, poczuciu swobody i zaangażowaniu. W
części pierwszej (r. I-II) ukazano krótką historię długich prób i
badań (1966-2006), bogactwo form współudziału uczniów w procesie
tworzenia cykli zajęć (od 5-15 lekcji), a więc sztukę przekładu
idei pedagogicznych na konkretne działania edukacyjne. W części
drugiej (r. III-VII) opisano strukturę kompleksów, ich
zróżnicowanie, cechy lekcji projektujących, ćwiczeniowo-badawczych
i kontrolno-oceniających; stosowany system oceny i samooceny,
warsztat pracy ucznia i nauczyciela. Także nowatorskie techniki
pracy, oparte na znajomości dziecka oraz synektyki i heurystyki, a
więc: techniki działań równoległych twórcze formy wyzwalania
talentów, indywidualizacji pracy i jej dokumentowania (system
fiszek, klasowe księgi wypracowań itd.). Opisano także nowe zasady
nauczania i zasadę zadaniowości, współdziałania, progresywności
oraz funkcjonalnej strukturalizacji. W części końcowej (r. VIII-IX)
próbowano odpowiedzieć na pytanie: Czy szkoła może mieć duszę? Tu
też uzasadniono, że przesunięcie priorytetów w kompleksowej
edukacji i całej serii o dziecku w różnych światach, pozwala
wprowadzić do nauki nowa odmianę pedagogiki personalistycznej,
zwana pedagogiką współbycia. Jest ona oparta na trzech filarach:
inteligencji emocjonalnej, intelektualnej i woli samokształcenia.
Współbycie opiera się na siedmiu przestrzeniach interpersonalnych.
Są to: przestrzeń realna, intelektualna, mentalna, emocjonalna, a
więc meto przestrzeń, łącząca człowieka ze światem w oparciu o
synergetyczne podłoże wzajemnej życzliwości ludzi wobec siebie.Spis
treściWstępRozdział I. Narodziny koncepcji książki a rzeczywistość
1. Tytuł książki a rzeczywistość 2. Krótka historia długich badań i
poszukiwań 3. Pojęcie kompleksu i jego konteksty 4. Poszukiwanie
prób kompleksowych działań w pedagogice. Doskonalenie systemu
klasowo-lekcyjnego czy rewolucja w nauczaniu? 5. Praktykowanie
personalizmu w szkole i życiu społecznym. Marzenie czy
rzeczywistość?Rozdział II. Pedagogika a edukacja 1. Różnorodne
stosowanie pojęcia edukacja 2. Pedagogika i jej niektóre odmiany 3.
Pedagogika jako źródło edukacyjnych działań i narzędzie działania
4. Sztuka przekładu pedagogicznych idei na działania praktyczne 5.
Czy natura nauki jest rzeczywiście nienaturalna?Rozdział III.
Uczenie się — nauczanie kompleksowe — podstawy teoretyczne 1.
Uczenie się — nauczanie kompleksowe. Koncepcja? Metoda? Proces? 2.
Cele, zadania i temat kompleksu — poszukiwanie związków i
zależności. Zadania poznawcze jako podstawa współdziałania uczniów
i nauczyciela 3. Zadania poznawcze obowiązkowe i zadania do wyboru.
Indywidualizacja niepozorna z bliska 4. Cztery zasady uczenia się —
nauczania. Oswajanie światów dziecka 5. Supernauczanie? Rewolucja w
nauczaniu? Czy odnajdywanie nowych sensów edukacji?Rozdział IV.
Kompleks, jego struktura i realizacja 1. Kształtowanie struktury
kompleksu 2. Trójdzielna budowa kompleksów i ich warianty 3.
Niektóre cechy lekcji projektujących, ćwiczeniowo-badawczych i
kontrolno-oceniających 4. Lekcje kontrolno-oceniające podstawą
samokształcenia i więzi 5. Dziecko jako twórca. Czy heurystyka i
synektyka da się oswoić w pedagogice stosowanej?Rozdział V. Formy
współdziałania i obszary integracji w toku kompleksowej edukacji 1.
Współdziałanie i współbycie zamiast „twardej” rywalizacji 2.
Organizacja współpracy uczniów z uczniami. Porządek i swoboda w
komunikacyjnej czasoprzestrzeni 3. Charakterystyka typowych form i
technik pracy 4. Tworzenie warsztatu pracy ucznia i nauczyciela
inspiracją do samokształcenia oraz samowychowania 5. Cztery obszary
integracji osoby wychowanka. Jak żyć w świecie i ze światemRozdział
VI. Udział uczniów w procesie kontroli, oceny i samooceny wyników
1. Potrzeba współudziału uczniów w procesie oceny i kontroli 2.
Proces przekształcania systemu kontroli i oceniania w samokontrolę
i samoocenę. 3. Bogactwo i elastyczność uczniowskich form oceny i
samooceny 4. Znaczenie systemu oceniania w kompleksowej edukacji
dla samokształcenia oraz samowychowania 5. Jaka szkoła? Jakie
ocenianie? Moralne i społeczne skutki złych sposobów wartościowania
ludzkich dokonańRozdział VII. Sztuka bycia nauczycielem i uczniem
we współczesnej szkole 1. Sztuka bycia nauczycielem nauczycieli (od
perfekcji do sztuki...) 2. Spory o nauczycielskie i uczniowskie
kompetencje 3. Nauczyciel i uczeń jako twórcy, czyli o sztuce
pytania i nadziei 4. Rozluźnienie systemu klasowo-lekcyjnego, jako
rezultat kompleksowych działań 5. Jak poszukiwać, kształtować i
wzmacniać pasjonatów nauczycielskiej sztuki?Rozdział VIII.
Pedagogika współbycia jako odmiana personalizmu 1. Ten Inny, czyli
o personalizmie z daleka i z bliska 2. WOJNA. MUR. DIALOG w szkole
i... życiu 3. Bliżej dziecka — ucznia. Odmiany i barwy edukacyjnego
dialogu 4. Dalekie i bliskie światy dziecka... Istota dziecięcości
5. Siedem przestrzeni — dróg w pedagogice współbyciaRozdział IX.
Czy szkoła może mieć duszę? 1. Instytucjonalne przestrzenie szkoły
2. Walka o duszę szkoły w przestrzeniach społecznych 3. Szkoła jako
przestrzeń tworzenia kultury 4. Szkoła jak dom otwarty 5. Dlaczego
trzeba walczyć o duszę szkoły?Problemy — Poszukiwania — Inspiracje
...