[IMPULS]
Kategoria: Podręczniki akademickie / Marketing
Reklama stanowi prawdopodobnie jeden z najbardziej dynamicznych i
agresywnych, a zarazem progresywnych, przekazów medialnych, z
jakimi ma do czynienia człowiek żyjący w epoce zwanej niekiedy
cywilizacją...
Pełen opis produktu 'W niewoli reklamy? Percepcja ukrytych przesłań...' »
Reklama stanowi prawdopodobnie jeden z najbardziej dynamicznych i
agresywnych, a zarazem progresywnych, przekazów medialnych, z
jakimi ma do czynienia człowiek żyjący w epoce zwanej niekiedy
cywilizacją informacji. Za sprawą uwolnienia mechanizmów tzw.
wolnego rynku możemy nieustannie obserwować, w jaki sposób firmy,
korporacje, koncerny, holdingi podejmują próby zmierzające do
kolonizowania naszej wyobraźni za pomocą coraz bardziej
wyrafinowanych technik reklamowych, w oczywistym celu - generowania
własnych zysków. Ujarzmieni konsumenci są prawdziwą żyłą złota,
dlatego agencje reklamowe wkładają dużo wysiłku w to, aby mocniej
przemówić do naszych emocji, skuteczniej kształtować nową
wrażliwość czy wpajać nowe nawyki. Fenomen reklamy polega na tym,
że niezwykle skutecznie potrafi ona anektować coraz to nowe
obszary, nawet te, o których mówi się, że są publiczne (albo bardzo
prywatne) i powinny być wolne od ,,ideologii reklamowej"
poszczególnych firm. Jednakże reklama to nie tylko sprawa
zajmowanego miejsca w przestrzeni społecznej, lecz także kwestia
konstruowania subtelnych, wyrafinowanych przekazów reklamowych
mających cechy metanarracji (czyli pewnej opowieści o życiu), która
pretenduje do bycia obiektywną prawdą. Metanarracja jest zbiorem
przeświadczeń, uprzedzeń. Stereotypów, koncepcji, ,,mądrości" i
,,oczywistości", które wprowadzane są do obiegu medialnego niejako
przy okazji (lub równolegle z nią) promocji samochodów, kremów,
tabletek przeciwbólowych i innych produktów.