[Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego]
Kategoria: Podręczniki akademickie / Nauki humanistyczne
Pomysł niniejszego tomu Pasaże Witolda Hulewicza / Witoldo
Hulewicziaus pasaai został wstępnie przedyskutowany w trakcie
inspirujących spotkań w Wilnie, wszak powracający głos współtwórcy
rad...
Pełen opis produktu 'Pasaże Witolda Hulewicza' »
Pomysł niniejszego tomu Pasaże Witolda Hulewicza / Witoldo
Hulewicziaus pasaai został wstępnie przedyskutowany w trakcie
inspirujących spotkań w Wilnie, wszak powracający głos współtwórcy
radia wybrzmiewa po latach chyba najwyraźniej właśnie w tym
miejscu, w mieście pod chmurami. Czytelnik dostrzeże więc z
łatwością w Pasażach Witolda Hulewicza pozostawione ślady
wileńskiej debaty kontrapunktująco zestawione są głosy antropologów
kulturowych zafascynowanych Hulewiczowskimi wspólnotami
doświadczenia, literaturoznawców prezentujących niepublikowane
dotąd materiały (teksty humorystyczne Hulewicza z lat 19331934,
listy adresowane do Władysława Kalinowskiego), objaśniających w
zupełnie innej rzeczywistości geopolitycznej teksty publicystyczne
Przybysza z Wielkopolski (zamieszczane niegdyś na łamach takich
czasopism, jak Tygodnik Wileński, Źródła Mocy, Kurier Wileński,
Słowo, Środy Literackie, Zaułek Literacki i Artystyczny),
dokonujących reinterpretacji jego twórczości poetyckiej (m.in.
debiutanckiego tomu Płomień w garści odczytywanego w świetle
przekładów Olwida; cyklu Sonetów instrumentalnych rozpatrywanych w
perspektywie intermedialności i w kontekście audialnego wymiaru
nowoczesności), teatrologów odnoszących się do recenzji teatralnych
oraz artykułów o teatrze publikowanych w Tygodniku Wileńskim (w
rubryce Wrażenia teatralne) i Kurierze Wileńskim, wreszcie
medioznawców zajmujących się historią polskiego radia,
zainspirowanych koncepcją słuchowiska radiowego Hulewicza i jego
charakterystycznym fonocentryzmem kształtowanym pod wpływem świata
dźwięków, muzyki i szczególnego rodzaju wyobraźni muzycznej. Ten
wielogłos różnych badaczy poświęcony Hulewiczowi, świadczący o
zainteresowaniu na nowo dokonaniami działacza
społeczno-politycznego i kulturalnego oraz dorobkiem poety,
pisarza, tłumacza, publicysty, teoretyka radia i twórcy Teatru
Wyobraźni, nie przynosi, oczywiście, wyczerpującego opracowania,
podsumowuje jednak w jakiejś mierze dotychczasowy stan refleksji,
akcentuje nowe perspektywy badawcze i wskazuje, w przekonaniu
uczestników wileńskiej debaty, kierunki dalszych badań.